Tedsams blogg

Alla inlägg den 31 oktober 2011

Av tedsams - 31 oktober 2011 15:29

Ja, det var längesedan matte tog oss på nån spännande promenad. Först hade hon en massa krämpor som aldrig gick över, och sen så blev ju jag sjuk…. 

  

Men idag blev det äntligen en promenad på ett spännande ställe. Vi har varit där många gånger förut, men det var länge sedan nu. Det luktar alltid så spännande där. Det går massor av hundar där, och det går rådjur och rävar där också… och så är det skog överallt och det gillar vi skarpt.

    

Och vi hittade mitt gamla fågelhundsträd där jag fick klättra upp igen…

     

  

och så en fånig liten bänk som man ska sitta på. Löjligt… när det finns stora träd att klättra i.

  

 

Och när vi så småningom vände hemåt igen så fick jag en idé….   

    

Matte, jag vill gå ner här! sa jag. Det är massor av spännande stenar att klättra på här och det ser så där spännande brant och halt ut.

  

 


Ok då, sa min galna matte, men hon var så darrig att bilden blev alldeles suddig    Men vi började i alla fall nedstigningen.

   

Jag måste ju säga att matte tog lite tid på sig innan hon var nere, men det var ganska så brant förstås, och halt i mossan. Ibsen och jag hann upp och ner många gånger….

     

 

  

Här stannade vi och väntade på att matte skulle ramla hela vägen ner, men det gjorde hon inte. Hon tog istället fram kameran när hon hunnit en bit ner, för hon tyckte vi såg så roliga ut när vi satt där och väntade på att hon skulle ramla, sa hon. Jag har gjort en stor pil som pekar på mig, annars kanske ni inte ser mig däruppe bland trädkronorna... 

    

Men ner kom vi, det gör man alltid, sa matte…. men det tror jag inte alls är så säkert. Man kan halka och fastna mot nån sten eller nåt träd eller så, och då blir man ju hängande där i evigheters evigheter…. eller fastna i nån av alla de djupa gropar som fanns mellan stenarna, då försvinner man nog ner i underjorden tror jag.

      

Så här såg det i alla fall ut nerifrån....    

  

Matte ramlade inte en enda gång, inte förrän vi var nere. Då snubblade hon på en sten på gångvägen som finns nedanför berget. Typiskt henne.... 


Och sen när vi var nästan hemma, då fick jag klättra i träd igen. Ett klätterträd som barnen på förskolan ofta använder. Idag fick jag klättra där också.... det var kul!  

    

   

Men nu tror jag att jag ska slappa lite före maten...    Matte påstår att både hon och jag har dålig kondition efter alla sjukdomar vi haft, men hon kan prata för sig själv tycker jag.

Jag har minsann ingen dålig kondis inte.   

   

   

     

    

  



 


Av tedsams - 31 oktober 2011 11:24

...... på oktober månad, och nedrans så fort den gick då.  Den bara svischade förbi, och hux flux så är det november.

    

Fast i november är jag född, så det är ju egentligen den allra bästa månaden.    Synd bara att den ofta är så mörk och grå och lite tråkig. Fast 1:e advent kommer ju i slutet av månaden och då blir det lite ljusare och gladare med alla ljus som sätts upp överallt.   

   

Förra året började det snöa den 10:e november, och sen slutade det aldrig… i alla fall inte förrän flera månader senare.  Med minsta lilla tur så kanske snön dröjer lite i år…    

  

    

Jag diskuterade kastrering av hanhundar med en bekant häromdagen.  Det är jättedyrt! hade hon hört. Nej då, sa jag… det är inte alls så dyrt.


Att kastrera en tik är ju himla dyrt, men det är ju ett stort ingrepp, drygt 6.000:- kostade det när jag kastrerade Salza för ett par år sedan. Att kastrera en hanhund är ju inte alls lika komplicerat, det kan inte kosta så mycket, tyckte jag… dumma, dumma jag.    

  

Vi förblev oense om det där , och idag fick jag för mig att jag skulle ringa och kolla. När jag kastrerade min cocker Teddy för ca 6 år sedan fick jag betala 1.800:-, och då hade han dessutom den ena testikeln liggande i bukhålan.  Rottisen Pecca som kastrerades ungefär samtidigt (och hade normalt belägna testiklar) kostade 1.100:-

    

Nu kostar det som lägst 2.900:- och som mest 4.500:- att kastrera en hanhund.    Och dom priserna gäller då Sundsvall med omnejd. Och omnejd är då räknat ända till grannstäderna Härnösand och Hudiksvall.

  

Billigast är Hudiksvall (8 mil bort) och dyrast en klinik i här i Sundsvall. 


Så jag får krypa till korset och erkänna att jag hade totalt fel när det gällde den där diskussionen. Men det är en saftig prishöjning tycker jag…..    

        

Undrar vad det kostar att kastrera en tik nu då??? 

   

Ja, inte mina problem, Salza är som sagt kastrerad och det var fantastiskt bra investerade pengar…. även om det sved svårt i plånboken.     

   

   

Idag skiner solen igen, och det är flera plusgrader ute. I går mötte jag en karl ute som bestämt påstod att det var vår igen, och inte mig emot, jag hoppar gärna över vintern. 

  

  

Idag ska jag till bibblan igen. Det var inte så många bra böcker i den där högen jag bar hem sist. Ibland lyckas det kanonbra, och ibland blir det nästintill fiasko med det där lånandet. Jag borde nog lära mig att skriva en liten lista med författare så att jag vet vad jag ska leta efter.    

   

   

För övrigt så tränar vi lite roligheter, Salza och jag. Olika "svårigheter" som jag hittat i rallylydnadsmomenten, och det är ganska så kul.    

   

Även om jag gillar att peta i detaljer så är det kul att slippa det ibland också.  Allt behöver inte vara på millimetern, och jag får hjälpa till så mycket jag vill… det är faktiskt kul.


Fast jag tvivlar på att Salza nån gång kommer att förstå att det är på "allvar". Hon är ju inte van vid att matte beter sig på det viset i "allvarliga" sammanhang.  Men hon behöver ju inte förstå det heller… huvudsaken är ju att hon gör det hon ska, sen får hon gärna tro att det är lekstuga av stora mått.


Hon verkar ha kul och det är ju huvudsaken….    


Hoppas veckan har börjat bra för er del….   

   

  


 


Skapa flashcards