Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 1 september 2014

Härm-apor...

Av tedsams - 1 september 2014 13:36

Det är ju ingen tvekan om att hundar är små härm-apor, dom ser vad andra hundar gör och gör likadant.  Och det råder heller ingen tvekan om att det går att utnyttja i träningen, både när det gäller vardagslydnad och tävlingslydnad. 


Så det där gamla skämtet om att sätta hunden framför videon eller datorn och visa en film med en duktig hund, istället för att själv träna, är kanske inte helt fel då...    


Skämtar bara, att träna hund är ju roligt. Men visst lär sig en valp t.ex inkallning kanonfort om man har en vuxen hund som kan inkallning. Och det finns ju massor av exempel på det..... sånt som valpen lär sig utan att man behöver agera själv. Den gör helt enkelt som andra hundar gör, inget konstigt med det. 


När det gäller Jippie så har jag utnyttjat Salza som förebild vid flera tillfällen. Jippie bär gärna på saker, men när det gällde apportbocken, då var han inte intresserad. Och hans matte gillar inte att lära in apportering genom att kasta och leka med apporten, så jag använde Salza som förebild. 


Salza fick ta upp apporten, hålla den och bära den, och när hon lämnade av den så fick hon en godis och massor av beröm. Och hela tiden fick Jippie sitta vid sidan av och bara titta på... och fick naturligtvis vara utan godis och beröm. Gissa vem som sedan högg apporten utan tvekan när det så småningom äntligen blev hans tur att få ta den...   


Finns många sån exempel här i huset, men sen så finns det ju många tillfällen när dom lär sig helt själva utan människors påverkan också.


Salza brukar hämta mina innetofflor när vi varit ute och vi kommer in och jag tar av mig uteskorna. Hon springer in i sovrummet och hämtar en i taget, och får en godis som tack för hjälpen. Ibland gör hon det spontant, andra gånger står hon och frågar... och när jag säger "hämta mattes skor!" så rusar hon iväg och hämtar dom.


Det där har ju Jippie sett sedan han var pyttevalp, och han brukar rusa med henne fram och tillbaka, men skorna är Salzas så dom får han inte ta.   Men det tog inte så lång tid innan han kom på att om man kommer med  mattes skor så får man en godis.... så det gör han nu, vid alla tänkbara och otänkbara tillfällen. När det har varit varmt så har jag gått barfota inne och inte använt mina inneskor, men Jippie har flera gånger om dagen kommit med dom. Han bär dom så fint så, och han håller dom tills jag tar dom... och han förväntar sig en godis förstås, och det får han också. 


Men nu har det gått så långt att han överarbetar det där. Så fort han blir lite godissugen så hämtar han en sko som han kommer med, det har i ärlighetens namn till och med blivit en liiiiten aning irriterande...   Jag borde nog lära honom att endast göra det på kommando, som Salza gör, men det är ju Salza arbetsuppgift så jag vill egentligen inte att det ska vara en uppgift för Jippie. Fast jag har ju två skor förstås... dom kanske kan hämta en var    


Salza har ytterligare en egen arbetsuppgift, och det är att bära in kvällstidningen till husse, och det sköter hon också med den äran. Och Jippie rusar med henne förstås....   Nu är det så att ibland så är inte Salza i närheten när tidningen ska levereras, och då har jag testat med Jippie istället, och han tar tidningen och rusar in till husse i racerfart, och där lämnar han över den hur snyggt som helst.  


Och både det där med skorna och det med tidningen har han lärt sig enbart genom att titta på Salza och sedan göra så som hon gör.... ingen inblandning av mig där inte. 


Apporteringen var ju planlagd, och funkade kanonbra...  och frågan är väl om man inte nästan helt och hållet kan överlämna utbildningen av Jippie till Salza. Hon är ju precis en sån hund som jag vill ha, och om hon lär Jippie allt hon kan så har jag två perfekta hundar sedan.... utan nån ansträngning alls från min sida.   






 
 
Ingen bild

Annica o Samba

1 september 2014 16:29

Samba halvsyster gör likadant men med alla möjliga föremål. Hon är godissugen alla vakna timmar. Sitter allt som oftast med något i munnen precis bredvid bänken där godisburken står. Och tålamod har hon. Hon vet att förr eller senare får hon byta med någon som förbarmar sig. Är det gott godis i burken är hon extra ihärdig. Hon kan sitta och hålla i en förlupen mjölkpaketsflik i en kvart!<3

tedsams

1 september 2014 19:24

Ja, visst är det väl svårt att motstå dom... dom är ju faktiskt värda en liten godbit. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Skapa flashcards