Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 27 augusti 2014

Störningar av olika slag

Av tedsams - 27 augusti 2014 20:30

Vi har faktiskt tränat lite, Jippie och jag.  Ja dom andra hundarna har också fått träna lite, men inte "på allvar" så att säga, bara som lite aktivering.


Jippie ar ju fortfarande under inlärning av grundlydnadsmomenten, lydnadsprovsmomenten alltså, och nu när jag lägger lite press på honom så ser jag ju mer och mer av hans personlighet och hans kapacitet. 


Och hans okoncentration, eller vad man ska kalla det, har jag försökt kartlägga. Jag har ju tyckt att han är väldigt lättstörd av sånt som händer i omgivningen, men jag får tänka om där.  Han är inte alls störd i riktigt störiga omgivningar. Jag har tränat på stora köpcentrats parkering, och inte upplevt några som helst problem där. Han är mer lättstörd på lugna ställen där det plötsligt dyker upp en enda liten störning som han måste kolla noga på. En öde parkering där det plötsligt kommer en människa gående på avstånd, där tappar han fokus på matte. 


Och det är ju logiskt...  mycket störningar, där kan man inte ha koll på allt så där struntar man i alltihop. Få störningar kan man däremot mäkta med att kontrollera... 


Så en appellplan som ligger "mitt i gröten" är inga problem, värre med den appellplan som ligger lite vid sidan om och där det kanske plötsligt dyker upp nån enstaka spännande grej.


Jag har också tränat på ett ställe där man hörde skotten från en skjutbana. Inte jättenära, men i alla fall såpass nära att Ibsen, som är lite skottberörd, reagerade, men det gjorde inte Jippie och det var ju bra. Vi ska ta oss ännu närmare den där skjutbanan nån dag, men då ska jag inte ta med Ibsen.  Det är ju så att Ibsen är viktigare i Jippies liv än vad Salza är, och det är inte alltid så bra.  


Men varje gång jag tränar med Jippie så får jag tänka mig för och inte göra som jag brukar när jag tränar Salza. Eller kanske rättare sagt, som jag brukade göra när jag lärde in moment med Salza.  Hundarna är mycket olika i sitt sätt, och de belöningar och "knep" jag använde på Salza kan jag inte använda på Jippie. 


Och det beror förstås inte på att det är något "fel" på honom, tvärtom så självlär han sig så himla fort så det blir fel bara därför. Jag måste vara mer noga med småsaker och detaljer när det gäller honom. Han tar för sig på ett helt annat sätt än vad Salza gjorde, och det är jättelätt att han lär sig fel utförande innan jag ens fattar att jag klantar mig. 


Så ostrukturerade Barbro får ta sig i kragen och försöka planera lite när Jippie ska tränas, och det är inte det allra lättaste. Det är nog svårare för gamla tanter att lära om, än vad det är att lära gamla hundar sitta.   





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Skapa flashcards