Tedsams blogg

Alla inlägg under april 2013

Av tedsams - 30 april 2013 11:34

Så sa en granne om Jippie förut. Hon såg honom för en vecka sedan och tyckte idag att han växt "jättemycket".  Vi tycker ju inte det förstås, han är en pytteplutt fortfarande, men för en stund sedan upptäckte jag att han nådde upp och drack vatten ur de stora hundarnas skål som står i en ställning i köket. Så han har nog vuxit...   


Nån som i mina ögon har vuxit ytterligare är Salza. Förutom lovorden i bloggen häromdagen så måste jag säga att jag är imponerad av henne. Idag la hon sig på Jippies lilla bädd i köket, och han tassade dit och ville också ligga där hos henne. Jag hade inte alls blivit förvånad om Salza hade flyttat på sig när han la sig vid hennes sida, men hon sov vidare utan att ens öppna ögonen. 

   


Och en stund senare  drog hon igång Jippie i en lekstund. Det var hon som tog initiativet, och man ser så tydligt att hon har full kontroll över lilla Jippie. En enda blick i rätt ögonblick räcker, då förstår han direkt vad hon menar. 


Hon är duktigare på det där än vad jag hade förväntat mig, och det hjälper säkert också till att Jippie är så lyhörd och direkt svarar upp på rätt sätt på det hon "säger".   



Men hon kan ju passa på och njuta av leken nu när hon fortfarande har full kontroll, om några månader går det säkert vildare till.   


De lekte en lång stund, och när Salza till slut tröttnade och la sig ner för att vila, då insåg inte lilla Jippie att det var slut, utan kom farande och tänkte fortsätta leken. Salza höjde huvudet och gav honom en enda blick, vilket direkt fick honom att hejda sig...    


Så fascinerande att se ett sånt samspel, och så himla kul att dom redan kan ha roligt ihop.  



För övrigt så var det en tidig morgon här idag. Jag hade avslutning på en kurs igår kväll och var lite uppe i varv när jag kom hem så jag låg och läste ganska så länge. Sedan vaknade jag efter ca 1 imma av att en liten Jippie ville komma upp i min säng och sova där. Och efter ytterligare nån timma så vaknde jag av en liten Jippie som behövde ut, då var kl 3.


Sedan gick husets herre upp vid halv 5, och det registrerde förstås både Salza och Jippie, så då var det bara att tassa upp och släppa ut Jippie igen. Och sen var det kört.....  noll sömn efter det, Jippie var hur piggelin som helst och hade inte en tanke på att somna om igen. Det blev inte många timmars sömn i natt inte...   


Jippie är i alla fall tveklöst en typisk springer, han är oerhört vaken för ljud som indikerar att det är nåt ätbart på gång.    Han låg i sin bädd bredvid mitt skrivbord och sov igår, och Kurt gav de andra hundarna nån liten smakbit ute i köket.... och Jippe bara spratt upp och tassade så fort han kunde ut i köket för att få sin andel. 


Vid ett annat tillfälle låg han också och sov när Kurt öppnade luckan till diskmaskinen... vips stod Jippie där och skulle fördiska ihop med Salza. 


Och det är väl bra att han lär sig saker fort, hoppas det gäller även annat, och inte bara sånt som är förknippat med mat.    

   

   






Av tedsams - 29 april 2013 14:49

Vi var ute i en liten skogsdunge idag, hundarna och jag. Gick inte alls nåt långt eller så, men Jippie som försökte hänga med de stora hundarna, jobbade hårt. 


Men han är för närvarande den enda i den här familjen som gillar snö i alla fall. Han fick ett litet anfall när vi hittade en liten snöfläck i skogen... 

  


Han kikade tillsammans med Ibsen på en fårflock också. Det var spännande tyckte han....    Salza har av någon underlig anledning svårt för får och getter. Hon stod också där, men kikade hela tiden åt ett annat håll och låtsades som att fåren inte fanns. Hon gör alltid så när det gäller får och getter, skönt att Ibsen gillar dom så att han kunde visa Jippie att dom var spännande.   


Och så fick Jippie åka bak i bilen tillsammans med Salza för första gången också. Nja... sa han om det, han var inte helt förtjust när vi åkte dit. På hemvägen gnölade han också lite, men var så trött att han strax somnade. 


Salza i sin tur försökte krypa längst in i ena hörnet av utrymmet när hon hörde hur han lät. Hon vände ryggen åt honom och körde in huvudet längst in i en liten vrå där bak i bilen..... hon tycket nog att han var oerhört jobbig just då.    Men på hemvägen låg dom bredvid varandra och sov sött....   


I kväll har vi avslutning på fortsättningskursen, så nu hoppas jag att lilla Jippie sover sött hela långa kvällen så att husse slipper en aktiv Jipppie.... kanske får jag sota för det i natt, men det må vara hänt.   

   

     
 

Av tedsams - 29 april 2013 11:06

.... om det är så att ni tänker skaffa en valp. Det blir en väldig fart och fläkt på lilla Jippie så fort matte slår sig ner framför TV:n. Och i och för sig är det ju bra, för härjar man ett par timmar på kvällen så sover man på natten sedan.    


Men jag har två serier jag följer, och det är totalt kört att få nåt sammanhang i dom numera. Men så är det ju som sagt att ha en valp i huset. Och allting tar också väldigt mycket längre tid än vanligt eftersom man mitt uppe i allting ska släppa ut en kissnödig valp, eller rädda en sladd från att bli genombiten, eller plocka ut nåt märkligt.. oftast nåt "farligt"... ur munnen på valpen, eller också måste jag torka upp kisspölen som blev därför att jag missade när han behövde ut, och det är inte så kul när ytterligare 8 tassar kliver i den där pölen. 


Nej, jag klagar egentligen inte. Han är bedårande söt och rolig och duktig, lilla Jippie... och jag är så tacksam att jag har honom.... men jag tycker som sagt att det är ännu roligare när dom hunnit växa på sig lite mer.   


Men han är oerhört behändig... jag hittar inget bättre ord. Han är pigg och glad och busig, han är söt som socker och han är oerhört lättlärd... vilket ju alla valpar är, men han är nog liiite extra lättlärd tror jag.   


Han är förstås inte rumsren än på länge, men har man ögonen med sig så kan man se att han går mot dörren när han behöver kissa. Rusar man då dit och öppnar så springer han ut, kissar, och så snabbt in igen. Men råkar man göra nåt annat just då och inte ser, då kissar han förstås inne. Men jag försöker passa honom så gott jag kan, och det är inte ofta det blir nån pöl inomhus inte. 


Salza och han har ju en tydlig kommunikation dem emellan. Jag tror nog att Jippie vet var han har Salza nu, förutom att den där vaktinstinkten som hon har, nog överraskar honom ibland. 


Men idag såg jag hur han vid ett tillfälle slängde sig på henne och försökte bita henne i nacken när hon gick förbi, och hon brydde sig inte. Skönt tycker jag.... hon lär få sätta honom på plats många gånger innan han är fullvuxen, men nu vet jag att hon fixar det och att dom förstår varandra. 


När jag började skriva det här så låg Jippie i min säng, bakom ryggen på mig, och sov.  Husse skramlade med mat i köket och de andra två hundarna var förstås där, men Jippie sov vidare.


Rätt som det är så hör jag hur Jippie rasar ner från sängen och på snabba små tassar rusar ut i köket... och gissa? Där har husse käkat färdigt och öppnat diskmaskinen för att ställa in disken. Det hörde Jippie... och rusar dit för att tillsammans med Salza sköta fördisken. När det är gjort återvände han till mig och sovrummet och kurade ihop sig i sin bädd och somnar om. 


Jag gillar förstås inte att han tar sig ner från sängen själv, och jag gillar egentligen inte den där fördisken heller, men jag kan inte låta bli att tycka att det är fascinerande hur fort en valp lär sig olika saker, på både gott och ont. 


Och det är så himla gulligt att se Salza och Jippie när dom trängs vid diskmaskinen och hjälps åt att fördiska. Dom "diskar" glatt samma tallrik tillsammans, inga som helst problem med att Salza vaktar då inte.


Idag ska vi åka med när husse ska till sjukgymnasten. Då ska Jippie få premiäråka bak i bilen med Salza, Ibsen får en egen "kuppe" i baksätet han. Och medan husse laserstrålas hos sjukgymnasten så går vi andra ut i ett litet grönområde som finns där i närheten.  Det blir nyttigt för Ibsen att vara med också, han har fortfarande inte riktigt bestämt sig för vad Jippie är för en liten filur. 







Av tedsams - 28 april 2013 09:09

Jag var beredd på en svartsjuk, vaktig Salza när Jippie flyttade hit. Inte så att hon skulle vara elak mot honom, utan bara att hon skulle vara grinig och vaktig och att han, om hon fick bestämma, nästan inte skulle få röra sig inomhus. 


I kväll är det 1 vecka sedan vi hämtade Jippie, och jag måste erkänna att jag (återigen    )  är imponerad av min Salza.    


I förrgår var dom ju ute och lekte tillsammans i en sandgrop, och det löste upp knuten hos Salza. Från början gillade hon inte att han kom för nära, han fick inte ligga hos henne och när han var busig så blev hon sur och om tillfälle då gavs så passade hon på att tukta honom lite. 


I går gjorde hon flera mycket tydliga lekinviter till honom inomhus, och hade han varit lite äldre så hade dom dragit järnet här hemma. Nu blev Jippie lite tveksam och var inte helt säker på vad vilda tant Salza menade... men han hakade på så gott han hade förstånd till.  


Hon bryr sig inte nu när Jipppie lägger sig tätt, tätt intill... hon ser inte ut som att hon längtar efter det direkt, men hon tillåter det.   


Dom dricker utan problem samtidigt ur vattenskålen, dom letar godis tillsammans, dom äter samtidigt och i natt har dom båda två sovit i min säng, och tidigt i morse när jag vaknade låg dom tätt tillsammans... visserligen rygg mot rygg... men ändå.       


När dom vaknade undersökte Jippe Salzas öron och slickade lite här och där, utan att hon brydde sig...  och det är så jäkla skönt att hon inte tar avstånd och går sin väg i såna lägen. 


Efter de stora hundarnas promenad och frukost, kurade Salza ihop sig på sin vanliga plats under köksbordet, och lilla Jippie kurade ihop sig hos henne och somnade med huvudet på hennes bakben. Så skönt att se...    


MEN.... för det ska väl alltid finnas ett men, eller?  


Salza vaktar sina leksaker.... inte så att Jippie inte får använda dom, det får han. Det ligger leksaker lite överallt utan att det är något problem, men om Salza har en leksak hos sig, då jäklar i min lilla låda, då ska Jippie hålla sig borta. 


I går kväll busade Kurt med Jippie, och både Salza o Ibsen blev ju lite uppjagade när dom såg hur uppspelt Jippe var. Salza tog en leksak och härjade med den för sig själv, och lilla uppjagade Jippie blev intresserad... 


Vi kan väl säga som så att han antagligen inte gör om det på ganska så lång tid....  eller också gör han det, det får framtiden utvisa.   Men jag tvivlar på att han ens tänker tanken, Salza sa ifrån med eftertryck, och Jippie förstod allvaret och drog. 


Men deras kommunikation är tydligen rak och tydlig för han blir inte rädd för henne, bara respektfylld. En liten stund senare låg dom båda två och sov vid mina fötter när jag tittade på TV. 


Idag är det strålande solsken här, hoppas det håller i sig. I så fall tror jag vi ska göra nån form av utflykt idag igen... kanske bara till den där "sandgropen", eller kanske ta bilen ut i skogen... vi får se. 


Nu närjag vet att Salza tolererar att Jippie finns nära inpå henne så kan det ju vara intressant att ta en liten provtur med  Jippie bak i bilen, tillsammans med Salza. Men vi får se vad dagen bjuder på...      


  

     

    

Av tedsams - 27 april 2013 18:08


När jag gick ut med doggsen idag (Jippie var förstås inte med) så passerade vi en fotbollsplan strax utanför området där vi bor. Där var det ett stort antal föräldrar med barn som höll på och roade sig på allehanda vis. 


Jag gick ju på gångvägen en bit ovanför fotbollsplanen och släppte hundarna lösa eftersom det inte fanns nån annan som gick där.  Mellan gångvägen och fotbollsplanen finns ett litet buskage... och där brukar det alltid finnas spännande dofter så Salza drog ju iväg dit för att kolla läget. 


Och vi kan väl enklast säga så här... Salza in i buskaget i full fart från ena hållet och på andra hållet kom det en katt i full fart ut ur buskaget. Katten drog ner mot fotbollsplanen... och Salza dök ju snabbt fram ur buskarna  och tänkte ta upp jakten. 


Mycket pinsamt.... så jag hojtade NEJ Salza, stanna! med all min kraft. Alla ute på fotbollsplanen stannar upp och tittar på oss, och dom ser katten rusa fram över gräset som en kanonkula, och därefter ser dom min Salza....  som tvärnitar och bli stående och bara tittar efter den springande katten.   

Puuuhhh... tänkte jag och kallade in henne. Och hon fick förstås en stor godis när hon glatt kom skuttande   


Det där var rena lyckträffen.... har hon väl fått upp farten när hon jagar en katt då brukar det vara kört. Och jag brukar inte ens försöka kalla in henne...     På gården där det vimlar av katter går hon alltid kopplad, men katter som rör sig ute i buskagen och skogsområdena utanför gården, dom bryr jag mig egentligen inte om att hon jagar. Hon vill ju bara jaga dom... stannar dom så tappar hon omgående intresset.... och katterna är väl själva ute på jakt så det jämnar väl ut sig kanske.    


Men det kändes skönt att det funkade så perfekt idag. Folk gillar ju tyvärr ofta att klaga på allt och alla, inte minst på oss hundägare, nu lär dom i alla fall inte kunna klaga på att min hund jagar katter   

    

    





Av tedsams - 27 april 2013 10:54

På lördagar filas klor och fixas och donas med hundarnas tassar och öron och tänder i det här huset, och idag fick Jippie vara med. Vi kan väl säga som så att han har gjort sånt som han uppskattar mer i sitt korta liv    Fast tänderna har vi inte tagit ännu... det blev fullt upp med det andra så tänderna få vänta en stund. 


Han protesterade högljutt, men han är inte alls svårkorrigerad. Salza blev taggad de få gånger jag var tvungen att ta tag i henne när hon var liten, det tyckte hon var skitkul. Jippie, han försöker visserligen en kort sekund, sedan viker han sig direkt. 


Han är väldigt duktig på att förstå både hundar och oss människor. Och han märker direkt när vi eller hundarna menar allvar, då viker han ner sig omgående. Däremot så frestar han lyckan så länge han kan och vågar, så länge han märker att det inte ligger nåt riktigt allvar i det man "säger".  Ibsen morrar ibland åt honom när han ligger på golvet och Jippie kliver på honom, men det struntar Jippie i. Antagligen säger Ibsen bara nåt i stil med: "Ta det försiktigt, gör det ont så äter jag upp dig!"   


De få gånger då Ibsen däremot verkligen har menat allvar och sagt ifrån, då har Jippie snabbt tagit till flykten. 


Jag tillhör de där människorna som spontant säger NEJ! när hundarna gör nåt dom inte får, så det är mitt förbudsord, och Jippie behövde inte höra det många gånger förrän han lärde sig vad det betyder. 


Men han har temperament den lille sötnosen, och det är jag tacksam för. Jag vill gärna att det finns lite "att ta av" när man ska jobba och ha kul tillsammans, och det hoppas jag ju att vi ska ha, Jippie och jag. 


Igår blev han ju arg på Salza, och det tycker jag var helt OK. Hon var onödigt och obefogat elak mot honom, dessutom råkade hon då också knuffa honom utför ett trappsteg ner från verandan, och det gjorde säkert ont när han drattade ner över kanten och hamnade på rygg. Där kom hans temperament fram, han blev helt enkelt, för nån enda sekund, skitförbannad...   


Idag ser man i alla fall tydligt att lekstunden ute i den där sandgropen igår har gett effekt. Salza är mycket mer tillåtande idag. Han till och med kröp ihop och låg och sov hos henne en stund förut, utan att hon reagerade.   


Alla hundarna letade godis förut ute på gräsmattan. Det är också en övning som jag tycker är bra när man vill få hundarna att accepera varandra. Dom går där och snusar bland grässtråna och deras nosar luktar på samma ställen och dom biter nästan i samma godisbit...  och alltihop utan minsta konflikt.  Blir man utan godisbit så är det bara att leta vidare tills man gör nästa fynd.   


Han har en jäkla kamplust och älskar att dra i allting. Så idag tänkte jag att jag skulle testa vad han gjorde om jag vann dragkampen och kastade iväg leksaken en bit bort.  Och han skuttade snabbt efter, anföll leksaken, tog en liiiiten runda med den och kom sedan tillbaka för att leka mer. Kanonbra tycker jag.   


Så nästa test var att ta leksaken ifrån honom, byta med en godis alltså, och så slänga iväg leksaken samtidigt som jag försiktigt, med hjälp av handen, hindrade honom från att springa efter. 


Han kämpade en stund för att komma förbi min hand, men satte sig sedan ner... och då tog jag omedelbart bort den hindrande handen och han skuttade genast iväg och tog leksaken. 


Tre gånger gjorde jag det där, och han uppförde sig likadant varje gång. Den fjärde gången satte han sig direkt när jag slängde i väg leksaken....  och även den femte gången. Sedan avbröt vi där och kampade vilt med bytet... 


Nedrans så lätt det är att lära valpar olika saker....  hoppas bara att jag inte klantar mig och gör sånt somjag får ångra sedan. Det är svårt att alltid tänka på ev. konsekvenser av det man gör, eftersom man gör det mesta bara för att det är så himla roligt.   


Nu sover han i alla fall sött, med resterna av en trasig zebra som sällskap.   


   

   

     



Av tedsams - 26 april 2013 12:32

Det är mycket att upptäcka när man har en ny hund, nya överraskningar varje dag. Och hur det känns för lilla Jipppie det kan man ju bara gissa, livet måste te sig överväldigande väldigt ofta för honom.


Det går bra med de andra hundarna, Salza "håller" ju på sig, men det mjukas upp lite pö om pö. Men hon har ju tyvärr en viss benägenhet att vakta, så ibland när jag inte hinner med så talar hon om för Jippie att han kom för nära i nån viss specifik situation. Men hon gör honom ju inte illa, och han förstår henne väldigt väl så det lär inte bli några problem av det. Långt innan han kommer upp i slyngelåldern har dom med all säkerhet redan klarat upp eventuella oklarheter i den frågan    


I dag tog vi en promenad till närmsta skogsdunge, och det var mycket att titta på och nosa på och lyssna på tyckte Jippie. Men huvudsyftet med promenaden var egentligen att "limma samman" Salza o Jippie lite. Att göra roliga saker ihop stärker förhoppningsvis känslan av att Jippie är ett positivt tillskott i flocken, och inte bara en liten pest. 


Och mycket riktigt.... Jippie fick helt plötsligt göra saker med Salza som är helt otänkbara inomhus. Vi hittade en stor sandhög och Salza går igång på sand...   så dom lekte faktiskt en lång stund.


Jag försökte filma, men jag är ju inte sams med min mobil när det gäller filmer så det blev lite sisådär.... lite allt möjligt blandat men det är ju kul att ha sånt där oavsett om det blir lite rörigt på filmen   


Salza hade hittat en gammal boll som hon måste stoltsera med uppe på stubben...    

  


Och här är nån sorts fortsättning....    

   


 

Vi passade på att testa ett litet godissök också, och det gick bra. Jippie är lika godisfixerad som Salza så han letade ivrigt tills han fann sina små bitar med godis.    


Vi var inte ute så länge, men för Jipppie var det förstås en stor händelse. När vi kom hem var han trött, och blöt och smutsig om magen, så jag hämtade en handduk för att torka honom. Och trots att han var så trött så skulle han ha dragkamp med handduken förstås...  och kom lite för nära och knuffade på Salza som satt alldeles bredvid och blev klappad av husse. 


Bitchiga Salza var helt plötsligt tillbaka och sa ifrån på skrapen, väldigt mycket på skarpen, och precis som jag skulle lägga mig i och säga STOPP där!!!  så säger Jippie ifrån själv. "Sluta nu sura tanten!" sa han... "jag är liten och jättetrött nu, sluta bråka med mig!!" Han fräste till och svarade för ett litet ögonblick... och gissa vem som blev snopen????     


Ja, Kurt förstås, han tappade dragen totalt...   men även Salza. Hon blev så sur och så snopen så hon bara tvärvände och gick in och lämnade oss andra kvar ute på verandan. 



Sen så har vi tränat lite annat också de senaste dagarna, Jippie och jag. Jag har klickat in honom, busenkelt med en godissugen valp, och vi har börjat träna på att han ska ta ögonkontakt med mig för att få klicket/belöningen. 


Och det var väl en baggis, sa han... det fixade han snabbt. Så i morse gjorde jag det väldigt mycket svårare.. då gick vi ut i köket där husse o Ibsen satt, då blev det väldigt mycket mer störning helt plötsligt. Salza är ju med hela tiden när vi gör sånt där, så det var inget nytt, men ny plats (för den övningen alltså) och så husse och stora farbror Ibsen som hade sin älsklingsboll med sig dessutom. 


Nu fick han tänka till lite första gången, men det tog inte många sekunder innan han förstod att samma gällde där, oavsett störningen. Duktig pojke, den där Jippie    


Men nu sover han i sin lilla "koja" och jag ska snart gå ut med de stora hundarna. Han lär väl vakna snart och vara hungrig antar jag, men Kurt får väl fixa det om jag är ute då. När han väl vaknar (jippie alltså    ) så vill han nog ha mat på direkten, det är längesedan det var frukost nu.   

   

    

Skapa flashcards