Tedsams blogg

Alla inlägg under oktober 2012

Av tedsams - 31 oktober 2012 15:18

… det är jag det.   Jag fick höra det av en människa med två småhundar när vi var ute idag.


Den ena hunden bar hon på armen, och den andra gick i koppel. Och jag hade mina hundar lösa, ända tills jag såg att hon kom, då kopplade jag doggsen. Men enligt henne var det inte snabbt nog…. och dessutom var det ansvarslöst och nonchalant att ha lösa hundar i ett bostadsområde. Fast bostadsområdet var förstås en bra bit därifrån där vi var…  


Jag försökte säga att jag hade kontroll över hundarna, och inte hade dom lösa när det var folk eller hundar i närheten…… men hon var fullt upptagen med att skrika och skälla på mig   så det var ingen idé att svara alls.


Och mina hundar satt där dom satt vid min sida… och hennes satt där dom satt…. och jag är väl ovanligt dum i huvudet men jag kan inte ens inse att det förelåg nåt problem över huvudtaget.


Efter en stund tröttnade jag förstås på hennes gapande och gjorde mig redo att gå vidare. Men först böjde jag mig ner och kopplade loss Salza  , och då drog kärringen därifrån i en jäkla fart. Salza i sin tur drog över diket in i närmsta buskage för att utforska dofterna där. Gapande kärringar med tillhörande hundar är hon noll intresserad av…

    

Men hon verkade ha ordning på sina hundar, skällkärringen, och då kan jag inte förstå att hon inte kan inse att det kanske eventuellt kan finnas andra som också har ordning på sina hundar. I all synnerhet som doggsen kom direkt när jag kallade på dom, och var kopplade innan hon kom fram till oss.


Jaja… vi ska väl vara tacksamma att det var jag och inte husse som blev utsatt för utskällningen…. då hade hon nog ångrat att hon startade det kriget.   

   

   

Idag är det halt ute, slask igår och kallgrader idag. Jag var livrädd att jag skulle halka och göra illa mitt redan nu onda knä när vi var ute… men det klarade sig. Fast jag fick gå försiktigt och välja fläckarna där jag satte fötterna, det blev ingen rask promenad precis.

   

   

Idag öppnar sportaffären XXL här i stan. Och dom har förstås massor av extrapriser på en massa prylar, bl.a skor och kängor. Men mina vinterkängor som är kvar sen förra året, dom är ju kanonbra… eller var kanonbra förra året i alla fall… jag behöver som väl är inga nya kängor. Men så tog jag fram dom igår när det var en massa snöslask på marken, och jag fick helt plötsligt skavsår av den ena…    

    

Och så jäkla typiskt… kanonpriser på kängor… och alla mina pengar gick till Fabians reparation. Hur är det där talesättet nu då… ? När det regnar manna från himmelen har den fattige ingen sked…. eller nåt sånt.

   

Men nu har vi flera stora sportaffär i samma område här, så man kan väl hoppas att de låga priserna håller i sig framöver, medan dom försöker konkurrera ihjäl varandra.


Så gick det i alla fall med elektronikbutikerna i det området. Alla utom två har försvunnit, och dom två går tydligen ändå med miljoner i förlust varje år. Så det gäller väl bara att se vilken av dom som har mest pengar i ryggen och står ut längst…


Och samma sak kommer säkert att hända med sportbutikerna också så småningom…

  

   

I kväll är det styrelsemöte på gång, och sedan ska jag se på TV….. Är det nån mer än jag som tittar på Revenge??


Jisses så kul att få skriva en sån serie med alla de intriger och elakheter som förekommer där. För mig som är skorpion, och därmed hämndlysten, så är varje avsnitt en njutning….   


Tänk om man hade såna möjligheter att hämnas alla oförrätter som man tycker sig ha blivit utsatt för…. då skulle dagens skällkärring ligga dåligt till.  



Men först och främst gäller det nu att fixa till dagens middag…. inte speciellt upphetsande.   

    

    


Av tedsams - 29 oktober 2012 10:17

Kvart över sex knatade jag iväg till garaget i morse. Plockade ur alla hundgrejorna ur bilen och fyllde på spolarvätska, sedan åkte vi till bildoktorn långt ute på landet, Fabian och jag.   


Och där står Fabian nu och väntar på nya bromsar och en ny fjäder och lite till…. och jag fick låna en bil så att jag tog mig hem igen. Nu hoppas jag bara att jag får hämta bilen ganska så snart för nu har det börjat snöa ute.


Inte så kul att åka med lånebil om det är halt och besvärligt på vägarna. Ska jag kvadda nån bil så ska det nog trots allt helst vara min egen.


Fast det var ju himla dumt tänkt….. mer praktiskt att kvadda nån annans bil förstås… fast vådligt förargligt. Men å andra sidan… ska man kvadda nån annans bil så ska det naturligtvis vara en bil som tillhör en bilverkstad. Äsch.. har väl inte tänkt kvadda nån bil alls egentligen… men man vet ju aldrig.  

   

   

Igår hade vi ju kurs igen, och kursdeltagarna är himla duktiga. Några av dom är helt klart tävlingsfärdiga redan nu, trots att dom startade från ”scratch” när kursen började.  

  

Men dom fick samma råd som alla andra får som går kurs för mig. Träna inte enbart momenten i den första, lättaste klassen. Det blir gärna tråkigt för hundarna att traggla samma moment gång på gång på gång… lägg in moment från de högre klasserna också. Plocka ut roliga moment från övriga klasser och använd dom som lite omväxling i träningen.  


Och det här gäller förstås inte bara rallylydnad, det gäller all hundträning. Och när det gäller specifikt rallylydnad så får alla kursare också rådet att börja tidigt med högerhandlingen. Ju tidigare man börjar desto bättre, och ju ”färskare” och mer ”otränad” hunden är desto lättare går det.


Jag har ju inte gjort så, men nu får i alla fall mina kursare nytta av mina egna misstag. Vi får ju ett litet ”stopp” i våra aktiviteter nu medan vi kämpar med högerhandlingen, Salza och jag. Hade vi börjat med en gång hade det nog suttit nu… men ibland lär man ju faktiskt av sina misstag och det är ju bra det.  



Jag måste till bibblan idag eller imorgon också. Det får väl bli i morgon antar jag… och då får jag säkert ett sånt där otrevligt brev igen. I morgon är sista dagen för att lämna tillbaka böckerna, och den enda gång som jag tidigare lämnat tillbaka mina låneböcker just sista dan, så fick jag ett himla otrevligt brev från bibblan…. trots att dom var tillbaka i tid.  

   

Får jag det denna gången också så ska jag nog skriva ett otrevligt brev tillbaka tror jag… dom borde faktiskt checka av vilka som lämnat tillbaka sina böcker inom tidsramen, innan hotbreven skickas iväg.


   

Har inte haft nåt att läsa på flera dagar nu, och igår letade jag desperat i våra egna bokhyllor igen. Och jag fann en Bo Balderson som jag nästan glömt innehållet i…. ni vet, Balderson….. han med Statsrådet och statsrådets svåger Adjunkten och deras mordfall.

    

Tänk vilken sensation hans första böcker åstadkom… det är ju en pseudonym det är namnet, och ingen visste vem det egentligen var som skrev böckerna. Jag tror att det avslöjades så småningom, efter nåt år eller så, men jag har glömt vem det är som gömmer sig bakom namnet. Nån som kommer ihåg????

    

I alla fall så är en sån bok precis lagom lättsam för att läsa medan jag väntar på Fabian och bilverkstans räkning.... lite förströelse medan snön dalar ner tätare och tätare utanför fönstret.   

     

   

Av tedsams - 28 oktober 2012 08:53

…. men definitivt mer förvirrade.   Så kan vi sammanfatta gårdagen för Salza och mig. Det är inte lätt det där med högerhandling i rallylydnaden. Det är ju inte bara att hunden ska gå på höger sida, den ska utföra massor av olika moment medan den går på den sidan också…. 


Och jag undrar om det inte blir så att Salza lär sig före matte…   

  

Det är inte lätt att plötsligt, på gamla dar, lära sig att hantera en hund på höger sida när jag i drygt 40 års tid försökt hjärntvätta alla mina hundar att alltid, i alla lägen, återgå till och finnas på min vänstra sida. Här gäller det inte att lära gamla hundar sitta, här gäller det att lära gamla tanter att tänka om…. inte helt lätt.   

    

    

Men det var en trevlig dag, och lärorik förstås. En hel del frågetecken rätades ut, och vi hann träna en hel del också. Och Salza lär sig som vanligt fort… det gäller som sagt att matte lär sig lika fort, och att matte lär sig vara tyst. Eller i alla fall undviker vissa ord…. 

   

”Höger” är kommandot för att Salza ska gå på min högra sida, och det börjar hon fatta nu. Men när hon går där, och jag råkar säga ”här” eller ”kom” för att korrigera hennes position lite, så hinner jag inte blinka innan hon slinker över på min vänstra sida igen.


De orden förknippar hon tydligen med att hon ska finnas i fotposition på min vänstra sida. Det är inget som jag medvetet lärt in hos henne, det är självlärt…. så nu gäller det att matte tänker sig för innan hon öppnar munnen… i alla fall när vi tränar rally. För övrigt lär det väl som vanligt hoppa ut grodor därifrån då och då.   

   


Vi var ju inomhus och tränade, och utanför var det en strålande fin vinterdag med klarblå himmel och ett vitt, tunt, gnistrande snötäcke på marken. Men det bet bra i kinderna när vi var ute och rastade hundarna, så det var tur att vi hade inomhushallen att vara i.


Idag är det –7 grader här, men blå himmel och strålade sol igen. Vi har ju kurs idag, näst sista gången nu, och det känns som att det är tur att kursen närmar sig slutet. Det kan bli riktigt ruggigt kallt med hundkurser vid den här årstiden här uppe.

  

  

Ibsen går ju fortfarande med bandage på sina baktassar. Struligt när han ska ut och rastas i snön… fast snö är ju trots allt bättre än regn och lera. Men igår fick han ett ryck och drog järnet över ett stort gärde, och den ena sockan som han har över ett bandage flög förstås sin väg. Jaha… då var den borta då… på ett stort gärde med halvhögt gräs och så lite snö ovanpå alltihop.   

   

I morse, på promenaden, kom liten Salza   med den borttappade sockan i munnen och apporterade den till husse. Hon är för jäkligt duktig på det där med att apportera allt hon hittar   förutom det som är ätbart då förstås.

    

Näe, nu är det frukostdags för mig… sedan kallar kursen. Undrar om alla på kursen kommit ihåg att ställa om klockan…? Annars får dom stackarna stå och vänta på oss andra i kylan….   

    

    

Av tedsams - 26 oktober 2012 14:02

I morgon ska vi gå i skola, Salza och jag. Då ska vi har en liten vidareutbildning för ett gäng rallyinstruktörer, och vi ska förstås ha hundarna med så att vi har nåt att träna på.


Det är en dag då vi ska ägna oss åt momenten i avancerad klass och mästarklass, och åt högerhandling av samtliga moment förstås. Förutom att det är svårt att lära in det där med högerhandling, så är det dessutom lite struligt att förstå hur alla skyltar/moment ska utföras med hunden på höger sida.  


Det ska visserligen bli fint väder i helgen sägs det, men just nu yr det massor med snö utanför fönstren så det är en himla tur att vi hyrt in oss i en inomhushall. Lokalhyran för en heldag under helgen är ganska hög, men vi är 10 personer som delar på den så det blir en överkomlig kostnad. Och flera av dem som ska vara med åker långt, så jag hoppas att väderprognosen talar sanning när dom säger att det ska bli fint väder i morgon.  

  

  

På söndag är det så klart fint väder, då har ju vi kurs….   Men på måndag ska det bli snö igen. Kul, kul tycker jag som då ska köra flera mil på småvägar ut på landet och lämna min bil på verkstan där tidigt på morgonen. Och sen ska jag samma väg på eftermiddagen igen när den ska hämtas… hoppas att det inte blir alltför mycket snö och halka.  


Och hoppas att jag har råd att lösa ut bilen sedan den är lagad, så att jag slipper gå alla milen hem…  

  

  

Ibsen har varit på återbesk hos vetten idag, och då passade husse på att få ett intyg på att han inte kan tävla den 10/11 så som det var tänkt. Det dök ju lite oväntat upp en tävling här i närheten och jag anmälde både Salza o Ibsen, men Ibsen kommer ju inte att kunna vara med. Även om han verkar gå obehindrat på alla tassarna nu, så är det ju karens på den medicin han käkar… och även om så inte vore, så tvivlar jag på att han får delta med bandage på två tassar.   

  

   

För övrigt så går vi nog snart in i vinterdvalan här tror jag. Renoveringen är äntligen helt färdig, den nya spisen har anlänt och är invigd och snart så är förhoppningsvis Fabian frisk och nybesiktigad. Och efter denna söndagen är det sedan bara avslutningen kvar på kursen, och sen är det tävlingen den 10/11 då…. men sen så händer det inte så mycket mer på hundfronten på flera månader.   

   


Det är liiite deppigt när det redan nu snöar och blir vitt på marken. Jag vet ju att det sedan dröjer ända till april innan vi kan börja skönja våren och barmark igen.  

   

Husse tog hand om mitt-på-dagen-promenaden idag igen… mitt knä, som var nästan helt bra, har börjar krångla igen. Fast nu gör det inte ont på riktigt samma sätt… men ont gör det. En dag när Ibsen var ny-skadad och inte skulle gå nån promenad så tog jag cykeln för att rasta Salza. Och jag kände att det inte var kanonbra för knät, men inte trodde jag att det skulle bli ett sånt bakslag.   

   

   

Fast jag fick lite fart på Salza, trots cykeln. Hon gillar ju inte att springa bredvid cykeln längre, av okänd anledning. Men vi busade lite och då fick hon fart på sig. Och hon till och med gjorde några avstickare in i skogen för att kolla dofter och så… så lite har det där släppt nu i alla fall.   


Och om jag säger ”nu tar jag dig!!” till henne och trampar på lite… då jäklar… jisses vilken fart hon får, och det tycker hon är kul. Svansen rakt upp och öronen viftar vilt när hon springer så fort hon kan för att komma undan sin farliga matte.   

   

Det hade ju varit ett bra läge att jobba vidare med det där cyklandet nu när Ibsen inte ska anstränga sina tassar. Men så var det ju det där med mitt knä då…. jaja, alltid går det att hitta nåt att beklaga sig över.   

   

Hoppas ni har en trevlig helg framför er....      

   

    


Av tedsams - 24 oktober 2012 08:16

Var på apoteket igår. Ibsen fick ett recept på medicin hos veterinären och så behövde vi köpa en massa förbandsgrejor. Men så glad jag blev när jag klev in på apoteket och tog min nummerlapp…. bara två före mig i kön.  


En ”tant” och en ”farbror” som satt och väntade, med varsin rollator, och så två kassor öppna. Fast den ena stängde ganska så direkt, men det var ju bara två före mig…..   


Men den där människan som höll på och handlade, hon tog minsann god tid på sig. Massor av frågor förstod jag, och massor av springande för expediten, och klockan den gick och gick och gick….

  

Nåväl, så småningom blev det ”farbrorns” tur…. Det tog en stund att trassla sig upp från stolen, och det tog en stund att få rollatorn i rätt riktning, och när den väl var i rätt riktning så körde han in den i en hylla så det ramlade ner en massa flaskor med handcreme på golvet. Så småningom kom han i alla fall fram till disken och framförde sitt ärende. Och det var inte så enkelt precis….   


Mycket prat och återigen mycket spring för den stackars expediten, men långt om länge så tassade han därifrån med två stora kassar med mediciner…. eller nåt.

   

   

Nu var det ”tantens” tur. Hon hade en jättestor väska i korgen på sin rollator. Och hon var duktigare på att manövrera sin rollator, hon kom fram till disken utan mankemang.   


Väl framme där så började hon leta efter sin receptlista i den jättestora väskan. Det fanns mycket att leta igenom där, men så småningom hittade hon sin lista. Och då bad expediten om hennes legitimation, som låg i plånboken, som låg i den stooora välfyllda väskan på rollatorn.


Och nån plånbok stod inte att finna… inte förrän allt som fanns i hennes väska hade radats upp på disken… då dök också plånboken upp.


Sedan vidtog en lång utläggning om vilka mediciner hon skulle ha denna gången, och varför hon skulle ha dom, och vad läkaren sagt när han skrev ut dom. Jag måste säga att jag är vådligt imponerad av denna expedit som hela tiden var vänlig och leende och tog tid på sig för alla kunder…. fast jag var samtidigt jäkligt irriterad på att allt tog så lång tid, och att det bara var en enda kassa öppen.


Nåväl det blev i alla fall min tur sent omsider…. och jag hade ett recept på två olika mediciner, varav den ena förstås inte fanns hemma. Så då var det bara att sätta sig i bilen och åka till ett annat apotek, Ibsen behöver ju sin medicin.     


Men det apoteket ligger inte i ett bostadsområde där det bor en massa pensionärer som tar ett besök på apoteket som dagens stora, trevliga utflykt, så det besöket gick lite fortare, men allt som allt så tog det 1 timma och 20 minuter att fixa två burkar piller åt stackars Ibsen. 


När jag sitter och väntar på apoteket, då har jag nummerlappen, receptlistan och plånboken med id-kortet i handen, allt för att det ska gå så smidigt som möjligt när det är min tur.


Men det är naturligtvis bara en tidsfråga innan jag beter mig precis likadant som ”tanten” och farbrorn” jag träffade på idag…. hoppas jag träffar på en lika trevlig och tålmodig expedit då.   

   

   

Men hela dagen igår var en dag av den sämre sorten, men å andra sidan så tenderar de flesta dagar att vara såna nu för tiden tycker jag. Hoppas att det ändrar sig till det bättre snart…


Eller också är det med mig som med alla dem som säger att ”min hund tycker inte att det och det är så roligt”… vilket då blir en självuppfyllande profetia eftersom man själv, genom sitt sätt att vara, påverkar sin hund att tycka att ”det och det” inte är så roligt.

   

Antagligen är det enbart och helt och hållet mitt eget fel att dagarna oftare och oftare tenderar att bli skitdagar. Och i så fall är det ju upp till mig själv att se till att något förändras så att skitdagarna upphör…. men…. lättare sagt än gjort kanske….   

   

Salza tycker nog också att dagarna är skitdagar numera. Dåligt med rastning och dåligt med motion och dåligt med aktiviteter och dåligt med mat… fast det sista är inte sant, men frågar ni henne så är det säkert sant. Tur att hon är duktig på att koppla av när inget annat än vila erbjuds...   

    

    




Av tedsams - 18 oktober 2012 09:15


…. har stängt för säsongen. Helt emot Salzas egna önskemål, men hon blev nedröstad av sina anställda.


Va..?? Visste ni inte att Salza har en egen pizzeria? Jodå, den ligger här i Granloholms centrum och Salza är noga med att besöka den ofta, ofta.


Hon kan inte baka pizzor själv, hon når inte upp till bänken, men genom sina täta besök håller hon noga koll på att de anställda sköter verksamheten ordentligt.  


Men nu har dom som sagt beslutat att stänga för vintern, och det gillar inte Salza alls., men som vanligt med liten Salza så finner hon sig, även om hon har protesterat så gott hon förmått.

   

  
Skämt åsido…. En av områdets pizzerior ligger granne med ICA-affären dit vi ofta går för att köpa husses ”kvälls”-tidning. Och hela våren och sommaren har dom haft bakdörren ståendes öppen…. och ni kan tänka er dofterna som strömmar ut därifrån…. och hela våren och sommaren har Salza snabbt som ögat slunkit in genom den där öppna bakdörren varje gång vi passerat.


Och i början hojtades det vilt innan Salza kom utrusandes igen, men på senare tid så har jag inte hört något…. kanske har dom vant sig, eller kanske är hon så snabb att ingen märker nåt, eller också jagar dom sammanbitet ut henne med pizzaspaden i högsta hugg…. ja, jag vet inte….


Huvudsaken är att hon kommer ut igen, vem vet vad dom använder för kött på sina pizzor….  


Nån enda gång har jag behövt vissla på henne för att hon ska dyka upp i dörröppningen igen, men för det mesta så är det snabbt in och lika snabbt ut. 


Och jag bryr mig faktiskt inte… en enda gång har jag ringt efter pizza därifrån och det tog 1 timma och 25 minuter innan vi fick vår pizza, vi höll på att svälta ihjäl....   


Efter det så tycker jag att det är helt OK att det rusar in en galen liten Salza i deras kök då och då.  

      

   

    

      


Av tedsams - 17 oktober 2012 09:00

…. trots att det är plusgrader ute. Fast det är ju mer slask än snö, i alla fall när man ska gå i det, men på håll ser det ut som snö.   


Jaja, det bli ändå inga långpromenader med doggsen. Jag har fortfarande mina magproblem att dras med , och det i sin tur innebär att jag är lite småfebrig och totalt orkeslös.  


Och så är ju snickaren NÄSTAN färdig så vi har börjat städa och det tar ju sin lilla tid när det ska göras riktigt grundligt och jag inte är riktigt alert.


Men igår fixade jag till de nya gardinerna i köket.   Köpte färdigsydda, men dom passade inte riktigt till vårt fönster så jag fixade och donade och gjorde om lite. Och det blev väldigt suveränt bra när dom väl var uppsatta.


Idag ska jag anfalla vardagsrummet. Vi har bokhyllor med glasdörrar där…. två stora sådana fulla med böcker, och så ett likadant skåp där vi har en massa glas och sånt… och gissa hur dammigt det är inne i de där skåpen nu??? Jisses… allting är alldeles grått.  

  

Det blir till att diska och diska och diska, fast just nu kom jag på att en del av det kan jag nog kanske diska i diskmaskinen…. kanske… fast inte alla böcker förstås.  


Lika bra att slänga sig på det där eländet… dammtorka böcker är ju jättekul…. not…

  

Doggsen är lite vilsna när vi håller på med sånt här. I all synnerhet Ibsen är inkörd på husses dagliga vanor, och när husse frångår dom, då blir Ibsen lite villrådig. Salza tassar efter mig för det mesta, men efter en stund lägger hon sig strategiskt mitt i lägenheten nånstans så hon har koll på allting som sker.  


  

Just nu är rörmokaren här och sätter tillbaka elementet på hallväggen. Det var ju tvunget att tas ner när det skulle upp panel på väggen… och då måste man fixa med att stänga av vatten och sånt…. en jäkla massa fix är det när saker och ting ska göras. Men snart…. snart är allting klart.  


Så snart rörmokaren är klar och vattnet påsatt igen, så ska jag anfalla de där hyllorna…..   


Hoppas att ni också har en rolig dag framför er…..  

   

     


Av tedsams - 15 oktober 2012 12:35

Avtalet med vädergudarna alltså, så att det inte enbart gäller fint väder vid kurstillfällena…? Fast jag kanske inte ska fresta lyckan utan vara nöjd som det är… men det är verkligen grått och regnigt idag.


Ni såg kanske på FB igår att vi fixade uppehållsväder under kursen? Regn när vi hade teori inomhus, sedan uppehåll... jag gillar dom där vädergudarna skarpt   

   


Idag är ÄNTLIGEN snickaren här igen i alla fall. Eller snickarna kanske jag ska säga, för dom är två stycken.

Med minsta lilla tur blir det allra mesta klart idag. Fast det ska komma en tredje gubbe och fixa till trösklarna också, och han kommer nog inte idag. Och så ska det komma en elektriker och fixa lite också, men han ska komma i eftermiddag sägs det.


Ja, den blev långdragen den där renoveringen…..    


    
Ska bli skönt att få städa ordentligt sedan, även om städning inte är det roligaste som finns. Fast… det är inte det värsta som finns heller, det känns ju ganska så skönt efteråt sedan.   

   

Och så köpte jag ju tyg och sydde nya köksgardiner när vi hade tapetserat om i köket…. men det blev inte så snyggt som jag hade trott. Så nu har jag köpt nya gardiner… snygga… och dom ska sättas upp när vi har städat färdigt i köket.    

   

Nu kom i alla fall elektrikern, och snickarna försvann… hoppas att dom bara gick på lunch nu då.   

   

    

Jag undrar om ni såg den där filmen från en rallylydnadstävling som jag delade på Facebook igår? Den var från avancerad klass, och visade det ekipage som vann klassen på full pott, 100p. Och det ser förstås kanonfint ut på alla de vis, verkligen nåt att kämpa för att nå fram till. 

   

Men…. det är kul att se den där filmen även på annat vis. Det blir en liten aha-upplevelse för hur vissa moment ska utföras. Och inte ska dom utföras så som jag trodde inte….   

   

   

Vi ska ju ha en liten fortbildningsdag här om 2 veckor. För oss som är rallyinstruktörer alltså, och då ska vi jobba med de två högsta klasserna och de moment som ingår där. Det kommer att bli nyttigt tror jag…. finns massor av frågetecken runt en del moment, i alla fall i min virriga skalle.   

   

Igår när kursen var slut så fanns där ju en nybörjarbana uppställd, så jag hämtade Salza från bilen och vi gick den. Det gick ju hyfsat bra, men hon är en riktig liten slarvmaja den där Salzan….   

   

I alla fall så gick vi den ”som vanligt” först en gång, sedan gick vi den en gång med Salza på höger sida om mig…. och det var spännande. En korvbit i handen och så klev vi iväg….

   
Ett par gånger när jag glömde mig och sa ”här” eller ”kom” så slank hon blixtsnabbt över på min vänstra sida, men för övrigt så höll hon sig till högersidan.

   

Men jisses så mycket vi har att jobba med när det gäller den biten…  


Men nu kan hon i alla fall backa snyggt vid min sida, utan att sätta sig när jag stannar till för att byta från att gå framåt till att backa. Nu ska vi bara ha det att funka på höger sida också… och det lär ta lite längre tid att få till. Men om vår hall nån gång blir klar, så har vi en lång och bra vägg att träna mot i alla fall.


Men jag måste ju erkänna att problemet är inte enbart att få Salza att vara på min högra sida och göra en massa olika saker där. Problemet är jag själv i lika stor grad… eller kanske ännu större grad till och med.

  

Det är supersvårt att jobba med hunden på höger sida. Jag är ju ännu mer hjärntvättad än vad Salza är när det gäller den biten. Jag är fumlig och klantig på alla de vis när jag har henne där… allting känns bakochfram och det blir fel på fel bara för att jag gör fel hela tiden.

   

Men den dagen vi fixar en avancerad bana med kvalificerande poäng, då kan jag i alla fall med gott samvete känna mig stolt. Då har vi gjort ett jättejobb, både Salza och jag.  

    

Om jag får nån mer hund… då minsann… då ska den få lära sig att göra allting på både vänster och höger sida…. tror jag.   


Problemet med det är ju att antalet kommandon fördubblas, och eftersom jag redan nu har svårt att hålla reda på de kommando vi använder, så kan jag ju bara tänka mig vilket kaos det skulle bli med dubbelt så många. Inte en chans att jag kan hålla reda på alla dom…


Jaja, den dagen den sorgen…. eller glädjen ska man väl säga förstås...   

      

   

Men nu har elektrikern också försvunnit härifrån… utan att vara klar. Inte en hantverkare så långt ögat når…. hoppas att i alla fall nån av dom dyker upp igen innan dagen är slut.  

  


   



Skapa flashcards