Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 9 september 2014

Dagens träningspass

Av tedsams - 9 september 2014 12:36

För det lär inte bli nåt mer tränat idag, inte utomhus i alla fall, det regnar idag och när det regnar då tränar man inte....  i alla fall inte jag.        Fast jag predikar förstås att man måste träna i alla sorters väder, i alla fall om man ska ut och tävla med sin hund nån gång, man kan ju aldrig garantera vädret på tävlingen.  Men jag har under årens lopp upptäckt att om man är ute med sin hund i ur och skur och behandlar den precis som vanligt då... den ska kanske sitta vid hundmöten och sånt där, och så kanske man lite i förbifarten gör ett läggande i nån trevlig vattenpöl,  och låter hunden skutta runt i högt, blött gräs.... då har man trots frånvaron av seriös regn-träning inga som helst problem på tävling heller. 


Men idag var jag chaufför och hade lite väntetid att roa mig på, så då tränade jag och Jippie lite. Och det där med läggandet under gång, det har liksom flippat ur lite nu. Det har blivit för roligt helt enkelt, så där tar vi en paus nu. Så idag fick det bli  ställande under gång som vi ägnade oss åt. 


Och på något konstigt sätt så funkar det momentet bra, trots att vi nästan inte tränat det alls. Jo, jag vet... det är inte alls befäst, men han verkar förstå vad jag menar med kommandot i alla fall. Han står stilla medan jag lämnar honom, och medan jag vänder mig om, och medan jag går tillbaka, och medan jag ställer mig vid hans sida.


Jaha... han ska stanna medan jag fortsätter att gå också ??     Jo, jag vet... och det gör han också helt godkänt, men han gör inget tvärstopp med båda framtassarna i marken. Det vore ju trevligt om det vore så, men å andra sidan är det inget tvång att det ska se ut så, så jag är helt nöjd med att han stannar utan en massa trippande framåt. 


Jag har en teori om varför det funkar så bra trots nästan obefintlig träning. Vi har indirekt tränat det i andra sammanhang, t.ex när han ska kopplas lös ute på våra promenader. Då säger jag Stanna! till honom och när han då står stilla tar jag loss kopplet, säger Sitt till honom, och när han sitter och dessutom tar kontakt med mig så får han springa iväg.  Kanske kopplar hans lilla hjärna ihop det där med Stanna!, oavsett situationen...   och för hans del är ju det kommandot i så fall enbart positivt. Det innebär att han strax får springa iväg lös och ledig utan koppel. Överhuvudtaget är jag ganska så noga med stadgan, jag använder ordet Stanna vid andra tillfällen också, och då innebär det undantagslöst att man måste vara alldeles stilla på exakt samma plats...  gör kanske lite nytta i det här sammanhanget, det också. 


Ja, inte vet jag.... det lär komma bakslag med det här momentet också, som det alltid gör nån gång med nästan alla moment, men början ser ju bra ut i alla fall.   


Så vi har inte så jäkla långt kvar tills han är tävlingfärdig.

Linförigheten är helt OK för klass 1.

Läggande under gång är på G...

Inkallningen är helt OK.

Ställande under gång är på G...  

Apporteringen är helt OK.

Hopp över hinder är helt OK. 


Det vi har kvar att jobba mer med är platsliggning i grupp, tyvärr kan man ju bara träna det själv till en viss grad, sedan behövs det andra, främmande hundar och främmande platser också.

Och tandvisningen har vi inte heller jobbat nåt speciellt med, där kan problemet vara att sitta helt stilla...


Nu är det ju bara synd att vi av diverse knorkiga anledningar inte kommit igång bättre under våren och sommaren. Tävlingssäsongen är snart slut här uppe nu, och vi lär inte hinna bli klara innan dess. Men då är han kanske desto duktigare till våren förstås....  


   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Skapa flashcards