Tedsams blogg

Alla inlägg den 7 oktober 2011

Av tedsams - 7 oktober 2011 08:47

Ja, fejden mellan våra grannar har eskalerat rejält nu. Igår ringde det på dörren , och utanför stod det en människa med blodet rinnande över hela ansiktet.    

  

Inte konstigt att världen ser ut som den gör, när folk kan låta skitsaker bli så viktiga att sånt här händer.     

    

   

För min del var gårdagen en förlorad dag. Jag vaknade ju redan kl 4 och kunde inte somna om, och mellan 6 och 9 var jag attans flitig här hemma. Sedan tillbringade jag några timmar i tvättstugan och sedan var orken slut… men jag hade i alla fall ork  att läsa ut en tjock och hyfsat bra bok.    

    

När man har nån sån där skit i kroppen som jag har nu, då är man ganska så ynklig och värdelös när det gäller att orka hålla igång nån längre stund.   

   

   

Igår var det regnigt och grått här, men nu skiner solen igen.   Och idag ska jag iväg och hjälpa en förtvivlad husse med en stökig hund, förutom en massa andra "måsten" som ska göras.  Vi få väl se om han (husse) är mottaglig, det är ju hos honom förändringen måste ske innan man kan förvänta sig nån förändring av hundens beteende.

     

Fast… när det ringer folk och vill ha hjälp med sina stökiga hundar, då är det oftast så att dom tror att jag har nåt "knep" som jag kan använda så att hunden genast blir lugn och väluppfostrad. Och så är det ju inte…. det krävs envist arbete för att förändra felbeteenden hos hunden.     

    

En enda gång har jag hört en människa som öppet tillstod att hon inte hade lust att lägga ner så mycket jobb som krävdes. Jag står hellre ut som det är nu, jag har ingen lust att lägga ner så mycket jobb….. sa hon, och det är ju skönt när folk säger det rent ut.  De flesta håller med och försäkrar att dom minsann ska träna, och sen…. ett halvår senare när man möter dom igen…. så har dom gjort absolut ingenting för att förändra saker och ting.  Tråkigt tycker jag….   

     


Men gissa…  i helgen ska jag och Salza gå en kurs i Rallylydnad, och det ser jag fram emot.    Jag har läst på om Rallylydnad och jag tror nog att Salza skulle gilla det…. och det blir ju en rejäl utmaning för oss.

     

Salza må vara både lydig och följsam, men hon är ju hjärntvättad sedan 9-10 veckors ålder att hon alltid ska finnas vid min vänstra sida… nu ska hon lära sig att jobba både framför och bakom mig, och ibland på höger sida dessutom. 

     

Men det ska bli kul… vi behöver nåt annat än ren tävlingslydnad att jobba med ett tag, så att vi får träningsmotivationen och träningsglädjen tillbaka.   

    

Hoppas ni får en fin avslutning på veckan….  

    



Ovido - Quiz & Flashcards