Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 26 augusti 2014

Olika generationer...

Av tedsams - 26 augusti 2014 11:15

Ingen vet ju bättre än jag att inom hundvärlden så är alla i min ålder från stenåldern. De allra flesta som sysslar med hundar är många år yngre, men för det mesta har jag inte en tanke på det. Det kan hända att de i sin tur reagerar på att jag, som förmodligen kunde vara deras farmor eller mormor, finns med och beter mig som att jag inte är ett enda år äldre än 20...  eller 30 eller nåt    men för min del så tänker jag som sagt sällan på i vilken ålder folk är i dom sammanhangen. 


Och det är ju jättebra att olika generationer kan samlas runt ett intresse och träna ihop och ha utbyte av varandra, fast i vissa, enstaka, fall så känner jag väldigt väl av min ålder. 


Jag hade i helgen en utbildningsdag inom den administrativa delen av hunderiet och där fanns deltagare i alla åldrar. Och säga vad man vill, men jag blir nästan lyrisk när jag ser och hör nån som är gammal i gamet och har varit med länge och är allsidigt erfaren. Jaja... erfarenhet får man med åren, jag vet.... men intresse och engagemang borde inte ha med åldern att göra. Fast jag har faktiskt aldrig på mina kurser och utbildningar hittat nån av den äldre årgången som tillhör de oengagerade. 


Men när det sitter nån som inte "orkar" leta i de papper som finns tillgängliga för att hitta svaret på en fråga, utan ska ha svaret serverat, då blir man lite trött.  


"Svaret finns i det material som ni får använda", säger jag.... och får då till svar från en av kursarna... "men jag orkar inte leta". 


För 10 år sedan hade jag blviit förbannad och läst lusen av vederbörande, men nu för tiden spar jag på krafterna och väljer mina strider. Men visst är det en eländig inställning?   


För övrigt så är läget mest piss och apa... som vanligt... kan jag nästan säga numera.     Det som just nu är mest glädjande är vädret... ingen gassande sol med 30 grader varmt, utan mer humant väder där man kan vara ute en stund utan att få värmeslag.    Som gjort för hundträning... om man bara någonstans kunde hitta nån sorts motivation till sånt. 


Jag är ju tyvärr sån att jag behöver ha en liten piska över mig för att göra vissa saker. Jobbar bäst under press, kan man säga om man vill vara snäll.    Och "pressen" i hundsammanhang är ju prov och tävlingar.... och några såna har vi inte inplanerade i höst. Skittråkigt tycker jag....   jag tillhör ju de där udda typerna som gillar att tävla, inte för tävlingen i sig, utan mer för arrangemanget som sådant och stämningen runt det hela. 


Undrar hur många hundratals mil jag kört med mina hundar i mina dar för att tävla eller gå prov, eller bara träna? Det har väl i alla år varit det enda jag lagt ner pengar på, semestrarna bestod förr i tiden av en liten tripp där vi under nån vecka tävlade lite här och där på olika klubbar, och bodde på i små stugor på olika campingplatser runt om i Sverige.  Våldsamt trevliga semesterar var det ...    


Nu när åldern innebär att jag är ledig jämt, då gör jag inget alls av såna trevligheter...  synd....   

  






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Skapa flashcards