Tedsams blogg

Alla inlägg den 24 oktober 2011

Av tedsams - 24 oktober 2011 15:36

Ja, det såg vi idag när vi var ute. I det här bostadsområdet finns det små skogsområden här och var. Inga stora områden alls… man passerar ganska så snabbt igenom dom…  men det finns både rådjur och rävar där.


Och idag när vi gick på en gångväg mitt emellan två små skogsområden så tror jag att Salza skrämde upp två rådjur i den ena skogsdungen. Hon gick 10-15 in i buskagen, längs med gångvägen,  och snusade, och rätt som det är så dyker det upp två rådjur på språng ut ur skogsdungen. De korsar gångvägen i full fart och dyker in i nästa skogsdunge… 5 m framför Ibsen som var en bit före mig på gångvägen. 


Ibsen har som väl är noll jaktlust, han stannar bara och stirrar efter rådjuren,   och jag ropar direkt "Ibsen Hit!" och han kommer. Salza missade till största delen det roliga, jag tror inte att hon fattade att de där rådjuren drog iväg.

   

Däremot kände hon vittringen av dom när vi kom fram dit där de passerat över gångvägen, men Salza la band på sig när jag sa "NEJ, Salza… stanna här!!" Men hon ville jäkligt gärna dra i väg i det färska doftspåret….

    

Det vore något av en mardröm om hundarna drog iväg efter vilt här i området… jisses så utskämda vi skulle bli.  Då vore det bra att ha en annan ras, det finns inte så många varken riesen eller springrar här, vi skulle snabbt bli igenkända.  

  

   

I kväll är det dags för kurs igen, ikväll ska vi ägna lite tid åt bl.a apportering. Så jag har läst vad kursboken säger om det momentet, och jag har funderat lite på egen hand också.

    

Fast jag har ju redan min uppfattning klar om det momentet, men det finns många sätt att nå målet så man ska ju inte låsa sig vid enbart en metod.    

    

Och så har jag som vanligt läst lite bloggar och sånt…. och så har jag lite allmänt klurat på vad vi för övrigt gör på den där kursen….. och när det gäller inlärning av olika moment så säger jag återigen som jag så ofta sagt tidigare:

    

Tänk så bra det blir den dagen alla lärt sig att dela upp momenten i småbitar!     

   

Nu pekar jag inte ut mina kursdeltagare på något vis, även om det kan verka så, det är inte dom jag syftar på nu. Jag hoppas ju att jag lyckats förklara för dom varför man ska dela upp momenten så att dom verkligen gör det framöver....   

        

Jag tänker lite mer allmänt på hur tokigt väldigt många fortfarande gör när dom tränar.

  

   

Ta som ex. Läggande under gång.  Man går fot med hunden, kommenderar Ligg under marsch och fortsätter själv framåt medan hunden förhoppningsvis snabbt lägger sig. Sedan stannar man, vänder sig om och återgår till hunden och sätter den upp…  och där är momentet slut.

   

Och först där belönar många hunden… även när man tränar.

   

Hur i all världens dar ska hunden då förstå vad det var som genererade belöningen????

   

Gjorde verkligen hunden alltihop så bra att det var värt att belöna?

     

Gick den ett snyggt fritt följ ända fram till kommandot Ligg?

   

La den sig så där snabbt och omedelbart som vi vill?

    

Låg den helt stilla medan vi gick ifrån den? Utan att nosa eller vrida på sig?

   

Och låg den helt stilla när vi kom tillbaka till den?

   

Satte den sig upp direkt på kommandot Sitt utan att slarva?

     

Gjorde den allt det här så är den så klart värd en belöning, men tänk om den nu gjorde ett lite hafsigt och slarvigt fritt följ i början då?  Nu fick den ju belöning för det också….     

       

Eller den kanske la sig lite segt…..  men fick belöning i alla fall.

    

Eller också kanske den inte satte sig upp på första kommandot… eller den kanske satte sig upp en anings för tidigt…  och fick ändå en belöning.

    

  

Tränar man läggande under gång så är det ett snabbt och direkt läggande man ska belöna, allt annat är ovidkommande.

   

   

Tänk om hunden lägger sig kanonbra, men sedan sätter sig upp direkt när ni kommer tillbaka, utan kommando. Vad gör ni då??  Hunden ska ju ha betalt för sitt snabba, snygga läggande… men belönar ni när ni kommer tillbaka, och hunden har satt sig upp för tidigt så belönar ni ju det också.     

        

Och kan hunden verkligen förstå att det var just läggandet som belönas om ni kommer med belöningen en lång stund senare, när ni sent omsider är tillbaka hos hunden  och säger Sitt? 

  

Nej, dom är visserligen smarta, våra hundar, men dom fixar inte att förstå att en belöning gäller nåt som dom gjorde för en stund sedan. 

    

Belöningar (och även motsatsen) ska komma i exakt rätt sekund, just precis när hunden gör (eller inte gör) det man ber den om…. inte en halv minut senare.

   

Och hur ofta ser man inte nån som tränar linförighet/fritt följ genom att trava och gå än hit än dit över appellplanen? Och när man så småningom stannar… DÅ belönar man.

    

Och det är väl kanske bra, om man vill lära hunden att orka gå linförighet/fritt följ en lång stund utan belöning.

    

Men vill man belöna att hunden går bra, då måste man belöna just precis när hunden går så där bra som man vill att den alltid ska göra. Alltså mitt under det fria följet   …. utan att stanna och sätta hunden först.

    

För det är det samma här…  hur vet hunden att den får belöningen för att den gick fint och hade fin kontakt om belöningen kommer först när den sitter stilla vid förarens sida??

    

Vill man däremot belöna ett snyggt, snabbt och rakt sättande så är det helt OK att ge belöningen där, men då behöver man ju kanske inte trava omkring i flera minuter innan förstås… . 

    

    

Hundar lever i nuet… dom kan inte koppla ihop varken belöningar eller obehag med sånt som hände för en stund sedan.

   

Japp, det var det om det det….  man hinner fundera en hel del medan man städar bilen.   

        

  

Gammal skåpmat, jag vet! Jag har tjatat om detta miljoners gånger tror jag. Och jag tycker att alla borde känna till sånt här nu… det predikas ju om det överallt. Men lika sjutton så verkar det som att många, många missat vitsen med det här.

   

Fast… dom kanske inte tycker att det är så bra förstås… av nån obegriplig anledning.    

  

  

Salza mår i alla fall fortfarande bra, hon ska få en vanlig middag sedan också. Hoppas verkligen att vad-det-nu-var-för-något är över för den här gången.    


NU får det i alla fall vara slutbabblat för idag... !    

   

      


 


 


Av tedsams - 24 oktober 2011 10:58

Ja, med minsta lilla tur så kan jag kanske anse Salza som friskförklarad nu.   Vi får se hur saker och ting utvecklas under dagen. Hon har i alla fall fått äta sin vanliga mat till frukost idag, och hon har nyss varit ute med husse och Ibsen på deras dagliga cykeltur.  Så fixar hennes mage den här dagen så kan hon nog betraktas som frisk sedan….

   

Men Salza tycker inte att det är roligt att springa vid cykeln längre….   

    

Jag vet inte vad som hänt, men något är det. Förr låg hon på framåt som en galning, nu släpar hon helst efter….   Synd tycker jag eftersom jag gillar att cykla, men det är ju inget kul när inte Salza trivs med det. Det skulle vara mycket intressant att veta orsaken….    

   

    

Och på tal om nåt helt annat då….  Vet ni att lavendel är en buske? Det visste inte jag….  När jag höststädade utanför här så tyckte jag att det var så konstigt att lavendeln var så fin fortfarande, trots att alla andra blommor vissnat eller frusit.

   

Så vad gör man då? Jo man googlar på lavendel och får veta att det faktiskt är en buske, som med liiite tur kanske kan övervintra även här uppe.  Det är väl risk för att den dör under vintern förstås, men nu har jag planerat om den till ett skyddat ställe så får vi väl se om den lever när all snö så småningom försvinner. För snö lär det bli i år också….. 

   

   

Och nu är det läge att lämna in min nya vinterjacka till skräddaren också… eller skräddarinnan eller vad det kan heta.. äh, sömmerska heter det förstås.  Allting som jag köper har för långa ärmar eller för långa ben. Det kan förstås vara ett tecken på att själva kroppen är för stor i förhållande till armar och ben på något vis, men skit samma…   ärmar och ben måste alltid kapas när jag köper nåt nytt, och på en fodrad vinterjacka med uppvikta ärmar klarar jag inte av att själv kapa ärmarna så att det blir snyggt.   

  

Jag köpte den där jackan på rea på senvintern i början av året. Den är ganska så fin om jag får säga det själv (fast så tycker väl alla som köper nytt, ingen köper väl en ful jacka????) och när jag stod där och provade den så kom det en dam framrusande mot mig.


OJ, sa hon…. och tvärnitade en meter framför mig och stirrade på mig. Jisses, tänkte jag, vad har jag nu gjort??  Är hon inte riktigt klok eller…?    

  

Oh förlåt, sa hon sedan och log lite…  jag är utsänd för att köpa en jacka till en bekant, och hon ser ut precis som du gör, och du är så fin i den där jackan så nu köper jag en likadan till henne! Vilken tur jag hade….  Vilken storlek har du på den där?

      

Jag talade om det, och hon ryckte åt sig en likadan jacka och stack iväg till kassan…  och där stod jag som ett gapande fån….  men det är ju kul om man kan vara till nytta nån gång i alla fall.     

     

    

Men vet ni att jag är jäkligt irriterad på alla dessa lågenergilampor som vi måste ha numera. Dom passar ju inte till alla lampor…  även om man letar bland alla dessa miljoners typer och modeller som finns så finns det ingen som passar till min sänglampa. Och jag vill ta mig sjuttan inte behöva slänga min lampa och köpa en ny bara därför….

      

Nu ska jag göra ett sista försök och se om IKEA har nån lampa som kan passa. Där har dom ju miljoners miljoner olika glödlampor så finns det nån som passar så borde jag hitta den där. 


Jag skulle ju köpt på mig ett lager när dom gamla fortfarande fanns förstås, men vem sjuttan tänkte på det?  

    

Men jag tycker nog att det är med det som med så mycket annat i samhället som har med besparingar av energi och återvinning av sopor och miljöförstörning och allt sånt att göra. Man börjar lite i fel ände tycker jag… sätt åt industrier och andra storförbrukare/användare först, då kommer man kanske så småningom att se nåt resultat som är värt att prata om.

      

Strunt samma…

    

Idag tror jag att jag ska till bibblan igen också. Fast jag bara TROR det än så länge, jag har inte bestämt mig. Jag vill gärna ha nåt att läsa, men det är så jäkla tråkigt att trava runt på bibblan och leta efter nåt bra. Ibland känns det som lite lyxigt och lite avkopplande att tassa runt bland alla böcker som står där och vara väntar på att nån ska läsa dom, men ibland känns det bara jobbigt. Och just nu är det bara jobbigt…..

     

Men NU vet jag vad jag ska göra…    jag ska dammsuga bilen! Nu på stubinen…. 

   

Ha en fin dag…. här ska dammsugas….     

    

   

   


Ovido - Quiz & Flashcards