Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 3 september 2014

Många funderingar...

Av tedsams - 3 september 2014 13:13

Såg ett filmklipp på FB nyss.... en man som går genom stan med 5 lösa schäfrar kletade vid  sin sida, två på varje sida och en bakom. Det är kanske fler av er som sett det, det har delats många hundra gånger och det är många som gillat det. 


Och jag blir enbart förbannad och ledsen när jag ser sånt där, och det enda jag kan tänka på är VARFÖR??? 


Varför går man med fem lösa hundar på det där sättet? Inne i stan? Bland människor och trafik? 


Jo, för att imponera förstås, både i verkligheten och på nätet, och det är beklämmande tycker jag. Som väl är så såg jag att det faktiskt inte är alla som blir imponerade, utan det finns tack och lov många som tycker som jag... men det finns säkert ännu fler som tyvärr tycker att det är något att imponeras av.   


Hundarna måste vara hundra procent fokuserade på sin husse varenda sekund, och hur roligt är det för en hund då? Och hur jobbigt är det inte när det hela tiden rör sig människor och annat runt omkring? Dom ser ju inte heller direkt ut att tycka att det är speciellt lustbetonat att trava på där vid sidan...


Men vad som är minst lika illa tycker jag är nonchalansen mot andra människor. Jag tror nog att människor är sig lika världen över när det gäller sånt här, och det finns massor av människor som är hundrädda. Många är till och med rädda när dom möter en liten dvärghund i koppel.... och eftersom "alla" hundrädda människor tror att ju större hund desto farligare..... så kan man ju tänka sig hur det känns för en hundrädd människa att möta/se dessa stora hundar utan koppel. 


Och så ska vi ju inte glömma att en hund är ett djur, ingen på denna jord kan alltid vara helt säker på vad deras hund tänker ta sig till.... än mindre vad en flock på fem hundar kan ta sig för.... sen må dom vara hur väldresserade som helst...  dom är ett djur, oavsett om vi vill tro det eller ej. 


Näe, jag gillar inte sånt, jag blir noll imponerad. Om det möjligtvis var hundar med glatt viftande svans och stolt kroppshållning så skulle jag kanske tycka att det var bra gjort... även om jag aldrig kan inse varför man ska gå med ett koppel lösa hundar på stan....  och ser dom dessutom ut som dom gör i den där filmen så är det enbart ledsamt att se dom.    


Jag har som sagt sett filmen på FB, jag har inte hittat den på YouTube så jag kan inte länka till den, men den finns förstås där... och ni som är hundfolk och finns på FB har säkert också sett den....   berätta gärna vad ni tycker. 


Ja, det var den funderingen det.... tänkte komma med några till men Jippie påstår att det är promenaddags så jag får spara det till senare. Men eftersom jag ju inte har nån hund att tävla lydnad med för tillfället så har jag roat mig med att kika på andras tävlingar, resultaten alltså.... och det ger ju upphov tll lite funderingar förstås. Men jag återkommer till det...     



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Skapa flashcards