Tedsams blogg

Alla inlägg under februari 2012

Av tedsams - 28 februari 2012 15:21


Det var väldigt trevligt att åka söderut och få se gräsmattor och barmark så långt ögat nådde.

   

Vi såg till och med påskliljor som börjat komma upp….

        

Men här hemma vaknade vi i morse till ytterligare nästan 1 dm nysnö. Det är inte fiffigt att bo så här långt norrut….  

   

   


Men barnbarnet var förstås ett av världens sju underverk… och även om det kanske inte helt stämmer, så var han i alla fall söt som socker och ett "snällt" och förnöjt barn.

   

 

   

Fast man kan ju inte säga att barn i den åldern (7veckor) är "snälla" eller "osnälla", men ni förstår säkert hur jag menar... är man nöjd med att äta och sova och dessemellan få lite sällskap en liten stund, då är det i alla fall inga större bekymmer i antågande.

    


Salza hade lite bekymmer med förbudet att inte röra bebisens saker. Allt som ligger på golvet och liknar ett mjukisdjur är ju hennes, men det var ju bara att ta skeden i vacker tass och foga sig.  

   

 

   


Och bebisen fick hon inte heller röra. Vid första anblicken var det full fart framåt, och eftersom Salzas matte inte ville att bebisen skulle hanteras som en odygdig valp av Salza, så sa matte ifrån. Och sedan valde Salza att inte se den där bebisen…   

   

 

   

Hon gör ju så när man säger ifrån på skarpen… och det var matte väldigt nöjd med.

   


Bebisen däremot var väldigt fascinerad av Salza…. tänk så kul det ska bli att få dra i de där långa öronen så småningom.    

   


Däremot tog Salza chansen när bebisen lämnade sin plats… då var hon snabbt där och nosade och undersökte, och det var ju tillåtet.

   

  


Husets egen hund tog sig andra friheter, men den biten föll ju inte på mitt ansvar.

  

 


Hon hade förresten egen limousinservice när vi var ute och gick….

  

      


Vi hade ju tur med vädret, solsken varje dag, så vi passade på att lufta både hundar och oss människor. Det var ju helg så det var förstås mycket folk ute, men så är det ju i en storstad. Vi valde promenadvägar där vi inte behövde trängas....

  

     

  

För övrigt så gick själva resandet bra. Nästan 8 timmar på tåg är liiite tjatigt, men det går hyfsat bra i alla fall. Salza sköter sig som vanligt suveränt bra, tassar på vid min sida när vi byter tåg, kissar på kommando på lämplig plats, och ligger lugnt och stilla på sin plats på tåget. Kikar lite på folk som går förbi, men bryr sig inte annars. Ligger lugnt kvar ensam när matte går på toa… ja, sköter sig som sagt perfekt. Vad mer kan man begära…..?

   

  

Inte så mycket att titta på......

   

  

         

     

Det var totalt fyra hundar med på resan åt båda hållen, och ingen av dom gjorde nåt väsen av sig trots närheten till andra främmande hundar. Skönt när det är så…. fast den som har en hund som inte klarar av det, väljer väl antagligen inte att åka tåg.

   



Men nu är vi som sagt hemma igen och vardagen tar vid igen, och längtan efter våren är inte direkt mindre nu när vi fått en försmak av den.   

   

Salza fick förstås ett stoll-ryck när vi kom hem.... rusade runt, runt, runt i lägenheten med ett av sina mjukisdjur i munnen... fullkomlig galen. Inte så konstigt efter 8 timmar på tåget och dessförinnan en mängd av tillfällen där hon hela tiden varit tvungen att lägga band på sig.... härligt att hon är så på G trots att hon snart börjar bli en gammal tant.   


 

    

Av tedsams - 20 februari 2012 16:01


Ja, nu har jag varit till SJ:s resebutik och bett dom hjälpa mig att fixa så att Salza får en egen plats på tåget när vi ska ner till Göteborg. När jag bokade biljetterna så fanns det ju inte platser så att det gick att ordna…... men jag hoppades att det sedan dess hade bytts och ångrats och så … och mycket riktigt… nu gick det att fixa,   men det kostade…. men det är hon ju värd, min lilla Salza.   



Och så har jag varit till frissan, det var läääänge sedan jag kostade på mig det. Och så har jag köpt en säck hundmat till Salza, och så har jag hämtat min jacka hos skräddaren som skulle korta av ärmarna på jackan…. så gissa hur mycket pengar jag gjort av med idag då???? Jisses…..   

   


Varje gång jag varit hos frissan så frågar jag mig om det verkligen är värt pengarna. Men nu när jag under en period har gått dit så sällan, då inser jag att det nog är värt i alla fall en del av vad det kostar. Men det är ju kul att sen komma hem och fråga: Blev det inte bra? och få ett torrt: Nej! till svar…. sånt är nyttigt för självkänslan…. man liksom växer lite av såna komplimanger.    

  


Fast å andra sidan så får jag väl skylla mig själv som frågar. Den uteblivna spontana kommentaren var väl ett tecken som jag borde ha förstått.   



Men jackan blev i alla fall bra, och Salzas biljetter känns bra att ha, och Salza blir säkert glad över påfyllningen av mat-tunnan… så på det hela så ska jag väl vara nöjd med utfallet av dagens utgifter.    



Termometern utanför fönstret visar plusgrader här, och man kan lätt förledas att det är våren som kommit. Solen har lyst från en klarblå himmel   och det känns att solen verkligen värmer nu. Men, men… inte blir det vår i februari på de här breddgraderna inte, det gäller nog att njuta så länge det varar…..  


Hoppas ni har det bra... och att vårkänslorna börjat spira både här och där...     

   


Av tedsams - 18 februari 2012 23:26


En människa med en dräktig tik, och hon påstod att både hon och veterinären trodde att tiken skulle få en rekordkull beträffande antalet valpar.



Jaha, undrade jag då, vad är rekordet för den rasen då?



19 valpar, fick jag till svar, och veterinären gissar på att det är 20….



Herregud, så hemskt… säger klantiga jag då… vad ska du göra då?



Ja, jag har ju några tingade redan, men det kanske blir svårt att få sålt 20 stycken…



Men…. säger jag…. det var inte det jag tänkte på, tiken kommer ju inte att orka med 20 valpar, det blir ju vidrigt jobbigt både att föda och att ta hand om…



Men hon var inte så intresserad av den aspekten på det hela. Det intressanta var att hennes tik kanske skulle sätta rekord….



Jag frågade om hon hade nån amma på gång som kunde avlasta tiken i så fall… men som sagt… det var inte lika intressant att diskutera det som att spekulera i att det kanske skulle slås ett rekord.



Herregud… om jag hade en tik där jag befarade att hon skulle föda 20 valpar så skulle jag gå under av oro… långt innan valparna föddes. Inte skulle jag stå med ett leende på läpparna och se fram emot ett rekord inte….



Ja, jag upphör aldrig att förvånas över hundfolk….   



      


Men vilken lättnad att jag i fredags äntligen fick utslaget från ARN, beträffande den där tvisten med bilverkstan, ni kanske minns. Det var ju i somras jag gjorde en anmälan, och nu kom deras beslut.   



De rekommenderar alltså bilverkstan att befria mig (de uttrycker sig så) från den resterande summan, och det är ju en lättnad. Hoppas bara att bilverkstan håller sitt löfte till mig nu då, och rättar sig efter ARN:s utlåtande, de har redan fått 4/5 av beloppet så de gör ingen jätteförlust. Men eftersom vi pratar om femsiffriga belopp så är det i alla fall en enorm lättnad för mig att få slippa den utgiften, OM jag nu slipper den.



Vi får väl se vad som händer…..




För övrigt så tycker jag det är lite kul att Ranelid lyckas reta upp så många med sitt sätt att vara, och med sitt deltagande i Melodifestivalen. Jodå, han retar mig också…. han är ganska så outhärdlig, hela han…. men han är egentligen inte värd att offra några krafter på. Det är väl det han är ute efter kan jag tro… att få folk att reagera och tycka något om honom. Bra eller dåligt spelar nog ingen roll, huvudsaken är nog bara att han är omtalad. Och det är han ju….. även här.   

  



Näe, det är sovdags för mig nu…. kikade lite på kvällens James Bond-film förut, men orkade inte hela utan stängde av dumburken…. och detta trots ögongodiset Pierce Brosnan… jag börjar helt klart bli gammal.

   


Salza sover redan, hon kanske också börjar bli gammal….? Nej, det tror jag nog inte, vi har tränat idag igen, och hon har skuttat runt med sin boll och härjat med träningskompisen. Och sen när vi kom hem så gick vi en promenad med Ibsen… så hon har fått motion för både ben och huvud idag.

    


Men nu är det faktiskt en grad varmt ute och det snöar… så imorgon blir det inte så kul antar jag. Det är ju utlovat snöoväder här, och det har väl kommit nu då kanske. Igår kändes det som vår när solen sken från en klarblå himmel, och nu vräker snön ner… usch.   



Näe, nu ska jag tränga mig ner i den lilla del av sängen som Salza lämnat åt mig. Det är sjuttan så stor en liten springer kan vara när hon vräker sig i mattes säng.  

     


 

Av tedsams - 15 februari 2012 17:45




….. när datorn alldeles själv har hämtat hem och installerat uppdateringar, och så startar den sedan inte upp igen efter omstart. Det gillar jag… sånt är kul!!! Det ger lite krydda åt tillvaron….    



Nu har jag ju sedan länge ett alldeles speciellt förhållande till krånglande datorer….  och en alldeles egen besvärjelse när saker och ting krånglar…..     så denna gången fick jag igång den igen.

   


Men det är naturligtvis nåt som inte mår bra i den där burken… och alltså bara en tidsfråga till dess att inte ens mina besvärjelser funkar. Men, men… den dagen, den sorgen. Var dag har nog med sina egna plågor, så varför öka på eländet med bekymmer för sånt som ännu inte inträffat.   

  


I morgon bitti lär jag väl hålla andan tills jag blir alldeles blå medan jag väntar på att datorn (förhoppningsvis) ska starta upp ännu en gång.  


     


Men frånsett det så fick jag en trevlig överraskning idag också. Jag fann ett skoterspår som vi kunde gå i, doggsen och jag.   Jag har saknat alla de skoterspår som finns i Timrå där vi bodde förut. Här finns inga skoterspår, bara skidspår, och där vågar man minsann inte gå med några hundar.  



Men idag fann jag ett spår där vi kunde gå. Inte så himla långt, men i alla fall ute i buskarna där det inte finns en massa folk och skidåkare… kul tyckte jag, och hundarna höll med.

  


Fast dagen har inte varit enbart positiv… lite tråkigt att jag inte hann till bibblan innan dom stängde idag.   Jag har två beställda böcker att hämta där, och inget att läsa här hemma.



Har varit nyttig och hjälpsam idag, och det tog sin lilla tid, så jag hann inte det jag hade räknat med. Men imorgon är väl en ny dag hoppas jag… kanske blir det tid till ett bibblanbesök då.   


Av tedsams - 14 februari 2012 19:54


Jag vet att jag skrivit en lång utläggning idag redan.. men jag måste bara.....    


Tänk att folk får kläcka ur sig vad som helst när det gäller hunduppfostran. Fast… tur kanske… annars skulle väl jag också vara tvungen att vara tyst…. eller?    



Strunt samma… läste återigen i en företagsblogg (nån som driver ett företag där man utbildar hundägare och hundar, bedriver kursverksamhet med andra ord) att man inte ska bry sig om en valp som "bär sig illa" åt.


Om man har en valp som t.ex vill leka när jag vill titta på TV, och därför börjar bita och dra i mina byxben, då ska jag bara nonchalera det.

   


Man får absolut inte säga Nej eller FY eller ta tag i valpen och ta bort den från byxbenet. Man ska enbart låtsas att man inget märker, och om valpen då intensiverar sitt bitande (för att förhoppningsvis äntligen få lite uppmärksamhet) så ska man ändå låtsas som att man inget märker.

    


För om man då reagerar och gör något, då lär sig valpen att så ska man göra för att få mattes uppmärksamhet, och kommer att fortsätta att göra så varje gång den vill något.



Råkar valpen bita så att det gör ont, så ska man bara bita ihop och stå ut tills han slutar. För om man reagerar och gör något, så har valpen lärt sig att han ska bitas för att få uppmärksamhet.



Vilket jäkla skitprat….. inte undra på att det finns så många "problemhundar" i vårt samhälle.   

  

   


Tänk om valpen passar på att bita sig fast i byxbenet på ett litet barn (eller en vuxen) som springer förbi då? Ska man då säga till människan att sätta sig ner och vänta tills valpen tröttnar på att slita och dra i byxbenet?  



I ärlighetens namn…. Hur har ni gjort när en valp har bitit er med sina sylvassa gaddar? För det har vi ju alla varit ute för nån gång…. Satt er ner och väntat på att han ska sluta? Eller har ni hojtat AJ!!! och tagit bort valpen? Eller har ni kanske till och med avlett valpen med en godis?



Ok… om jag biter matte så att hon skriker då får jag en godis… eller??

   

  


Vet ni att ibland när jag läser, eller hör, alla idiotiska idéer som florerar i hundvärlden så blir jag nästan förtvivlad. Det finns väl inget så enkelt som att tala om för en liten valp vad som är tillåtet eller inte tillåtet.



Sen beror det ju på hurdan valpen är förstås, envis och kampglad är lite jobbigare (men roligare), lite vek och mjuk är enklare, det gäller ju bara att anpassa sig efter just den hund man har.



Men de där metoderna med att bara nonchalera sånt som är fel, de köper jag aldrig. Jag har haft såna ekipage på kurser ibland…. och jag är alltid tveksam till att ta med dom eftersom just den typen av inlärning inte är min melodi.   



Men dom har gått såna kurser och hunden är nu vuxen, men dom har, trots den där kursen som var så bra (säger dom alltså), vissa problem med sina hundar. Och jag tycker synd om dom och tar med dom på kursen…. och så kommer dom till min kurs och så visar jag hur man kan/skall göra, och förklarar varför, och med minsta lilla tur så lyssnar dom och gör som jag säger….. och simsalabim så går det upp ett ljus för både dom och hunden.  

  

    


För det GÅR INTE att uppfostra en hund bara genom att nonchalera sånt som är fel, och belöna det som är rätt.



Och OBSERVERA nu att jag pratar om UPPFOSTRAN av hundar, inte om träning för tävling eller för cirkuskonster och liknande… där kan den metoden funka, men inte när det är frågan om vardagsuppfostran.

  


Så dé så….. !   

  


P.S Ett förtydligande…. I mitt förra blogginlägg påstår jag inte att det är lätt att SM-kvalificera sig. Jag påstår att det, för den förare som är ambitiös och målmedveten och vet vad han/hon vill, inte är så oöverkomligt att skaffa sig SM-poäng… det är en viss skillnad det. Och jag tycker att de (ni) som har orken och energin att göra så är värda all beundran…..  

   


Av tedsams - 14 februari 2012 15:49


Ja, ibland slår det till i min virriga skalle och då bara bubblar det av åsikter om allt möjligt…    

   


Var med Kurt till optikern idag, och passade på att fråga vad nya glasögon skulle kosta för min del. Jag har ju progressiva glas och märker att jag snart behöver nya. Dom kollade glasen i mina nuvarande glasögon och talade sedan om att nya glas kommer att kosta något runt… ja, gissa….    



Jo… ca 7000:- ….. + synundersökningen.

  


Vet ni att jag tycker inte det är klokt… jag måste ha glasögon, i alla fall om jag ska gå nånstans utanför lägenheten. Här hemma kanske jag kan treva mig fram halvblind utan, men definitivt inte utomhus.… och nu var det dessutom extrapris på glas. Men 7000:- är jäklar i min själ en hel förmögenhet för mig…. så jag lär få kisa mig fram i tillvaron länge till.    

   

   


Och när jag sedan satte mig framför datorn så kikade jag på kvallistan till SM i lydnad. Av de 60 första hundarna är 40 av rasen bordercollie. Det kanske kommer att ändra sig, det är ju ett par månader kvar på anmälningstiden, men, men… det troligaste är väl att det blir ännu fler BC i så fall.   

   


Inget ont sagt om dom, det är kanonbra gjort av deras förare att kvala in till SM  , men man kanske ska gnälla på alla andra hundförare istället då. Alla de som inte är intresserade av lydnads-SM (kastar sten i glashus nu kanske?), eller alla de som inte får ihop tillräckliga poäng. För den som är lite ambitiös är det inte på något vis ouppnåeligt att få SM-poäng….

   


Men det är inte bra för lydnaden som sport att just BC är så överrepresenterad i toppen. Det blir ju med automatik så att mallen för hur momenten ska utföras sätts efter den rasen. Och det är inte rättvist….   

  


Visserligen står det annorlunda i reglerna, men den som har tävlat några år vet hur det fungerar i verkligheten. Men som sagt… inget ont om BC-förarna, det är ju inte på något vis deras fel….

   

  


Kikade in på Dala-distriktets SM-sida… och vilken hund har dom avbildad i vinjetten på startsidan tror ni?? Jo, en BC… ett misstag av dom tycker jag, och säger väl allt om hur arrangörerna tänker.   

  

  


Och när jag ändå är inne på det där med hundar….


Häromdagen slängde jag ut en fråga på FB och frågade hur hög medlemsavgift folk runt om i landet betalar till sina brukshundklubbar.



Det var inte så jättemånga som svarade (men tack till er som gjorde det!!! ) men man kan i alla fall se att det skiljer en hel del.



Fast det visste jag ju redan, bara genom att kika runt här i distriktet och kolla vad de olika klubbarna tar i avgift.


Man kan ju fråga sig vad som motiverar att vissa klubbar har mer än dubbelt så hög avgift som andra….??  

   


Får deras medlemmar verkligen valuta för sina pengar? För inte kan det väl vara så att klubbarnas fasta avgifter är så höga att en så hög medlemsavgift är nödvändig. I så fall borde dom nog se över sina kostnader…

  


Mig veterligt så får väl alla ideella klubbar bidrag från kommunerna, och har man dessutom en trevlig klubb med bra instruktörer, stort kursutbud och många aktiviteter så borde man inte behöva ta ut så höga avgifter.


Det kan ju bli en ond cirkel det där… för dyr avgift, färre medlemmar och avgiften måste höjas, samtidigt som bidragen sjunker.



Eller dåliga instruktörer, kanske alltför få instruktörer, och för snävt kursutbud. Det ger inga nya medlemmar… vilket naturligtvis ger mindre pengar.



Jaja, inte vet jag. Men sammantaget med att anmälningsavgifterna för tävlingar och prov har höjts ganska så rejält, så blir det säkert ytterligare minskningar i både medlemsantalet för klubbar och antalet deltagare vid tävlingar.

   


Det kommer att bli en massa små kotterier här och var i landet. Medlemsavgifterna höjs och anmälningsavgifterna höjs och bensinpriset stiger…. Ingen kommer att åka nån längre väg för att tävla. Samma ekipage möts på tävling efter tävling på hemmaklubben och på närliggande klubbar…



Skittråkigt och absolut inte utvecklande för varken sporten eller individen….    

   

  


Ja jisses så mycket det fanns att tycka till om idag då…    



Fast nu har jag nog tyckt till färdigt för denna gången tror jag… fast det där med pengar och utgifter och sånt, det har man ju alltid åsikter om så länge man inte har pengar så att det räcker till allt man behöver pengar till.  



Och apropå det då… Fabian skrämde nästan slag på mig i går när jag skulle ut på en biltur. En varningslampa som lyste… nedrar!!!   Jag som fortfarande väntar på ARN:s utslag beträffande den där superräkningen på förra bilreparationen..



Och den där jäkla lampan slocknade inte förstås… så jag åkte till en bilverkstad och frågade vad dom trodde om eländet. Och det vet ni väl alla vilken naiv fråga det är…. fråga en bilmekaniker vad han TROR felet är..???Haha…..



Men vet ni…? När han gick med ut för att kika/lyssna på min lilla Fabian så slocknade lampan…. hans blotta magiska närvaro gjorde susen. Och tacksam var jag… !!    Så länge det nu varar då….

   



I slutet av nästa vecka ska jag åka ner till Göteborg och beskåda barnbarnet, och jag vill INTE ha något strul innan dess…. inte av någon sort.

  


Men jag hade ju tur och kom över superbilliga biljetter, så det vore ju inte så konstigt om det hände nåt annat istället, nåt som kostar en massa pengar.



Ja, skit samma… man råder ju inte över så mycket här i livet… det som sker det sker.    

    




 


 


 


 


 


 


 


 


Av tedsams - 12 februari 2012 19:27


Ja, antagligen är jag väl knäppare än de knäppaste, men det var den associationen jag fick när jag kom hem från träningen idag.   



En Walt Disney-film där solen skiner från en klarblå himmel, den kritvita snön gnistrar i solskenet, och överallt rör sig människor i allehanda färgglada vinterkläder.



Mammor och pappor, barnvagnar, barn i alla storlekar och åldrar, och så hundar som hoppar och skuttar och skäller. Några barn åker tefat ner för en backe, andra halkar omkring på isen likt Bambi på hal is, ett gäng större barn bygger en snöfästning och andra bara busar i snön…. och hela tiden så svischar det i bakgrunden förbi skidåkare i färgglada kläder.   



Så såg det som sagt ut när jag kom hem vid 14-tiden idag…. härligt på sitt sätt, men min och hundarnas promenad fick vänta ett par timmar, och när vi då gick ut såg jag inte en enda människa ute.   

  



Men Salza och jag har varit och tränat lite rallylydnad idag, med våra träningskompisar.....

   

       

Och här får ni en film på vad vi sysslat med… ja, inte på mig och Salza då, det var ju jag som filmade, utan det är Gimzo och hans matte som går en bana som vi fixat till.

    

   

Musiken på filmen får ni leva med, bara för att ni ska slippa höra vindbruset i kamerans mikrofon… (fast man får väl egentligen inte utan lov använda andras musik till sina egna grejor… eller hur är det nu med det??)    


 

Men visst ser det väl kul ut..??     


 


Och så här kul var det att lattja med bollarna efteråt….

     

  

    

Fast jag lyckades ju slänga upp en snörboll högt, högt uppe i en björk förstås.... jag är bra på sånt.Som tur är så kom det några vindbyar då och då, och en av dom ruskade ner bollen… himla bra!! tyckte Salza.   

    


Men Salza går i taket som hon aldrig gjort förr när vi tränar rallylydnad. I all synnerhet den där "spiralen" får henne att gå i spinn, då har jag en sån där galen springer som studsar jämfota och nafsar mig i fingrarna och bär sig i mångt och mycket åt som en busig unghund.


Vilket i och för sig är kul, men det får mig att inse att hon "tvingats" lägga rejält band på sig själv när vi har tränat vanlig lydnad. Där ger hon ju oftast ett sansat intryck... så icke i rallyn...   


Jaja, kul verkar hon ha i alla fall och det är ju huvudsaken....   

  



Av tedsams - 12 februari 2012 09:01


En tidig lördag morgon i februari månad… det har ljusnat ute och man ser att solen snart kommer att sprida sitt bleka vintersken över trädtopparna. Barbro är ute och går med sina två hundar, Salza och Ibsen, som springer lösa på gångvägen.

  


När de närmar sig en korsning hör hon röster en bit bort på den ena vägen, dit där de är på väg, så hon ropar in hundarna och kopplar dem.

  


När de är framme i korsningen möter de en annan hundägare som är ute och rastar sin hund… i koppel. En bit bort på gångvägen står det en dam med två lösa hundar.



Denna gångväg går igenom en ganska så stor skogsdunge där det ofta strövar omkring rådjur….. 

    

  


När damen med de lösa hundarna (två hundar av utpräglade jakthundraser) ser att Barbro svänger av åt hennes håll med sina två kopplade hundar, gör hon inte som de flesta andra säkert skulle göra, kopplar hundarna.



Nej, hon samlar ihop dom och skickar sedan in dom i skogen där de försvinner i en väldig fart.   

  


När Barbro närmar sig så säger damen med de lösa hundarna: "Jaha, det är den snälla riesenschnauzern som kommer, den som inte är arg på mina hundar, det finns en annan här i området som inte tycker om mina hundar".



"Ja," säger Barbro och stannar, "han är snäll, jag tror nog inte att han har något otalt med dina hundar. Vart tog dom förresten vägen??"

  


"Åh", säger damen, "jag skickade ut dom att jaga rådjur en stund…. det är så bra att dom springer av sig lite energi. Dom kommer tillbaka när dom tröttnat…"

   


"Jaha…." säger Barbro och fortsätter vägen fram med sina hundar…. och håller samtidigt koll in i skogen för att se om det dyker fram några jagande, lösa hundar där.



Och det gör det mycket riktigt… när hon och hundarna gått ungefär 200 m från den väntande damen så dyker de lösa hundarna upp i skogskanten. Dom smyger lite i skogskanten, kollar in Barbros hundar, men håller sig på ett avstånd av ca 10 m , kanske för att Salza tydligt talar om för dom att dom ska hålla sig på avstånd..

  


Efter att ha cirklat runt och kollat läget en stund, så drar de iväg in i skogen igen… i full fart. Och när Barbro vänder sig om och tittar så ser hon hundarnas matte stå tyst och stilla där borta på vägen och vänta.



Ja, berättelsen slutar här, eftersom den fortsatte promenaden för dem utom synhåll från de jagande hundarna. Men det var väl ett bra tips på hundrastning som de fick där??    


  


Gå 50 m utanför dörren till en skogsdunge där man vet att det finns gott om vilt. Släpp hundarna och låt dem jaga där tills de tröttnar   och väljer att komma tillbaka… då kan man sedan med gott samvete gå hem med två trötta hundar…..... eller????   

    

    


Skapa flashcards