Tedsams blogg

Alla inlägg den 16 oktober 2011

Av tedsams - 16 oktober 2011 10:31

..… är det idag igen.    Solen har lyst från en klarblå himmel i flera dagar nu, och trots att det är några grader kallt på morgonen så är det kanonfina dagar.

    

I går när jag var ute med hundarna så hittade vi flera ställen där frosten inte försvunnit trots att det var mitt på dan, så solen värmer egentligen inte nåt speciellt, men det är skönt ändå.

    

Och Salza är bättre nu, fast magen är inte helt i ordning ännu. Men hon är piggelin i alla fall, och det är ju huvudsaken.   

     

Hon fick till och med göra några sökslag igår, och det orkade hon med trots den där vaknatten när hon spydde tusen miljoners gånger.

      

Och jag tror att varken hon eller jag helt har återhämtat oss efter den där natten. I min ålder tar man inte igen en hel natts förlorad sömn så där utan vidare   , och Salza hade ju inte bara en vaknatt, hon mådde ju dessutom dåligt och spydde hela natten lång.    

   

    

Fast söket är ju så kul så det fixade hon även om hon antagligen inte har riktigt samma ork som vanligt. Den här gången kom jag dessutom ihåg att lägga figgarna lååångt ut i rutan, och det hade ju inte Salza räknat med.

   

Hon går ut mycket målmedvetet på kommandot Sök, efter ca 25-30 meter drar hon iväg framåt i rutan ca 10-20-25 m och sedan vinklar hon upp till stigen igen. Helt perfekt… förutom att hon ska ut minst 25 m till på djupet.    

     

Så med lite trixande fick jag ut henne tillräckligt djupt, och där fanns ju en figge…  påvisningen går bra, men jag måste lära henne att gå sakta. Hon drar iväg i värsta racerfarten och det fixar inte jag. Just nu har jag ju fortfarande lite ont i höften, men även annars blir det pannkaka av alltihop om hon drar iväg för fort. Jag snubblar och slår ihjäl mig med andra ord…  progressiva glasögon är ingen höjdare när man ska ta sig fram fort i skogen.    

    

På andra sökslaget fann hon några stora ben i skogen, där fastnade hon en stund   , men sedan gjorde hon precis som vid första sökslaget… går ut bra, men inte tillräckligt djupt.  Men även där fanns det en figge långt ut, och till slut fann hon även den.

   

Och redan på tredje sökslaget hade hon fattat grejen… då drog hon iväg lååångt ut i rutan direkt, och fann en figge. Och på fjärde slaget likadant… direkt ut på djupet.      

     

Så inte är hon svårlärd lilla Salzan Men nu gäller det för matte att hänga i där, och ALLTID lägga figgarna långt ut på djupet, och att ALLTID ha en figge där jag skickar ut henne.  Det är där jag har slarvat tidigare…    

   

Men det är imponerande att se våra hundar träna sök. Dom är verkligen supermotiverade och kör på högsta fart i skogen.  Och när det gäller Salza (dom andra kan jag inte uttala mig om när det gäller just det, för då ligger jag ute i skogen) så kan jag gång på gång köra ut henne inom samma område… som jag nu behövde göra när hon inte gick tillräckligt långt ut på djupet… utan att hon tappar motivationen att gå ut.   

   

Jo, jag vet… man ska inte göra så när man tränar sök…. men precis som i alla andra fall när det gäller hundträning så gör jag lite som jag vill.   

    

Igår när Salza var på väg in till stigen efter ett sökslag så kom det en hund med vidhängande matte gående på stigen. Ah.. tänkte jag, jag struntar i det och låtsas som att dom inte finns, Salza bryr sig nog inte.

   

Och det gjorde hon inte, hon kom upp på stigen en bit ifrån mig, precis där den andra hunden fanns, men hon sprang parallellt med stigen fram till mig och slängde bara en hastig blick på den främmande hunden som hoppade och skuttade i kopplet medan Salza  passerade i full fart på sin väg till mig.    

     

   

Efter träningen diskuterade vi lite rallylydnad också…. ev. kurser och träningsgrupper och sånt…. och visst måste vi dra igång nåt nu, eller vad säger ni??

     

Och senare på dagen så läste jag en blogg där en bloggbekant hade varit ute och tävlat just rallylydnad. Gjorde debut i rallylydnad med den äran (GRATTIS Rudi + matte  ) och där var det 185 ekipage anmälda till tävlingen.    

   

Det var förstås söderöver, och dom kunde "bara" ta med 120 anmälda på tävlingen, men det ger ju ett visst hopp om att det kan bli populärt här uppe också.

    

Förutom att det just nu är en stor brist på funktionärer här i trakterna, så är det ju enormt lättarrangerat, kul att träna och lättillgängligt för alla….  som bäddat för succé med andra ord.    

   

Jaja, vi får väl se vad som händer…. Jag vet att det finns eldsjälar på andra klubbar i distriktet så det gäller kanske att hänga på så att man inte missar tåget.

   

    

Hoppas i alla fall att ni har en fin söndag… vi ska ut och träna lite rallylydnad i solskenet sedan vi…     

   

   


 


Ovido - Quiz & Flashcards