Tedsams blogg

Alla inlägg den 20 oktober 2011

Av tedsams - 20 oktober 2011 14:31

..... mötte jag en bekanting…. en bekant som är en "icke-nära-bekant"….  om ni förstår hur jag menar. 

    

Och då fick jag, helt utan anledning, en lång ursäkt/förklaring till varför hon i sin korg hade ett antal färdigmat-förpackningar och ett stort paket pulvermos och några paket grillkorvar och annan sån där snabbmat, som det kallas.

    

Men inte sjuttan behöver man väl förklara sig, eller ursäkta sig, för att man köper sånt???    

     

Den som jobbar hela dan och som har mycket omkring sig på sin fritid har väl all rätt i världen att utnyttja de möjligheter som finns för att förenkla vardagen.. eller??

     

Fast.. det kvittar om man jobbar hela dan eller ej… man har i vilket fall rätt att köpa precis det man vill och att äta det man vill.  Usch vilken press vissa människor helt i onödan sätter på sig själva….    

   

    

Idag är det däckbytardag här. Vi hade beställt tid hos däckfirman, men en av våra grannar erbjöd sig (läs: insisterade på!) att han skulle göra det åt oss istället, och det var ju snällt….  Fast nu har vi ju ingen sån där fiffig däcktvätt som gör rent de smutsiga däcken som vi tar av förstås… men det går ju utan det också.     

     

    

Och så borde jag dammsuga bilen innan det blir svinkallt ute, men idag är det ingen sol och det är ganska så bistert ute så jag tror jag inväntar en soldag i alla fall.   

      

   

Alla hund-träningsgrejor som ligger i bilen borde plockas ihop och ställas undan också… det blir väl inte så mycket sån hundträning framöver nu när det blir vinter kan jag tro.

       

Men har ni nån gång räknat efter hur mycket pengar det ligger i alla de där träningsgrejorna man har?

    

Har man tränat sig upp genom lydnadsklasserna så har man lite grejor att hålla reda på….    

    

Många, många apporter… minst 3 likadana ganska så stora + ett antal (8 tror jag) andra av olika utseende och vikt, 2 metallapporter, och så ett stort antal koner…  i min bil är det 12 st…  8 andra markeringsgrejor, och så massor av vittringsapporter, 2 spårselar,  2 spårlinor, 1 tjänstetecken, 2 sökrullar, 3 olika koppel, 3 olika halsband, 1 varmt o skönt hundtäcke, 2 (?) vattendunkar och 2 vattenskålar, ett okänt antal dummies + ett okänt antal snörbollar + ett okänt antal tennisbollar utan snöre, två handdukar och ganska så många andra leksaker, med mera, med mera….

       

Ett hopphinder står det också i garaget, och allt detta tillsammans måste bli många, många hundralappar om man räknar ihop det.  Bara hopphindret, hundtäcket och metallapporterna kostar tillsammans flera tusen….

     

Tur att grejorna är inköpta under många år, och inte allt på en gång….   

     

Fast om bilen stjäls så lär väl inte försäkringen betala några hundgrejor inte, så det är väl lika bra att ställa in dom i garaget kanske.. fast blir det inbrott där så betalar inte försäkringen det heller… så dom får nog bli kvar i bilen, lika bra det.

       

Och vem vet… kanske hundtränarlusten anfaller nån gång framöver….    

    

   

Nu har jag tagit en paus i skrivandet och gjort lite annat emellan.... och nu när jag fortsätter så är det strålande solsken ute   

     

     

Efter en förmiddag fylld med aktiviteter av det mer hushållsnära slaget så har vi varit ute på en liten promenad nu, doggsen och jag.  Solen skiner och det är skönt ute nu mitt på dan (hmmm... egentligen dammsuga-bilen-väder…  ) så jag förleddes att ta en promenad på knappt 2 km, trots att Salza inte ska gå mer än "nödvändigt" så länge hon inte är bra.

    

Men jag tror hon blir lite deppig av att inte få göra något alls, inte få några godisbitar, inga matrester… ingenting… så en pytteliten promenad tyckte jag att hon äntligen kunde få.  

      

Men jag ångrade mig efter en stund när hon satte sig för att bajsa…. och det var rinnande diarré igen….    

     

Det här verkar aldrig få något slut, trots fasta och stoppande pasta och så småningom risavkok.  I går eftermiddag var hon kanonpigg, och i morse kändes det lite hoppfullt, men nu vete sjuttan…  stackars Salza… kan riktigt känna hur dassigt hon mår när magen aldrig vill bli bra.    

      

Nu ska jag ta mig sjuttan tvinga i henne den där äckliga vätskeersättningen. Jag är bara rädd att hon svarar med att spy upp den igen när jag tvingar i henne den. I så fall gör den ju mer skada än nytta.

   

Det är ju i alla fall tur att det inte är något som smittar. Ibsen har inte visat några liknande tecken, och släktingen som vi träffade i lördags är också piggelin.  Undrar vad sjuttan det är som är orsaken till det här eländet egentligen…???    

      

  

  

    

 

Av tedsams - 20 oktober 2011 06:56

…. och Salza och jag har redan varit ute på två promenader, snacka om att vara morgonpigg.

   

Jag avskyr att kliva direkt ur sängen, slänga på mig lite varma kläder och så ut i kylan… eller värmen… det är lika illa vilken årstid det är….  jag är ingen morgonmänniska.


Strax efter fem gick vi ut första gången, och då hade jag legat och lyssnat på Salzas mage en stund. Där inne hade en mycket blandad orkester placerat sig och stämde sina instrument för fullt. Förstår inte att dom måste börja så tidigt med såna grejor… 

    

Så det blev en snabbis ut i kylan, sedan gick vi en vända till vid sex eftersom den där orkestern fortfarande höll låda. Och då hade Ibsen vaknat så då fick han följa med. Så när klockan var halv sju så var båda hundarna rastade och matte klarvaken…. usch…. ingen bra början på en dag, huvudvärken har redan gett sig tillkänna.    

   

Gå upp tidigt är en sak, men att rusa direkt från sängen ut, det är nåt helt annat det. Får jag vakna i min egen takt så är det inga problem att gå upp tidigt.

   

Och trots att det bor så många människor i omgivningarna så var det inte många fönster det lyste i ens på den senaste promenaden. Många som har det bra och får sova länge tydligen…

       

Salza presterade i alla fall nåt som med lite god vilja kan liknas vid en bajskorv när vi var ute första gången.  Och det är första gången sedan i torsdags som avföringen inte har varit nästan som vatten, så det är väl ett framsteg nu då hoppas jag. Nu gäller det bara att förhärda sig och hålla igen på maten ordentligt ett tag till…. men det är svårt att svälta en totalt oförstående hund som förstås är superhungrig.     

   

Ikväll är det en vecka sedan hon blev dålig…..    

    

Igår var hon hyfsat piggelin trots att hon går på svältkost, hoppas att det fortsätter att gå åt rätt håll. Men hon ska ju också hållas i stillhet tills hon är bra, och ju piggare hon känner sig desto svårare blir ju det.

    

Ja, skit samma… huvudsaken är att hon blir bra igen.

    

Ha en riktigt trevlig torsdag allihop!!


P.S

Tusen tack för alla råd och tips som jag har fått ang. hur man får ordning på en dålig hundmage. Jag har inte provat alla, det tror jag inte magen skulle gilla, men jag har begrundat era råd, och jag är tacksam för att ni bryr er!   

   

    

    


Ovido - Quiz & Flashcards