Tedsams blogg

Alla inlägg den 29 oktober 2011

Av tedsams - 29 oktober 2011 17:10

…. dyker ju upp vid årsskiftet när det gäller bl.a lydnadsprov och bruksprov. Och då syftar jag inte enbart på de regler som styr momenten, det finns också en del nytt i allmänna bestämmelser och liknande.

      

Ni vet, jag är ju en sån där paragrafryttare som alltid vill veta vad som gäller och vad som är rätt och riktigt. Och det står faktiskt i regelboken att den tävlande är skyldig att känna till både allmänna bestämmelser och andra gällande regler.

  

Så det är bara att ladda ner från nätet och läsa på inför nästa år nu då.    

   

    

Nåt som är mindre roligt är att anmälningsavgifterna höjs.  Och det ganska så rejält också…..   

   

De vanliga bruksproven höjs med 75:-, mycket pengar och en stor höjning tycker jag.  Men å andra sidan så är ju bruksproven alltid såna tillställningar som kostar mycket för klubbarna.  Många funktionärer och mycket bilåkande, och ett begränsat antal tävlande.  Där kan det kanske vara befogat med en höjning.…    

     

Men att lydnadsproven höjs med 50:- och 75:- det tycker jag är väl magstarkt.  Klass 1 och 2 höjs med 50:-och klass 3 och elit med 75:-… d.v.s 50%…..      Och hur mycket kostar det att arrangera ett lydnadsprov då??

     

En domare och en tävlingsledare och ev. en tävlingssekreterare, och då kan man ju hoppas att klubbarna har försett sig med utbildat folk så att dom inte behöver anlita, och betala, folk utifrån varje gång. OK då att man varierar sig när det gäller domare (vilket jag önskar att alla klubbar skulle göra lite bättre) och får betala för utsocknes såna… men jisses…. 

    

Ja… OK då… för klubbarna tillkommer lite centrala avgifter också, men blir det för dyrt att tävla så förlorar alla på det, både klubbar, tävlande och SBK centralt.

      

Antalet tävlande har minskat säger många klubbar… men lösningen på det är inte att höja avgifterna. Finns det klubbar som alltid har få tävlande så kanske man skulle ta sig en funderare vad det beror på.  Alltför ofta samma domare kanske? Eller mindre bra tävlingsledare kanske? Eller en hafsig uppläggning av tävlingsdagen?

       

Ja, ni kan ju själva fundera på vad det är som gör att ni tycker att vissa klubbar är bra och roliga att tävla hos, och varför ni undviker vissa klubbar.     

     

Jag vet i alla fall precis hur jag tycker att en bra upplagd tävling ska fungera…. och det är inte så himla ofta jag råkar på en sån måste jag väl erkänna…    

    

Ja, det var det om det det…..

      

   

Idag har jag återigen gjort ett stort misstag.  Har man inget jobb så är det lätt hänt att dagar och datum på något vis blir lite betydelselösa.  Dagarna flyter i varandra och man tänker inte på vilken veckodag eller vilket datum det är….    

    

Så idag åkte jag till stora köpcentrat Birsta. Skulle bara uträtta några småärenden som jag skjutit på både länge och väl, och hade jag haft det minsta lilla vett i skallen så hade jag skjutit på det tills på måndag förmiddag istället…


Enkelt uttryckt…. Avlöningshelg + Birsta = Fruktansvärt.     

    

Och sen så var jag ute och stressade nästan ihjäl Ibsen genom att kasta bollar åt honom.  Bollar som snabbt försvann i det höga gräset… han fick jobba en stund innan han gick ner så pass i varv att han kunde koppla på näsan och hitta dom.

    

Och det är så kul att se hur olika dom är , Ibsen och Salza.  När det gäller Salza kan jag kasta ut ett antal bollar (eller andra saker) på olika ställen i gräset. Hon sitter och tittar på och hon kommer ihåg vart varenda en av dom landat.

   

Ibsen, han kommer ihåg vart den första landade, efter det att jag kastat ut den så kan han inte fokusera på något annat än just den bollen.  Dom andra som jag kastar ut åt honom, dom verkar han inte ens registrera….

     

Han stressar upp sig nåt otroligt, men det gör han i många olika situationer och då kan han väl lika gärna få ha lite kul medan han stressar också… eller? Salza blir trött i huvudet av att koncentrera sig och sitta stilla tills hon får lov att leta, och av att springa omkring i det där eländes höga gräset.

    

Ibsen, han blir säkert allra mest trött av själva stressandet han.

    

Men skit samma… huvudsaken är att dom blir trötta i huvudet ibland också, och inte bara trötta i benen.    

   

   

Nu är jag också lite trött både i huvudet och i benen, så nu ska jag ägna mig åt en bok en liten stund.

   

Hoppas ni har en trevlig lördagskväll framför er!!    

       


 


Ovido - Quiz & Flashcards