Tedsams blogg

Alla inlägg den 9 oktober 2011

Av tedsams - 9 oktober 2011 17:34

på rallylydnadskursen alltså…..    

   

Och jag kan bara konstatera att om vi söker utmaningar så har vi hittat dom nu, Salza och jag.  Det där med att agera på höger sida, det är svårt det.    

     

Att från gående på vänster eller höger sida sätta sig framför mig börjar lossna nu, men att sitta och ligga på höger sida är svårt…. eller helt enkelt omöjligt.  Och några av de mer avancerade svängarna hit och dit är en stor utmaning dom också… fast det är ju långt kvar innan vi ska tillämpa dom övningarna förstås.

    

Men för mig som gärna vill ha utmaningar att jobba på så är det ju bara bra        

    

Vi fick prova på en tävlingsbana idag, och det var ju kul att få se hur en sån kan se ut "i verkligheten".  Det var en bana som användes för nån vecka sedan när det var en officiell tävling här i trakterna… och den var inte jättesvår, men det fanns ju ett par klurigheter förstås.    

    

En av klurigheterna är ju att matte måste ha klart för sig hur banan går, och vad de olika skyltarna betyder, och det är inte alltid så lätt. 


Men domaren gav oss omdömet "helt klart tävlingsfärdig" och det var ju skönt…. på nåt vis hade det kanske varit lite skämmigt annars eftersom det trots allt var nybörjarklassen, och både Salza och jag har ju några år med träning bakom oss.   

   

   

Jag hade med kameran idag och tog lite bilder. Dom är inte så fartfyllda som namnet "Rallylydnad" kanske vill påskina, men det är egentligen ingen fartfylld gren, inte alls som agilityn eftersom man alltid ( i alla fall i de lägre klasserna) har hunden intill sig, antingen framför eller bakom eller vid nån sida.

    

Vi började med kaffe och smörgås inne i klubbstugan....

  

    

   

Sen gick vi ut och tränade, och tittade på när vår instruktör visade med sin egen hund.

  

   

Sen tränade vi på egen hand en stund......

   

  

              

     

Det blev lite diskussionspauser ibland också.....


  

   

Den obligatoriska gruppbilden.....  Salza utan förare förstås...     

    

       

Och som jag skrev igår så är det ganska så kul.... och kan säkert bli en alldeles fantastiskt bra aktivitet för många hundägare.


Nu vill det till att klubbarna här uppe är på alerten och får till nån sorts organiserad träning också....  och kanske fler tävlingar framöver....  jag tror som sagt att rallylydnaden har framtiden för sig.  

  

  

    

   

   

   

   


Ovido - Quiz & Flashcards