Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 18 september 2014

Störningsträning

Av tedsams - 18 september 2014 10:14

I går var jag ju så duktig så jag storstädade bilen, och det var inte gjort på en kvart direkt. Visserligen brukar jag dammsuga den i samband med att jag automattvättar bilen, men det blir inte heller gjort så himla ofta, det är dyrt att inte ha en garageuppfart där man kan tvätta bilen när andan faller på.   


I alla fall så var det dödsstöten för mina axlar och händer. I lördags klippte jag två hundar, i söndags skurade jag toaletter och duschrum på klubben, i måndags bar jag tunga matkassar och hundmatssäckar, i tisdags tvättade jag en massa grejor i tvättstugan, och så städade jag bilen i går då.... vilket innebar att mina armar och händer var i stort sett obrukbara resten av gårdagen. Så när jag varit ute med hundarna stannade jag vid pizzerian för att i alla fall låta mina händer slippa matlagningen den dagen. 


Och medan pizzorna bakades så tänkte jag träna med Jippie utanför pizzerian. Perfekt med störningar tyckte jag... pizzadoft, två busshållplatser alldeles intill och folk som kom och gick hela tiden och bilar som åkte förbi. 


Och det första som fångade Jippies uppmärksamhet var mycket riktigt pizzadoften. Halsen blev lång som på en giraff när han sträckte på sig och drog in dofterna i nosen.


När vi klarat av det så kom det en buss pustande och stannade vid hållplatsen 10 m bort. Oj, sa Jippie... vad är det där för något?? Han har nog bara sett bussar svischa förbi, aldrig varit intill någon som stannat tror jag.... det lät spännande tyckte han. 


Sen kom det en bil in på parkeringen där vi höll till...   och strax därpå gick det en hund förbi på trottoaren intill, den var Jippie tvungen att kolla lite på också. 


Ja, det är inte lätt att vara liten Jippie och kolla in allt som händer samtidigt som matte propsar på uppmärksamhet också. 


Linförigheten klarade han bra, trots att uppmärksamheten på matte syntes vara lika med 0. Men det var den förstås inte, för då hade han inte fixat det. Men han såg ut att ha noll koll, men som sagt.... han gick fot med vändningar och halter riktigt hyfsat ändå. 


Läggande under gång funkade inte. Inte första gången i alla fall, och det är ju endast det som räknas. När vi gjorde om funkade det bra, och när vi då och då lite senare la in det så funkade det. Men det är endast första gången som räknas.... så det momentet sitter inte än. 


Inkallningen gjorde vi inte, den sitter oavsett störningar, det vet jag. 


Ställande under gång satt som en smäck.... märkligt, vi har nästan inte tränat det momentet alls. Men det är bara att tacka och ta emot.  


Apporteringen sedan då, klass 1-appporteing alltså.  Jiiipppiiieeee.....  hojtade Jippie när han såg apporten och försökte sno den från min hand. Men han tog den bra när jag sedan satte honom ner och sträckte fram apporten mot honom. Fast där kom sedan "tugget" tillbaka. Eller... det är inget riktigt tugg, han håller bara så löst och slarvigt att apporten rör sig i munnen på honom när han fibblar runt med tungan. 


Så vi gjorde om, och gjorde om, och gjorde om. Och hela tiden hade han alldeles för mycket annat att titta på än att fokusera på mig och apporten, det blev slarvigt allt han gjorde.  Så till slut tog mitt lilla tålamod slut, jag fräste till åt honom och han tittade med stora ögon på mig och sa: "Vaddå?? Skärpa mig???  Ok då.... "  och sedan funkade det kanonbra. 


Men det är ju så på tävlingar att man har bara ett enda försök. Man kan inte göra om då, fast å andra sidan är det inte så vanligt med tävlingar där det finns så många störningar så nära inpå som vad vi hade igår.  Men helt klart behöver vi träna mera där det finns lite ovanliga störningar. 


Jag gjorde också en vanlig apportering, kastade apporten alltså. Och det är skitkul tycker Jippie. Han har ju bra stadga och sitter kvar, men man riktigt ser hur det spritter i hela honom medan han väntar på kommandot. Och när kommandot väl kommer så rusar han iväg i racerfart, får inte stopp vid apporten utan fortsätter förbi nån meter, rusar tillbaka, tar upp apporten i farten, tappar den, tar upp den igen och  kommer rusande som ett lokomotiv, och sätter sig vid mattes sida.  


Himla kul att se på, om man gillar att se glada lyckliga hundar, men en hel del att jobba med tävlingsmässigt sett. Jag gör ytterst sällan hela det momentet, just för att det är så himla roligt så att det blir slarvigt, men jag tycker ju att det är roligt när jag ser att hunden har roligt, så ibland förleds jag att testa nån enda gång. 


Och ett tecken på hur roligt det är var väl att Jippie, när vi tränat färdigt, rusade iväg dit där apporten hade hamnat när jag kastade den, och kollade om det möjligtvis kanske låg ytterligare en apport där.  



Men vi har ju heller aldrig tränat med att nån kommenderar oss, det där med funktionärer nära intill kan nog också bli spännande tror jag. Vi får väl se om det blir nåt tillfälle till sån träning framöver, och vi behöver få träna platsliggning i grupp också. Det gör jag ju ibland med våra egna tre hundar, men det är ju inte riktigt samma sak som med främmande hundar, 


Det vill nog till att befästa det momentet rejält hos Jipppie tror jag Han har ju ett hett temperament och han behöver ingen stor provokation för att reagera blixtsnabbt.  Haha... där skrämde jag bort alla som kan tänkas tävla samtidigt med oss framöver....  


Eftersom jag ska försöka vila framförallt mina axlar idag så ska jag försöka träna lite nyttigheter med Jippie. Jag ska testa att träna apportering via omvänt lockande... eller rättare sagt... jag ska försöka använda omvänt lockande för att få honom att hålla apporten riktigt ordentligt.  


Och jag ska plocka fram IKEA-pallen igen och träna lite bakdelskontroll. Han är hyfsat bra på det redan nu, det såg jag vid framförallt vänstersvängarna igår, men vi ska ändå träna det lite mer. Och om min energi räcker till nåt mer så ska vi träna lite på högerhandling också. Fast jag tycker uppriktigt sagt inte att det är så roligt, och då är ju risken den att det inte går så bra.   

Ja, vi får se hur mycket nyttigheter det blir gjort, tanken är god i alla fall.   



I morgon drar Rallylydnads SM igång här i Sundsvall. Jag har inte vågat binda upp mig för nåt funktionärsjobb under helgen eftersom man aldrig vet vad alla våra krämpor kan ställa till med, men imorgon ska jag i alla fall finnas på plats och pricka av de tävlande när de kommer och anmäler sig. Och sen hoppas jag förstås att jag får möjlighet att se dom tävla också...  Lydnads SM frös ju inne för min del, men nu har jag bara 10 minuters väg till klubben så nu sjuttan ska jag väl ändå få se de allra duktigaste tävla hoppas jag. 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards