Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 8 september 2014

Alla benen åt alla håll

Av tedsams - 8 september 2014 14:03

Ja så upplever jag Jippie när han ska göra något.... full fart och benen spretar åt fyra olika håll. Och inte nog med att benen flaxar hit och dit, öronen lever ju sitt eget liv också och vispar omkring helt okontrollerat när han skuttar omkring. Helt omöjligt att inte le när man ser honom dundra omkring i full fart....


Vi håller ju på och intensivtränar läggande under gång, och jag tycker det är extra tydligt just där. Just i själva läggande så ser det nästan ut som att han lyfter på alla fyra benen samtidigt och sedan dunsar ner i marken. 


Men vi körde helt plötsligt fast i att han skulle ha två kommandon för att lägga sig. Ni vet.... "Oj, sa du nåt, matte??  Jaha..!! Ligg... ja då lägger jag mig väl då."....  och så kan man ju inte ha det, så jag fick tänka till lite där.  När jag lärde in det här momentet på Salza då använde jag bollen, men det har jag provat på Jippie och det gick inte alls... han blev helt fixerad vid bollen och hörde inte en enda stavelse av vad jag sa. 


Men jag vill ha det där snabba, direkta läggandet så idag tog jag fram bollen igen och tänkte att jag väl får ställa lite krav på gossen då, han måste ju lära sig att lyssna oavsett bollar och andra roligheter. 


Och kanske är han tankeläsare eller nåt sånt, för det var inga problem alls idag. Ja OK då... han sneglade åt den sidan där han visste att bollen fanns, men frånsett det så gick det bra. Men hans lägganden är roliga... nu vill jag ju egentligen inte titta på honom när han lägger sig, men jag måste ju snegla så jag ser om jag ska belöna eller ej.... och det ser faktiskt roligt ut när han sprattlar sig ner i liggande med alla benen spretande åt alla håll och kanter. 


Nu tror jag ju förstås att det där kommer att försvinna när han samlar ihop sig ytterligare lite, och när den dagen kommer att han är tävlingsfärdig så är det nog borta tror jag, men det vore kul att veta om det skulle påverka betyget på tävling.  Han lägger sig ju jättesnabbt, men inte speciellt snyggt och samlat... men han lägger sig och det är ju det han ska göra, hur han lägger sig borde inte spela nån roll.


Men kanske kommer det att hänga i och då får jag så småningom veta hur domaren ser på det, men det är låååång väg dit. Inte pga att han är svårlärd eller svårjobbad, utan enbart för attjag är så dålig på att träna. Det är omständligt att ge sig ut och träna när man bor så här, så därför blir det inte av så ofta som det borde..   det behövs lite skräpning på den fronten. 

    

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Skapa flashcards