Tedsams blogg

Alla inlägg under maj 2012

Av tedsams - 30 maj 2012 17:50



…. eller kanske inte, vem vet..?    


I alla fall så såg jag idag en sån jacka som jag letat efter i flera år utan att hitta nån. Och den hittade jag förstås just idag… precis efter det att jag bytt tändstift på Fabian… priset på jackan var ungefär densamma som kostnaden för att byta tändstift (ok då, jackan var liiiite dyrare, men den var på rea), men jag hade MYCKET hellre valt jackan framför nya tändstift om jag bara sett jackan först.   

    


Det där med att ständigt tvingas välja är lite jobbigt ibland, nån gång vore det kul att kunna göra både-ock.

  

  


Idag har jag suttit och räknat lite på vår kommande rallylydnadstävling. Det är dyrt med tävling, i all synnerhet när man inte har egna funktionärer som man kan använda. Och utbildade egna funktionärer kan vi inte få förrän folk fått chansen att tävla och skaffa sig erfarenheter…. och för att dom ska kunna göra det så måste vi ha tävlingar. Enkelt… eller…?   

   

  


Och så har jag tränat lite med både Salza o Ibsen. Mycket lite, bara rallylydnad… och när vi är färdiga och har tränat ett antal tänkta skyltar… då börjar Ibsen komma upp i varv. Han fattar liksom inte att man ska fokusera och fungera direkt från början. Han förväntar sig att det man gör ska hålla på läääääänge, och så är det ju inte i rallyn.

  


Men när jag tränar med nån annan hund än Salza så inser jag hur mycket hon går på mitt kroppsspråk. Hon följer händer och armar när jag viftar och gestikulerar med dom, och i rallyn är ju det jättebra. Och jag kan peka på saker och ting och hon hittar det jag pekar på…. saker som ligger en bit bort, eller godisar som rullar iväg… ja, ni vet hur det kan bli…. hon har lärt sig att leta utåt i den riktning jag pekar. Kanonbra….   

   

  


Men momenten i nybörjarklassen är ju så pass grundläggande så jag misstänker att jag nog kan tävla med Ibsen tidigare än vad jag tänkt mig. Jag ska ta med honom nästa gång vi ska träna rallylydnad och köra en hel bana med honom, så får vi se hur han håller ihop.



Han är ju tyvärr lite belastad av sin stress, lille Ibsen….. såna problem är jag ju inte så van vid. När det gäller Salza så är det ju mer så där att hon kopplar av lite för mycket när det blir alltför lång passiv väntan. Jaja, vi får se hur det utvecklar sig…. min vana trogen så ställer jag inte upp med en hund som inte kan det den ska. Om sedan allting lyckas just i den sekunden det ska lyckas, det vet man ju aldrig i förväg, men kan inte hunden momentet innan tävlingen, så lär han inte heller kunna det på tävlingen.

  

  


Näe, nu är det snart middag, sedan är det styrelsemöte. Om nu någon av er till äventyrs har glömt vilken besvärlig kärring-mot-strömmen jag är… så fråga styrelsen här får ni höra. Här har tydligen bara funnits ett gäng ja-sägare tidigare, eller också har dom varit lätt-tystade, för det pustas och stönas en del när jag kommer med mina frågor.



Men jisses…. här pratar vi inte om en liten hundklubb, här pratar vi om över 200 lägenheter och om stora penningsummor…. då har man väl rätt att vara lite lätt ifrågasättande…eller…?   

  


Och så missar jag veckans rallylydnadsträning på grund av det där mötet också… jaja, det blir väl fler tillfällen hoppas jag.


  

    


Och så till slut ett glädjande besked.    Sonen ringde precis nu och talade om att han just idag skrivit anställningskontrakt med ett företag där han får användning för sin alldeles färska utbildning som han jobbat intensivt med i 2 år. Och om 1 vecka åker han ner till Tyskland för ytterligare utbildning i företagets regi.

   


Det är inte nog med att jag har en superduktig hund, jag har en superduktig son också.   

  


Skönt att veta att han är driftig och ambitiös och inte bara slår sig ner i soffan och sällar sig till den stora mängden arbetslösa ungdomar (jo, jag har en ung son, inte fyllda 30 än ) som finns överallt. Med lite målmedvetenhet och lite jävlar anamma kommer man långt...    

  


Och apropå utbildningar…. sonen har nu utbildat sig till ett yrke som jag tidigare inte ens visste fanns… tänk så det kan bli.   

    

     

Av tedsams - 29 maj 2012 13:20


…. hur det kommer sig att hundar "springer bort"? Det är ju ständigt ett stort antal hundar som försvinner på olika sätt, och ibland kan man ju klura lite på hur det kommer sig.   



Vi kan ju börja med att räkna bort de hundar som stjäls, det är ju tyvärr inte helt ovanligt att sånt förekommer, och det har ju sin förklaring då.

   


Och så finns det de hundar som är på främmande plats och av någon anledning ger sig iväg därifrån… kanske för att "gå hem" eller för att leta efter sin husse/matte… inte vet jag. Men det tycker jag också att man kan förstå…. en hund som inte känner sig hemma och som försöker göra något åt det. Dom kan ju bli väldigt vilse efter en stund…    

    

   


Men jag undrar vad det är som driver de hundar som väljer att ge sig iväg hemifrån? Eller… rättare sagt…. vad är det som gör att de inte kommer tillbaka hem sedan? när det har uträttat det där som fick dom att dra iväg?



När jag växte upp så sprang de flesta hundar lösa, och när det t.ex fanns en löptik i området så var det kö utanför det huset… men nog gick hanhundarna hem till sig igen så småningom.



Och en hund som har tråkigt och därför drar iväg hemifrån… visst vet han var han bor och vänder hem igen när det roliga är slut?



Eller en hund som följer ett spår… till slut tröttnar hunden ju av någon anledning, och inte är dom så vilse då att dom inte hittar hem igen.



Kanske är det folk som "tar hand" om hundar som de ser springa lösa, och gör det så ordentligt att de inte meddelar nån att de plötsligt fått en hund i huset?   en form av söld det också...

       


Och oftast är det väl bra att hundarna blir omhändertagna, i alla fall om det finns livlig trafik i närheten, och naturligtvis under förutsättning att den som omhändertagit hunden meddelar sig med t.ex polisen.

    


Men jag tycker i alla fall att det är märkligt att hundarna inte vänder hem igen när dom gjort det där, som dom skulle göra när dom drog iväg.

   

   


Och så tycker jag att det är anmärkningsvärt att det nästan bara är tjejer, kvinnor, tanter som tävlar o tränar rallylydnad. I helgen var det en enda startande som var karl…..   

    


Det fanns ganska så många karlar på plats, men dom var bara bihang till tanter som tävlade…. körde väl husbilen och skötte markservicen kan jag tänka.    

   


Undrar om karlar tycker att det hela är lite fjantigt? Men det blir väl inte fjantigare än vad man gör det, eller…?



Men det är väl med det som med så mycket annat inom hunderiet… det kvinnliga könet är överlägset i antal i alla fall… hur det är med resultaten vet jag inte… och bryr mig inte heller.

      

   


Jag är ingen kvinnosakskvinna. Jag har jobbat största delen av mitt liv i manliga världar och trivts bra med det. Det enda som är viktigt för mig när det gäller jämställdhet är att män och kvinnor ska ha samma lön..., och i övrigt samma arbetsvill....or, när de utför samma arbete, annars så tycker jag att många av de frågor som lyfts fram i den debatten är ganska så löjliga.

    


Men jag är ingen typisk kvinna heller när jag tänker efter…. gillar inte såna där traditionella kvinnogöromål som man bör gilla när man är kvinna. Tar hellre ett tag utomhus med sånt som ska göras där, eller åker och tvättar bilen istället för att dammsuga och andra liknande saker…

   


Jaja… tänk om det vore så bra ordnat att var och en fick vara den de är, utan en massa könsrollstänkande och annat elände. Men så kan det nog bara bli i den bästa av världar, och dit lär vi aldrig nå….

    

   


I morgon ska i alla fall Fabian till bilverkstan igen… han ska få nya tändstift. Inte vet jag om det hjälper mot hans hicka, men vi får väl prova. Men det är säkert nåt annat fel… nåt dyrt och krångligt som får ner mig på knä ännu en gång.   

   

  


Hoppas i alla fall att ni alla har en fin dag idag   Här ska vi snart ge oss ut på promenad i ishavsvindarna. Det blåser så kallt, så jag såg folk ute med både mössa och vantar förut (sista dagarna i maj!!!!) , trots att solen skiner från en blå himmel.  

      

     


Av tedsams - 28 maj 2012 11:16

Ja, igår åkte jag iväg för att ge hundarna årets ordentliga första utebad. Men huuuu... så kallt det var. Det är inte så jättelänge sedan isen försvann i Indalsälven. Visst badade dom ändå, och dom tyckte säkert inte att det var så kallt som vad mina fötter tyckte när jag var tvungen att gå i för att hämta in Ibsens pinne som han alltid släpper precis utom räckhåll från stranden.


Men ni ser ju vem som är den allra galnaste badidioten av dom två.....

   

 

   

Salza badar också gärna, men under lite mer "ordnade" former...  

   

     

Och sen fick matte för sig att hon skulle torka dom också....    det blåste ju ishavsvindar ute ifrån havet...

    


Hmmmm...  vad har du på dig??? säger Salza

    


Hit med den !!!!  Det är min tur nu...!   

  

  

Ähh... det var ju inte så kul som jag trodde....   

    

Men det fanns mågna stormfällda träd att klättra på, och där får Salza vara ifred för Ibsen är inte så bra på sånt.

    

     

  

Och här var det lite spännande.... bävrar har vi inte sett några spår efter just här förut... dom är nog nyinflyttade...  

   

 

  

Ja, det var hundarnas äventyr igår det. Dagen avslutades med middag hos en god vän, och Salza smörjde kråset rejält, hon fick slicka rent skålen med marängsviss.... Ibsen avstod, han gillar inte sånt sötslisk, sa han.


På det hela en hyfsad dag. Varmt och soligt, men fruktansvärt blåsigt ute vid havet....


Och idag behöver man inte ens åka till havet för att blåsa bort, det räcker med att gå utanför dörren. Och det blåser riktigt kallt.... morgonpromenaden gick i raskt tempo, jag hoppades att jag inte skulle frysa då, men jag hade bara tittat på termometern innan jag gick ut, tänkte inte på att det blåste, så jag frös nästan hela vägen. 

     

Men solen skiner i alla fall, alltid något att glädjas åt.....   

     

      

      

  


Av tedsams - 27 maj 2012 08:55


I går morse plingade telefonen upp oss 05.15    och 06.45 körde jag ut bilen ur garaget och styrde kosan norrut. Strax efter 07.00 hämtade vi upp träningskompisen och sedan drog vi iväg ännu längre norrut. Två och en halvtimma senare var vi framme där dagens rallylydnadstävling skulle gå av stapeln.

   


Och vi ställde in oss på en lååång väntan eftersom vi hade sista startnumret (nr 45) och träningskompisen hade startnummer 39.

  

    

Det blev ett par-tre skogspromenader, och det blev bus och lek hundarna emellan, och det blev en stund ensamma i bilen för hundarna, som då passade på att underhålla omgivningen med diverse sångnummer, och det blev matrast…


     


 och det blev väntan… och väntan… och väntan….. i gassande solsken, tur att det inte regnade.

   

       


Vid 14-tiden var det äntligen vår tur. Då hade Salza alldeles strax innan kurat ihop sig som en liten kringla och lagt sig till ro för att ta en    vid mina fötter, där jag stod på grusplanen och väntade. Första gången på hela dan som hon tänkte ta en tupplur….   

       

    


Gårdagens bana var kort och mycket lätt, så här kommer en detaljerad beskrivning om hur vi gjorde bort oss 

   

   


Vakna NU!!! hojtade jag när det strax var vår tur. Vadå…?? Vad händer..??? ska vi göra nåt…? säger Salza då och ser sig yrvaket omkring.    

   


Ok… starten klarade vi bra, vi kom i väg på samma gång till och med, inte illa med en avslagen matte och en halvsovande Salza.   

  


Sen var det enkelslalom… men herregud matte, du vinglar ju… är du inte nykter..? säger Salza då och tittar lite konfunderad på mig.

    


Nästa skylt var Sitt- Gå runt. Matte stannar, och Salza ruskar förvirrat på huvudet… Stannar du?? Här..?? Oj, jaha.. ska jag sitta då…? och så sätter hon sig… nästan på mina fötter, och lyfter som vanligt upp ena framtassen lite. Och när klantiga matte ska gå runt Salza så blir det trångt vid skylten och matte lyfter inte på fötterna ordentligt utan sparkar till skylten lite. Där blev det 1+3 minuspoäng….   

    


Nästa skylt var Sväng höger, och där lyckades vi faktiskt göra utan att snubbla eller krocka eller nåt annat sånt där fånigt…    

     

   


Sen blev det Sitt framför, höger ingång, framåt…. OK då, sa Salza och vaknade till. Här brukar jag få en korvbit så här gäller det att gör ordentligt ifrån sig… och så lyfte hon för säkerhets skull på ena framtassen för att se riktigt gulligt bedjande ut. –1 poäng till…..    

  


Sen var det 270 grader vänster och det blev alldeles rätt… Långsam marsch som kom därefter fixade vi också utan att göra bort oss. Ett sidosteg till höger gick helt OK, och när det sedan blev Normalt tempo så klarade vi konstigt nog det också….    

   

  


Helt om vänster, hund höger var inga problem heller… det är rent av lite kul, säger Salza alltid om den skylten. Hon gillar att gå bakom ryggen på sin matte...    

   



Sen kom den där Sitt, 1 steg framåt, Sitt, 2 steg framåt, Sitt, 3 steg framåt, Sitt. Lätt som en plätt säger både jag och Salza om den. Snabba, snygga, raka sättanden..… och med en lyft framtass vid två av sättandena…. –2 p där.   

  

  


Sen kom vårt paradnummer…. Läggande under gång. Det momentet har Salza gjort kanonbra och blixtsnabbt alltsedan hon var året gammal. Många tior har vi fått på det momentet på lydnadstävlingarna… men igår stannade hon förvånat vid min sida när jag sa Ligg!!


Hon tittade frågande på mig…. Sa du nåt, matte? och jag sa Ligg igen…. och då sa Salza… Vaddå Ligg? Hur gör man då????? Ligggg!!!! sa matte då… Jaha..!!! sa Salza så här menar du? och så sa det pang i backen.

Där blev det –10 p förstås… det var läggande under gång det skulle vara, inte nåt annat.    

  



Sen blev det vänster spiral, och i det momentet går ju Salza igång lite så där blev det lite lattjo lajbans, men inte så mycket att det blev nåt minuspoäng i alla fall. 

  


Och sen var vi i mål….. 17 poäng fattigare….  tänk så det kan bli   

   

   


Och jag tror inte att Salza nån gång fattade att det faktiskt var meningen att hon skulle prestera nåt där inne på planen. Hon var lite frånvarande och noll engagerad hela tiden, och det har sin förklaring förstås.

   


Vi klarar inte av såna där långa väntetider. Eller… jag klarar inte av såna där långa väntetiden. Jag blir avslagen och omotiverad och slö, och naturligtvis blir Salza likadan då.   

  


Det är ingen ursäkt på nåt vis, men en förklaring i alla fall eftersom Salza faktiskt kan de där momenten kanonbra i vanliga fall. Och det är naturligtvis helt och hållet mitt fel och mitt ansvar att det blir så. Men vi har varit ute för flera timmars väntan på några lydnadsprov också några gånger, och det blev inte nåt bra av det heller.   

  



Nu har vi tävlat två ggr i rallylydnad, och båda gångerna har vi haft otur och blivit lottade att starta sent, med låååånga väntetider som följd. Det vore himla roligt att få starta tidigt nån gång och se om det gör någon skillnad. För min del vet jag ju att jag skulle känna mig väldigt mycket mer alert och på G, och antagligen skulle det bli detsamma för Salza.



Salza är ju van att vila mycket på dagarna… ja, det är väl egentligen de flesta hundar antar jag…. och när det då blir en dag då hon är vaken och igång från kl 5 på morgonen ända fram till kl 2 utan nån enda liten tupplur, då är det inte konstigt att hon blir trött och avslagen. Hon är lugn och avslappnad när vi väntar, men hon vilar ju inte.


Hon ligger och kollar på allt och alla, och när vi tar små promenader så är det mängder med dofter som ska undersökas… och hur trött i lilla huvudet blir hon inte av sånt då?



Jaja… inga bortförklaringar, men det finns ju alltid en förklaring till att sånt här händer. Och den förklaringen är som alltid….. bristande träning.   

    


Jag måste ju komma på hur vi ska undvika sånt här, om vi nu har oturen att få ett sent startnummer nästa gång också. Träna på att vänta länge och sedan ändå prestera på topp, men hur ofta kan man lägga upp träningen så att man får övning på sånt då??

   


Banan var ju kanonlätt, men det var nog ingen fördel den här gången.Träningskompisen sa detsamma… lite svårare och klurigare så hade hundarna nog skärpt till sig lite mer… och vi också kanske. Man vet ju inte, men vi kan ju få inbilla oss det...    

        


Träningskompisens hund gjorde nästan exakt detsamma som Salza, fast dom sparkade inte på nån skylt förstås. Dom gjorde istället några andra smågrejor så vi hamnade faktiskt på exakt samma poäng… lustigt tyckte vi. Och det där förhatliga läggandet under gång som gav oss –10 p, det utförde dom (eller utförde inte eller hur man ska säga) exakt likadant som vi gjorde.

       


Fast det var många som gjorde fel på det momentet…. det såg vi på de tidigare ekipagen, men jag kände mig väldigt trygg där. Läggande under gång missar ju aldrig Salza…. utom igår då.    

  

   


Jaja, det var en trevlig utflykt, och alla poäng från 70 och uppåt är helt OK för vår del. Vi hamnade ju på 83p och det är som sagt helt OK, även om det är 10p sämre än i premiären. Men så snart vi började träna rally insåg jag att i den här sporten kommer vi aldrig att stå överst på prispallen, så våra ambitioner sträcker sig inte så långt.

   

Fast Salza o Gimzo fick posera överst på prispallen i alla fall, trots sina ibland så klantiga mattar så är dom ju i alla fall allra, allra bäst.   

  

       


Vi var i alla fall hemma strax efter kl 18, och då var vi nästan lite halvkokta…. i alla fall vi människor. Hundarna hade det svalt där bak i bilen, men vi körde mot solen och satt i gassande sol hela vägen hem… pust…   

    

   


Nu är det 3 veckor till nästa tävling, och då ska jag hålla tummarna för att vi får ett tidigt startnummer så att vi får prova på det nån gång också.

   


Fast…. gör vi bort oss där också så har jag ju inget att skylla på då förstås…. hihi…     

    

   


Idag ska vi nog inte göra så mycket tror jag. Jag vaknade vid 5-tiden av att en geting hittat in genom det öppna fönstret och surrade runt mig och hundarna. Och när jag väl fått ut den igen så var jag klarvaken…. känns som att det kan bli en lång dag idag. Men solen skiner och det blir säkert kanonvarmt, lika bra att njuta så länge det varar.    

    

    


 


Av tedsams - 25 maj 2012 11:55


Vi hade kursavslutning på rallylydnadskursen igår kväll, och det var ju kul. Strålande solsken, träningstävling på klubben, pågående MH i buskarna runt omkring och så teoretisk uppstart av en spårkurs. Det är mycket på gång på Timrå BK på kvällarna…   

    

  


Men vi höll oss i vårt lilla hörn och kursarna fick gå en tävlingsbana för nybörjare. Och dom har haft så jäkla duktiga instruktörer så dom fixade den där banan med kanonpoäng.   

  


Äh… skämtar bara… ja, inte att dom var duktiga, för det är dom verkligen. Men det är inte instruktörernas förtjänst. Kursarna är allihop förare som har jobbat en hel del med sina hundar tidigare, och nu gick dom en tävlingsbana med som mest 14 poängs avdrag. För en av dom fick vi verkligen leta något att dra på (det går ju inte att släppa iväg nån utan i alla fall ett enda poängs avdrag..   ) , och hittade till slut en sak som vi kunde göra 1 poängs avdrag för.

    


Så dom är verkligen tävlingsfärdiga, nu gäller det bara att få dom att anmäla till nån tävling också.


Fast… man behöver ju inte tävla, man kan ha kul ändå… men varför ska man INTE tävla när det går så himla bra då? Ja, dom gör naturligtvis som dom vill, men ett par av dom är i alla fall tävlingsinriktade så jag är ganska så övertygad om att dom snart kommer och säger att "nu har jag anmält mig!"… och det vore ju kul.   


  


Men det var i samband med avslutningsfikat    efteråt som den där "braiga" kommentaren kom: " Man måste faktiskt ha provat på det här, för att man ska inse att det inte är så enkelt som det ser ut". Och det stämmer på pricken det…..


 

   


Idag är det VARMT här… +19 grader kl 7 i morse och +25 på norrsidan nu. Och klockan 8 åkte jag iväg för att tvätta bilen, och sedan stod jag i gassande solsken och dammsög den också, jag höll på att tuppa av i värmen.   Och nu snart ska jag tvätta hundfällarna som låg i den…. och sedan är vintern bortstädad ur bilen.

  



I morgon ska vi ju åka över 20 mil enkel väg för att tävla. Vi får väl se om vi överlever… jag har ju ingen AC i min bil så vi lär få det varmt och skönt.   

   



Vet ni att jag blev så himla ledsen när jag tvättat bilen….   För några år sedan lämnade jag in bilen för en sån där grovrengöring av lacken och då dök det upp massor av stenskott på hela fronten. Det i sin tur innebar att jag var tvungen att lacka om hela fronten på bilen, inte helt gratis precis.   

    


Och idag när jag tvättat bilen såg jag att många av dom där stenskotten har dykt upp igen. Min bil är ju mörkgrön, men alla dom där stenskotten är ljusgröna, så det verkar helt enkelt som att överlacken på något vis försvunnit från de där prickarna som är stenskott, och att det är grundfärgen som syns nu.

   


Alltså måste jag lacka om hela fronten IGEN…. annars lär det väl rosta både här och där ganska så snart antar jag. Nedrans skit… undrar hur det kan komma sig att det blir så? Slarvjobb eller…?   

   


Jag har i alla fall bett Kurt ta den diskussionen med lackeringsfirman, han är bättre på att förhandla än vad jag är. Men så jäkla trött jag är på alla dessa utgifter som jag inte har råd med….



Ingen rolig dag idag alltså…. hoppas morgondagen blir roligare.

     


Och hoppas ni har en solig och varm och trevlig pingsthelg framför er….    

    

     


Av tedsams - 23 maj 2012 17:48


Det kanske i och för sig inte är så ovanligt, men idag hade jag tänkt hålla mig i skinnet, men så blev det inte.  



Äh… jag pratar om dagens promenad. Vi fick skjuts en liten bit bort och skulle sedan gå genom skogen hem. Jag hade nämligen en plan…..   Och den höll i ett par-tre kilometer eller så, sedan sprack den.

  

 


Den här skylten träffade vi på när vi gått nån kilometer in i skogen, och då tänkte jag om, gjorde snabbt upp en ny plan som jag tyckte var kanonbra. Hulistugan ligger knappt ett par kilometer hemifrån oss, så då skulle dagens promenad bli ca 8 km och det kändes som att vi skulle orka det, trots gassande sol. Och trots att det egentligen inte var planerat för nån långis idag….   

   


Så vi knatade på….. och knatade på…. och solen sken och fåglarna sjöng för fullt…. men snart så såg stigen ut så här.

     

    

    

         

Och när vi gått några hundra meter på den, och det såg ut som att det bara skulle bli ännu värre, då vände vi, och när vi klafsat tillbaka till torrare marker så vinklade vi in på en annan väg som jag trodde skulle ta oss dit det var tänkt.

Det gjorde den också…. så småningom, via en ganska så lång omväg…..     



Jag kan ju tala om för er, om ni nu mot all förmodan inte vet det  , att när solen skiner och det är lugnt och stilla, då är det VARMT att gå i skogen.



Solen gassade rakt ner på oss i flera kilometer, och hundarna släckte törsten då och då, men jag hade tyvärr inget vatten med till mig…

  

      


Och vattnet som hundarna drack var rent och fint och rinnande, inte alls så brunt som det ser ut på bilden.


Vi såg rådjur som skuttade över vägen alldeles framför oss och Salza blev lite taggad, men när jag ryter i så vänder hon, och det är ju skönt. Lösspringande hundar i skogen nu är inte så bra...   

  


Vi roade oss lite efter vägen också.....

   

    

    

....... men till slut var vi fullt upptagna med att ta oss fram i värmen. Fast… det var väl jag som var mest påverkad av solen och värmen tror jag, hundarna tassade på precis som vanligt.

    


Jag hade satt igång Runkeeper när vi startade, och när vi kom hem så hade vi gått 9 km. Och det är ju inte så våldsamt märkvärdigt egentligen, men dom där låååånga sugande uppförsbackarna som finns med jämna mellanrum här i skogen, dom är jobbiga dom.

    


Nu har i alla fall alla här i huset fått middag, hundarna ligger och sover, och jag ska också snart parkera mig i horisontalläge med en bok tror jag.

     

   

Fast efter en sån här promenad så stelnar min rygg till när jag sedan sätter mig ner, eller lägger mig, och då är det inte så kul att resa på sig efter en stund. Jag borde egentligen aldrig sluta gå, för när jag går har jag sällan ont i ryggen.   

Hoppas att ni också haft en fin dag i solskenet!   

      

     

   


Av tedsams - 22 maj 2012 10:41



Igår var vi bjudna på kaffekalas, och tro det eller ej, han bullade upp sju sorters kakor…. dock inte hembakta… men det hade kanske varit lite överkurs för en ensam äldre karl.   


Det är det inte ofta man blir bjuden på så mycket onyttigheter…. alla tänker nyttigt och förståndigt... men det gjorde inte han och det var ju trevligt. Ibland kan man faktiskt bli lite trött på allt tjafs om vad som är nyttigt och inte nyttigt.   

   


Vi var bjudna till en f.d granne som har Ibsen som sin stora idol… och det är ömsesidigt. Det är väl den enda "främmande" människa som Ibsen inte småmorrar åt när han blir klappad tror jag, men dom etablerade kontakt över staketet redan när Ibsen var pytteliten, och det förhållandet har hållit i sig.



Märkligt sånt där… Kurt hade haft 3 hundar innan Ibsen kom i huset, och jag kom dit med mina två cockrar och sedan dök Salza upp… men ingen av dem föll grannen i smaken. Han är ingen hundmänniska alls, men Ibsen föll han pladask för… och det är ju i och för sig kul.

     

   


Och innan vi bänkade oss vid fikabordet så var vi på ett av våra gamla rastningsställen där doggsen och jag tog en promenad. Och det är nästan rörande att se hur glada hundarna blir när vi kommer till nåt av våra gamla ställen…. dom känner ju igen sig och dom får en helt annan fart på benen än när vi går på ställen där vi går var och varannan dag.   

  


Och jag tycker nog att det är lika trevligt som vad hundarna gör. Jag saknar verkligen många av de ställen där jag brukade gå med hundarna. Men med de bensinpriser som är idag kan jag ju inte hålla på och åka flera mil varje gång jag ska rasta hundarna, jag kostar på mig det nån gång då och då, men det blir inte alls så ofta som jag (och hundarna) skulle vilja.   

   

  


Och för att återgå till det där med onyttigheter….. vi har avslutning på vår rallylydnadskurs på torsdag. Och jag frågade vad dom ville ha som avslutningsfika… trodde att dom kanske ville tänka sunt och hade speciella önskemål…. men det enhälliga svaret var TÅRTA!!!    Och det var kul tycker jag för tårta är ju lite fest trots allt….

   

  


Sen när det blir pingstafton ska jag och träningskompisen åka lååångt bort och tävla rallylydnad. Ganska så idiotiskt att åka så långt (50 mil t.o.r) för två minuters engagemang, men vi får se det som en kul grej. Och så delar vi på bensinkostnaden och då blir det inte så himla dyrt….    

   


Fast det säger jag bara för att lura mig själv… det blir jättedyrt i alla fall, men å andra sidan så måste man få göra något roligt ibland också, annars går man under... i alla fall gör jag det.

  


Efter den tävlingen är det 3 veckor till nästa, och då är det också långt att åka. Men det blir nog bättre när klubbarna i närheten så småningom kommer igång med lite fler tävlingar. Vi är ju lite efter resten av landet här uppe… i alla fall när det gäller rallylydnad.   

  



Sen är det ytterligare 4 veckor till nästa, och då är det i grannstaden, bara 4-5 mil enkel resa, riktigt lyxigt.



Och veckan därefter då är det dags igen, men det är en stor tävling lite söderut så där kanske vi inte ens kommer med. Men där tänkte jag lura med Kurt och så tänkte jag att det skulle vara Ibsens debut i rallylydnaden. Men vi får se hur det utvecklar sig, Ibsen är om möjligt ännu värre på det där med vänster sida än vad Salza är/var…



Och sen, några veckor därefter, är det dags för vår egen tävling om allt går som vi hoppas.   Och dagen efter finns chans på en tävling "bara" 10 mil härifrån....

   

  


Ja, där har ni mina hundplaner fram till mitten av augusti. Inte så våldsamt vidlyftiga, men ändock väldigt mycket mer än förra året. Och när det gäller rallyn så är det vad som bjuds här uppe….   

  


Och så skulle det förstår vara kul att träffa sonen och barnbarnet något också, men det är en lång resa, oavsett vilket håll man åker åt. Och sonen håller på att frenetiskt söka jobb nu efter avslutad utbildning, så får han ett jobb (vilket han säkert fixar!) så lär det kanske inte bli nån semester för hans del. Då får vi åka istället…. jaja, det fixar sig säkert på nåt vis.

  



Nu ska jag tassa iväg till tvättstugan och hämta en omgång torra och rena kläder…. tvättmaskiner och torktumlare är…. som jag alltid tjatar om…. superfina uppfinningar.   

   

   

Av tedsams - 21 maj 2012 18:16

Japp... här kommer bildbeviset som efterlystes i en kommentar till förra inlägget    

   

     

       

Skapa flashcards