Tedsams blogg

Alla inlägg den 28 oktober 2011

Av tedsams - 28 oktober 2011 09:13

…. är jag inte på morgonen. Men det finns vissa varelser i det här huset som anser att efter klockan sex ska ingen sova.  Och vad man ska upp så tidigt för när det inte finns nåt speciellt inbokat under dan, det begriper inte jag. Dagarna är oftast tillräckligt långa och enahanda i alla fall.   


Men enligt Ibsens klocka så ska som sagt ingen sova längre än så….

  

Och jag avskyr verkligen när det är hundarna som styr vad jag ska göra och när jag ska göra det…..    

    

Men detta till trots hade hundarna och jag gått vår 5-kilometers runda och var hemma igen när klockan bara var åtta. Ibland är det helt enkelt enklast att följa minsta motståndets lag….    

    

    

Nu väntar jag bara på att det ska bli lite ljusare ute så att jag kan klippa Ibsen. Jag ska stå ute och göra det, trots att det bara är 2 grader varmt, men det är fortfarande lite skumt ljus ute, och ska man klippa en svart hund så behövs det ordentligt med ljus.

  

Fast det kanske blir idag som det var igår… inte ordentligt ljust på hela dan.     

      

    

Det är besvärligt att klippa hundar här på vintern. Jag har inget bra ställe där jag kan stå och göra det. Men Salza kan jag trots allt ha på trimbordet som jag köpte till cockrarna, och då ställer jag mig i badrummet och klipper henne. Lätt att städa där sedan…. 

   

Men till Ibsen har jag inget tillräckligt stort trimbord och då är det besvärligt. Vi har ett bra bord på ena uteplatsen där Ibsen kan stå när jag klipper honom, men när det blir minusgrader ute så fixar jag inte det.  Och bordet är för stort för badrummet så jag kan inte släpa in det dit heller….  jaja…. den dagen den sorgen.   

    

Klipper jag honom idag så klarar det sig några veckor framöver….. 11 september klippte jag honom förra gången. Men nästa gång det är dags att klippa honom lär det vara vinter och snö ute.   

       

   

Salzas mage höll serenad i morse igen. Den där ostämda orkestern, ni vet…. och när vi kom ut så käkade hon gräs som besatt.  Avföringen såg hyfsat bra ut, men det verkar ju som att det är nåt som inte är helt OK med hennes mage.     

  

Vi tränade lite med vår target-stick igår, och hon fick lite godis då, men annars åt hon inget som skulle vara fel för magen tycker jag.  Och godiset är Mini-Frolic där varje liten bit är delad i fyra pyttebitar, så det är verkligen minibitar hon får varje gång.

   

Men det är kul att se henne med den där target-stickan. Det första hon ville göra var ju att ta den och apportera den förstås…. men nu har hon efter diverse tester kommit på att det enda som genererar godis är att hon duttar med nosen på själva kulan. Fast duttar och duttar… igår såg jag att hon bet på den…    

   

Snart är hon redo för lite svårigheter där tror jag…     

    

   

Näe, nu ska jag gå och göra i ordning för Ibsens frisering, vi kan nog börja operationen om en stund tror jag….


Salza behöver också klippas, men det får vänta. I den här kylan fixar inte mina händer två hundar på samma dag.  Men tar jag Salza nu snart så kan jag nog stå ute med henne också.… det är ju mycket mer lättstädat utomhus.

     

Hoppas ni får en fin avslutning på veckan!!   

       


Ovido - Quiz & Flashcards