Tedsams blogg

Alla inlägg den 17 oktober 2011

Av tedsams - 17 oktober 2011 11:27

Fast inte på nån träning eller tävling eller så… utan helt enkelt genom att helt tanklöst ge Salza av hennes vanliga mat i går eftermiddag.   

    

Och nedrans vilket bakslag det blev med hennes mage…. 

   

Hon har ju haft diarré ända sedan i fredags, men hon har varit piggelin ändå, även igår. Men igår blev det ingen träning för oss, så som vi tänkt, men med facit i hand så var det lika bra.

   

Hon fick ju den där eländes maten, och sen på kvällen var det "som vanligt" diarré som gällde, men dessutom hade hon ont i kroppen. Hon ville nästan inte gå och såg verkligen lidande ut så fort hon rörde på sig, och de två trappstegen vid uteplatsen var jättejobbiga för henne…

   

Och hon kunde inte hoppa upp eller ner i sängen, jag fick lyfta henne. Jag ville ha henne där så att jag hade ordentlig koll på henne under natten.

    

Vi var ute ett par gånger under natten, men för övrigt sov hon… vilket däremot inte jag gjorde. Alla möjliga hemska mörka tankar flög omkring i min skalle… det kändes ruskigt otäckt att hon hade svårt att röra på sig.

    

Ska förresten bli intressant att se hur lång tid det tar innan jag slutar känna mig som att jag går i nån sorts dvala, det tar på krafterna att missa sömnen i två nätter under så kort tid.

      

   

Tidigt i morse ringde jag i alla fall vetten… som lugnt sa att "dom kan få ledvärk när dom har såna där kraftiga magkrämpor", och hon trodde också att vårt slarv med att ge henne vanlig mat igår var boven i dramat.     Men faktum är att hon trots allt var mycket bättre idag på morgonen. Hon är dämpad och vill helst ligga, men hon viftar på svansen och tassar efter mig som vanligt, och hon verkar inte ha några problem när hon rör sig nu… och det är en jäkla lättnad.

   

Men nu har jag varit och köpt Canikur Pro och svindyr dietmat på burk åt henne.  Men jag har köpt fiskbullar och billig djupfryst vit fisk också…  jag har inte råd att låta henne äta den där burkmaten varje dag i en vecka, så det får gå bra med ris och fisk också.

     

Hon ska ha 2½-3 burkar mat/dag, och varje burk kostar 25:-.  Men den innehåller ju (som all annan burkmat) en hel del vätska förutom allt annat hon behöver, så hon ska få sån mat i några dagar i alla fall.

    

Hon fick en matsked av den där maten nyss, och nedrans så noga hon slickade skålen när det var slut. Det blir det inga problem att få henne att äta den maten inte….    

    

Men jag vill att hon ska bli piggelin nu, det är så jäkla oroligt när hon inte är bra.  Problemet med sjuka hundar är ju att dom inte kan prata och berätta hur dom mår. Vart dom har ont och hur det känns och så….  Man måste gissa, och så länge man inte VET så är det oroligt.

    

Det är ju så med allting tycker jag… bara man VET hur saker och ting ligger till så är det lättare att hantera. Det är det där ovissa som är så jobbigt….

     

Nu ska jag i alla fall gå och ge Salza ett par matskedar mat till, och så ska jag blanda i den där pastan också, den skulle ge effekt inom ett dygn påstod dom hos vetten, annars var det nåt fel.

   

Så nu ska jag gå och oroa mig för det också… att diarrén inte upphör inom ett dygn…   


Jaja, det är inte mig det är synd om i det här läget, det är Salza   . Hon mår faktiskt inte så bra. Hon ligger kvar här hos mig nu, trots att husse nyss öppnade kylskåpsdörren i köket… då behöver man inte fundera nåt länge på om hon mår dåligt eller ej.   

   

    

   

  


Ovido - Quiz & Flashcards