Tedsams blogg

Alla inlägg den 11 oktober 2011

Av tedsams - 11 oktober 2011 09:46

Hörde om ett märkligt sammanträffande igår…  nån som känner nån som känner nån som jag i min tur känner…. och det många mil härifrån.   

   

Lika märkligt som att jag då och då träffar på nån här uppe som också har bott i Alingsås, varifrån jag flyttade för 8 år sedan.

     

Jag menar…. tänk på hur många små orter det finns i Sveriges avlånga land, och hur många människor… och så träffar man på nån av alla dessa miljoner människor som också, nån gång i tiden, har bott just där jag bor.   

     

Eller som att jag har en granne som är från Karlstad, där jag är född och uppvuxen…. Visst är det väl en märklig slump att vi hamnat i samma hus så många mil från vårt ursprung…    

    

    

Fast det finns säkert fler såna beröringspunkter än vad man tror, det märkliga är väl att man på något vis har nån anledning att prata med just dessa människor och på så vis finna den där beröringspunkten.

      

  

Fast det kanske helt enkelt är så att inget är en slump, det kanske finns en tanke bakom på något vis… nåt fördolt som vi inte ser, men som syns för den som har en total överblick över våra liv och vår tillvaro.  

   

Tror ni att det finns nån sån??? 

     

    

Vad tror ni på egentligen?? På ödet… eller på slumpen… eller på han där uppe som ser och vet allt??? Vad är det som gör att man gör de val man gör?? Är det någon/något som påverkar…. är det förutbestämt… eller en slump… eller enbart beroende på mig själv??   

         

   

Jisses… så djupsinnig det här blev då…. men ibland kan man ju fundera på varför saker och ting blir som dom blir.

    

Jag är nog mest av den åsikten att man själv till största delen styr sitt öde.  Inte  helt och fullt… jag tror faktiskt att vissa saker i varje människas liv är förutbestämda… men livet består ju alltid av en massa olika val där man faktiskt alltid har möjligheten att välja, och på så vis själv påverka sitt liv.

   

Näe… nog med djupsinnigheter nu.

   

Idag skiner solen igen, men det har varit frost i natt igen. I går på kursen var det kallt och fuktigt och jag misstänker att ingen här uppe blir förvånad om det endera dan kommer snö.   

        

"Alla" (även jag) säger att snön kom så tidigt här förra vintern, men den kom inte förrän (för tidigt det också tycker jag) den 10:e november här.  Bevis finns här i bloggen….. leta upp det datumet så får ni se.

        

Men det kom massor av snö söderöver tidigare än så…. det är väl det vi minns kanske.

     

Ja för min del får den gärna vänta med att komma ända till Lucia, och sedan försvinna i mitten av januari eller så…. men så lär det inte bli.   

    

   

Men nu ska jag käka frukost, och sen ska jag städa kylskåpet, och sen när solen fått värma upp lite ute så ska jag höststäda i de två små rabatter vi har. Där finns massor av grejsimojs som ska tas bort och slängas, och så ska jag plocka in min fina pelargonia och se om den kanske, kanske kan övervintra här inne.

      

Önskar er alla en riktigt trevlig tisdag!!!   

     



 


 


 


Skapa flashcards