Tedsams blogg

Alla inlägg den 14 oktober 2011

Av tedsams - 14 oktober 2011 12:47

Vi har haft en bedrövlig natt, Salza och jag.  Igår kväll hade hon helt plötsligt diarré och sen var det kört.

    

En gång i kvarten hela långa natten har hon spytt… först mat, sedan bara skum och slem. Vid 3-tiden fick jag lite panik för då var det blod i slemmet…. hon spydde inte blod men slemmet var blodblandat.

     

Och ni vet det där med jourveterinärer här uppe… Strömsholm (45 mil bort) är närmaste nattöppna djursjukhus. Men då insåg jag i och för sig att vi ändå inte skulle var där innan veterinärerna här uppe hade öppnat, så då var det bara att avvakta och se vad som skulle hända.

     

Nästa spya var inte blodblandad….  Vid halv fem tog vi en liten promenad och då försökte hon bajsa, men jag hade ingen ficklampa med så jag kunde inte se hur det såg ut.

    

Sedan dess har hon inte spytt, men hon har bajsat ett par gånger, eller vad man nu ska kalla det. Hon har åstadkommit nåt rinnande som skulle kunna vara blodfärgat.  Inte alls rent blod, men misstänkt rödbrunt…. Försöker intala mig att det nog är små blodkärl som brustit när hon krystat… ?


Men hon är piggare nu än i natt. Då ville hon inte alls ligga i min säng som hon alltid brukar, och flera gånger när hon var ute för att spy så vägrade hon gå in igen, trots frost och mörker.  Flera gånger la hon sig i det kalla gräset och vägrade resa på sig, en gång fick jag till och med bära in henne igen eftersom hon vägrade gå in.

     

Hon fick lite A-fil i morse och det har hon fått behålla, ja hon har inte spytt upp det i alla fall, och hon är som sagt piggare nu.  Hon till och med vill ha godis när Ibsen tigger till sig en bit, men det får hon inte.  Salza har ju varit dålig i magen några gånger förut, och då har hon matvägrat. Hon har inte ens gått ut i köket när det varit mat på gång, och då vet man att hon mår dåligt. Men idag är hon inte sån, även om hon är lite avslagen i sitt tiggande.

     

Men den där ev. blodfärgade avföringen bekymrar mig trots allt, även om hon är piggare.

    

Men inte skulle hon väl bli piggare om det var nåt allvarligt???

     

Vi är ju lite avslagna både hon och jag efter en hel vaknatt. Hon sov ett par timmar tidigt i morse, och det gjorde jag också sedan husse vaknat, men det kan ju inte ersätta en hel natts sömn, varken för henne eller mig.

     

Men hon är lite rolig med det där sovandet. När hon är dålig, då vill hon vara ifred. Då vill hon ligga på golvet, och det går inte att locka upp henne i sängen hur jag än gör.

     

Jag tänkte att om hon låg i sängen så skulle jag kunna slumra lite eftersom jag då vaknar om hon går ner, men det gick inte det.  Hon skulle ligga på golvet…. Så det var bara för matte att hålla sig vaken.

     

När hon spytt sista gången och vi varit ute lite, då la hon sig i hundsängen under skrivbordet, ett steg åt rätt håll. Och när jag sedan la mig för att slumra lite då klev hon upp i sängen hos mig…. vilket jag då optimistiskt tolkar som att hon mår lite bättre.

    

Och hon har agerat budbärare mellan husse och mig (hon sprang med telefonen till husse)  med viftande svans, och hon verkar som sagt bättre än i natt.

    

Ja, ni hör…jag försöker på alla vis peppa mig att hon är på bättringsvägen nu. Känns lite fånigt att åka till veterinären så som läget är just nu… men….. det är fredag och sedan helg. Och då är det som det är med veterinärer här uppe…

        

Fast att ringa dit och säga att hon var dålig i natt, men att hon är bättre nu, det känns lite fånigt…. eller???

    

Och så tänker jag på det jag skrev i bloggen om Salza igår… att hon ska leva i evighet….  är det straffet det här??   En påminnelse om att livet är en skör tråd även för hundar?

    

Ja, usch…. jag blir verkligen ruskigt orolig när Salza är sjuk. Och den största oron gäller ju det där med att det inte finns nån hjälp att få på "obekväma" tider.  Jisses så bra jag hade det när jag bodde i Alingsås… tre dygnet-runt-öppna veterinärkliniker, den ena med 10 minuters väg och de två större  körde man till på 45 minuter.  Men så är det minsann inte i Norrland…

    

Ja, nu har hon varit ute och klämt ur sig lite rinnande avföring igen….  men den är nog bara brun, inte blodig… tror och hoppas jag.

   

  

Usch… så mycket skitprat det blev idag då…. men just nu är det det enda jag har i huvudet.

   

Håll tummarna för att hon fortsätter att bli bättre är ni snälla… det här är inte så kul.   

        

  

Ovido - Quiz & Flashcards