Tedsams blogg

Alla inlägg den 10 oktober 2011

Av tedsams - 10 oktober 2011 13:11

Visst är det härligt när det är sånt här höstväder ute?    Vi har haft solsken och fint länge nu, fast det har då och då regnat på sen eftermiddag/kväll, men det spelar inte så stor roll för mig. Oftast har jag gjort ifrån mig det mesta som ska göras då, och kan hålla mig inomhus. … om det inte är kurs förstås.   Och i söndags morse var det minus 4 grader här tidigt på morgonen....

      

    

Idag har helgens kursövningar landat lite, och det föder en del funderingar. Och så har jag kikat på filmer på Youtube, rallylydnadsfilmer alltså…. filmer från de lite svårare klasserna är kul att se tycker jag.    

    

Jag är ju en sån där knäpp människa som taggar till mig lite på utmaningar…. tycker att såna är kul… jobbar bäst under press kan man också säga. Och när jag då omsätter det jag nu vet om rallylydnad till att passa in på min lilla Salza, då inser jag att jag har många utmaningar framför mig.    

         

    

Hon må vara lydnadschampion så att det visslar om det, inte är det för den sakens skull givet att hon är/blir en duktig rallylydnadshund inte.  I mångt och mycket har vi en fördel… i annat (och i ganska mycket) har vi en klar nackdel av vår tidigare lydnadsträning.  Men det är ju det som är utmaningen….    

    

   

Och jag kan höra kommentarerna…..


Äsch… rallylydnad…. fjantigt... man får ju locka hunden lite hur som helst och man får ge dubbelkommando och man får (ska) prata och uppmuntra alldeles obegränsat… då är det väl ingen konst.

     

Jojo… prova så får ni se….  hoppa över de allra enklaste skyltarna och ge er på de lite klurigare.  Det är nog fler än jag som får slita sitt hår då.    

     

Och sen så är det ju inte bara att man ska utföra det som står på skylten, man ska göra det med bra flyt och med god kontakt hund/förare och med en glad hund och utan sträckt koppel (lös hund i de högre klasserna).

    

Ja, det finns många finesser i reglerna som jag inte ska rabbla upp här…. läs gärna själva, dom ligger på SBK:s hemsida.  

  

     

Och kika gärna på de filmer som finns från Mästarklass så får ni se….

    

Jag, som är gammal inom hunderiet, hörde kommentarerna när Lydnadsproven en gång i tiden introducerades. Och jag hörde kommentarerna när Agilityn tog fart… och jag känner nu igen kommentarerna beträffande Rallylydnaden.

     

Men framtiden får väl utvisa vart det hela landar….   

    

   

Ikväll är det kursdags igen. Och jag såg att en av mina "kursare" hade hittat hit till bloggen, kul tycker jag.    Jag gör aldrig reklam för min blogg i såna sammanhang, det känns inte helt OK tycker jag, men när någon hittar hit på egen hand så är det jättekul.    

    

Väderrapporten har hotat med regn i kväll, hoppas att dom har fel. Dom har ju ofta det, så dom får gärna ha det idag också.

     

    

Jag har varit ute en sväng idag… till bibblan. Jag släpade iväg med mängder av utlästa böcker, men jag lånade inga nya. Jag har ett par reserverade böcker som jag ska hämta på bibblan här i området, så jag tänkte låna några fler där istället.  

   

Och jag var där strax efter kl 11… och såg skylten som säger att på måndagar öppnar dom klockan 12…. surt…. 

     

Nu måste jag försöka komma ihåg att åka den vägen när jag åker till kursen ikväll, annars lånar dom säkert ut de där böckerna till nån annan som står i kö för att få läsa dom.   

  

   

Hundarna börjar göra sig redo för dagens promenad nu, så jag får väl ta mig i kragen och gå ut en stund. Jag vill gärna gå ut i det här fina vädret, men det är inget kul, för när jag gått en kilometer eller nåt så har jag himla ont i höften igen.    


Det skulle inte vara helt fel om det blev bra nån gång, det där eländet.

  

   

Hoppas att höstsolen skiner på er också… och att ni har en bra vecka framför er!!    

   

     


 


 


 


 


 


Ovido - Quiz & Flashcards