Tedsams blogg

Alla inlägg den 24 november 2011

Av tedsams - 24 november 2011 15:18

… som ligger bakom de här bilderna. Salza har en jäkla jaktlust, men hon är en jäkligt lydig hund också.   

   

Änderna i områdets lilla sjö är förbjudet villebråd.  Det är ett välbesökt område, och det skulle säkert bli ett stort negativt reportage i lokaltidningen om hon drog iväg och jagade dom…. så det har hon fått lära sig att inte göra.    

   


Men det var så länge sedan jag skröt med lilla Flygmyran så det är dags nu igen.

  

Det är inte bara under kommando och stillasittande (med hänvisning till tidigare bilder) hon låter bli birdisarna…. 

    

På dagens promenad testade vi….. utan kommando och utan koppel.

   

       

 Hon tassar runt och kollar in alla dofter nära, nära intill vattnet där dom simmar omkring och tigger mat… utan att försöka stöta upp dom.

  

     

   

Men ett enda litet JA! från mig hade resulterat i ett svanhopp rakt ut i flocken med fåglar….  så visst är hon duktig, lilla snuttan.

   

    

Och när ett par av dom började vifta med vingarna så att det plaskade ganska så rejält, då ryckte det i kroppen på lilla Salza. Men hon kastade en snabb blick på mig, såg inget godkännande där, så hon avstod och fortsatte sitt sniffande istället.    

    

   

HA.... vaddådå?? säger kanske den som har en hund med noll fågelintresse. Det där är väl inget märkvärdigt heller, det där fixar min hund också.

    

    

Men si det är det… i alla fall i den värld Salza härstammar ifrån…. där är hundarna galna efter fåglar, och till och med jag som inte är så lättimpad tycker att hon är kanonduktig.    

    

Och så var det slut på dagens skrytinlägg!


 


Av tedsams - 24 november 2011 09:48

Har ni tänkt på hur ofta man gör saker och ting här hemma som aldrig syns? Det syns visserligen om man INTE gör dom, men det hjälper liksom inte, det känns ändå lite otacksamt att det man gör aldrig märks.    


Det där plocket ni vet… flytta tidningar till tidningshögen som ska slängas i återvinningen, kasta ett papper som ligger och skräpar på bordet, flytta på ditten och datten dit där det hör hemma, torka här och där…  sånt syns aldrig att man gör, men jag kan tänka mig hur det skulle se ut om man inte gjorde det.    

   

Men det är lite tråkigt att det inte syns…. för sammantaget tar det sin lilla stund.

    

   

Likadant är det med adventsljusstakar och adventsstjärnor. Det är ett jäkla pyssel och trassel att få till sladdar och timers så att det blir bra. Och trångt och jäkligt är det alltid just där kontakterna sitter….

    

Men i år har jag frångått mina vanor rejält. Jag har bytt köksgardinerna till julgardiner redan…. fast jag har bara rödrutiga gardiner, inga tomtar och sånt….. och jag har fått upp ljusstakar i fönstren, och idag ska jag trassla upp ett par adventsstjärnor också.

    

Sånt där brukar jag vara återhållsam med. Dagen före advent brukar ljusstakar och stjärnor dom komma fram, och julgardinerna brukar få vänta till luciadagen… men skit samma… skönt att det är gjort nu i alla fall.   

   

Och utanför har vi massor av belysning i år. Rena rama tivolibelysningen skulle man kunna säga. Men vi har massor av ljusslingor från då vi bodde i huset, och nu har vi satt upp dom på den där nybyggda verandan utanför. Och ljust blev det….  ska kanske ta ett kort i kväll så får ni se....     

   

    

Och den amaryllis jag köpte för nån vecka sedan tänker precis som jag… lika bra att få det gjort så är det avklarat sedan… den blommar för fullt nu, och är jättefin.  Det blir väl till att köpa ytterligare en tror jag, för den här kommer att vara överblommad om några dagar.

   

     

Ja, det blir väl tyvärr jul i år också kan jag tro…… oavsett om jag pyntar eller ej.    

   

    

På hundfronten är det intet nytt….  Det har blivit lite stiltje där nu… synd tycker Salza.    Men på något vis så har det varit så mycket annat plock hitan och ditan ett tag nu så jag har liksom inte haft energin till nåt hunderi.  

    

Doggsen har bara fått sina promenader och en liten tur på löpbandet då och då… så tillvaron har nog varit lite tråkig för dom, men så blir det ju ibland.  Eller… ganska så ofta nu för tiden tycker jag…    

  

Men till helgen är det avslutning på den där kursen jag har haft i Timrå, och på söndag ska vi ju träna rallylydnad igen, så helgen är väl lite aktiv i alla fall.  Och det är väl det som behövs för att jag ska få lite fart på mig nu för tiden… lite träningssällskap.

    

Lite märkligt eftersom jag alltid brukar träna ensam. Ända fram till Salzas lydnadschampionat tränade vi i stort sett ensamma hela tiden, då var vi ensamvargar, och då blev det resultat.    

    

Ja, det låter kanske märkligt, men jag är nog sån…. det blir ingen träning "på allvar" när jag tränar ihop med andra. Vi gör oss nog bäst ensamma, Salza och jag…

  

  

Nej, nu ska jag sätta upp de nytvättade gardinerna i mitt sovrum, och sedan ska jag äta frukost   ….  eller också gör jag tvärtom…  det är lite bökigt med de där gardinerna, det behövs kanske lite energi för att få till det bra.


Ha en bra dag idag,,,,!  

    

      


 


 


 


 


Ovido - Quiz & Flashcards