Tedsams blogg

Alla inlägg den 7 november 2011

Av tedsams - 7 november 2011 16:52

Tyckte det var dags att förnya mig lite... är man en fågelhund så är man    

    

      

Kvack, kvaack, kvack.... kom här nu alla mina pippisar.... vi ska fotograferas.

   

 

     

Visst är den väl stilig, min nya flock???

     

      

För att inte tala om vilken stilig flockledarinna den har....    

     

   

     

     

   

Av tedsams - 7 november 2011 10:53

Det finns ett ord som jag verkligen avskyr att få höra, och det är ordet VÄNTA!  

       

Jag hatar det ordet, djupt och innerligt. Finns det nåt som kan vara värre än att veta att nu, nu snart… och så får man höra…. VÄNTA!  

       

"Yes, yes, yes…. kul, kul, kul…. nu ska vi äntligen…"  och det bara spritter i benen och bubblar i hela kroppen och det är helt omöjligt att vara stilla, benen bara hoppar omkring liksom av sig själva…   och så kommer det: Salza, sitt och VÄNTA!    

         

Alltså… det är helt obeskrivligt, det är grymt, det är outhärdligt…. det måste kunna klassas som djurplågeri.

   

    

Eller….  magen är alldeles tom och jag håller på att svälta ihjäl, det är flera timmar sedan jag fick något att äta. Och så står min skål med mat på bänken i köket och jag är så utsvulten att jag med nöd och näppe kan hålla mig på benen, orkar med mina allra sista krafter bara pipa lite ynkligt   …. och så säger matte: Salza, du får VÄNTA, det ska svälla lite först. 

    

Den som uppfann ordet VÄNTA skulle jag vilja ha ett snack med….   

    

   

Det finns andra ord om jag inte heller gillar så väldigt mycket…. men inget är så hemskt som VÄNTA!

   

Ordet NEJ är inte heller så kul. När matte säger det, då vet man ju att det absolut inte blir nåt kul.   

    

Inget jaga-katter, inget jaga-rådjur, inget skrämma-bort-främmande hundar, inget stjäla-mat från köksbänken  ….


Ja, listan kan göras lång, men alltihop är bara tråk-tråk….   

          

  

Ordet STANNA! kan vara lite både-ock….    Det är inte kul när det innebär att  jag inte får fortsätta att jaga den där katten jag hittade i buskarna, och det är inget kul när jag inte får springa efter bollen som matte slänger.

   

Och det är inte så kul om det betyder att jag ska ligga i evigheters evigheter och vänta medan matte har spännande saker för sig bakom ett skjul på nån appellplan nånstans.

    

Men det är ganska så  kul när det betyder att om en liten, liten stund får jag springa iväg och leta efter den där bollen som matte slängde iväg. Och det är kul när matte plötsligt säger STANNA!  när hon nyss ropat HIT och jag är på väg till henne i full fart… då blir det alltid lattjo lajbans så fort jag stannat.  

    

     

Och ordet HIT är nästan alltid kul. Enda gången jag tycker att det är tråkigt är när jag hittat nåt smaskigt att tugga på…. då tycker jag att matte är jättedum om hon ropar HIT innan jag tuggat färdigt.  

   

     

Ordet APPORT däremot är nog nästan det roligaste ord som finns.   Då ska man hämta saker och bära saker och plocka upp saker från golvet, och det gillar jag skarpt. Och jag får alltid en godis när jag gör sånt…. inte så konstigt att jag gillar det ordet.   

    

HÄMTA är ett lika bra ord som APPORT, och det funkar precis likadant och ger precis lika många godisbitar. Jag vet inte varför matte använder båda två, för mig är det ingen skillnad på dom. Men hon är ju lite allmänt knasig för det mesta, så jag låter henne hållas…  

   

     

FLYTTA PÅ DIG! är också ett tråkigt ord. Det säger matte när jag har hittat ett bra ställe att stå på så att hon inte ska glömma bort mig. Mitt-i-vägen säger matte, men det kan jag inte förstå.  

     

     

Och SLUT! Är nääästan… men inte riktigt… lika avskyvärt som VÄNTA! När matte säger SLUT då vet man att det inte blir nåt mer godis, inget mer att äta alls, och inget mer lattjo lajbans heller. Inga mer kastade bollar och slut på alla kamplekar… ett urtråkigt ord.   

   

     

Och sen så har ju matte en massa underliga idéer om tävlingar och sånt, och där har jag fått lära mig många konstiga saker som jag inte alls kan förstå vitsen med. Men mattar har ju sina märkliga idéer….   

      

Det allra, allra roligaste ordet i det sammanhanget är i alla fall ordet RUTAN.  Tjohooo brukar jag alltid tänka när jag hör det… dagen är räddad! Det är så himla kul…   

   

     

Ja, det finns många ord som en liten hund ska hålla reda på, men det finns absolut inget så hemskt som ordet VÄNTA.   

      

Jag tror att jag ska låtsas att jag är döv, och så ska jag inte höra när matte säger nåt till mig. Jo, roliga saker ska jag höra, men inte några tråk-ord…. Undrar hur hon ska bära sig åt då då??  Hon är mega-bortskämd med att jag alltid förstår vad hon menar med alla sina ord, jag får nog ändra på det tror jag.   

   

Ska börja träna på det redan idag, med en gång tror jag......    

            

P.S Hittade en båt när vi var ute häromdagen, och då sa matte ett ord som är roligt: HOPPA UPP! När hon säger det så blir det alltid godis… och sånt gillar jag!

    

   

    

        


Ovido - Quiz & Flashcards