Tedsams blogg

Alla inlägg den 4 november 2011

Av tedsams - 4 november 2011 12:32

Vi hade middagsgäster igår, och slog till med en 3-rätters middag vilket vi inte så ofta har här i huset.   Gott var det och mätta blev vi…  men vilken tur att det inte händer så ofta att man äter såna middagar.


Men jag lyxade till det och använde smör och "riktig" grädde i matlagningen… och till efterrätten…  och säga vad man vill om det nyttiga i det,  men nog blir det skillnad på smaken alltid.  

    

Fast nu dröjer det länge, länge innan det blir en sån middag här i huset igen. Fast läckra onyttiga  efterrätter borde man få i alla fall en gång i veckan… eller…?    

     

Hundarna var också nöjda eftersom dom fick smaka en bit av vitlökbrödet, dom älskar sånt.  Jodå… inte så bra för hundar, jag vet….  men i liten mängd vid enstaka tillfällen gör det inget.

      

    

Och så var det dags för lite annat tyckande också...

     

Vet ni att jag tycker att det är så fascinerande med människor som hela tiden förväntar sig att andra ska lösa deras problem åt dom.

     

Jag skaffar mig en moped… himla käckt och praktiskt och kul….  på icke-vinter-tid. Sen när det blir kallt och halt ute kan jag slå ut med armarna och förvånat säga: "Vart ska jag göra av den under vintern nu då? Här finns ju ingenstans att ställa mopeder…."     

   

Bör man inte lösa såna funderingar INNAN man skaffar mopeden???

     

Ja, det finns många, många såna exempel i tillvaron. Det som är så frustrerande är väl att de där människorna ofta serveras en lösning på sina problem också, utan att behöva lyfta ett finger eller lägga ner nån större tankemöda på det.

    

Det där är en talang som jag gärna skulle vilja ha….     

   

    

För övrigt är jag fortfarande lite irriterad över att det finns folk som alltid, alltid ska leka "följa john". Jag börjar snart tro att jag har en stalker efter mig….   

       

    

Och jag inser sent omsider, efter nästan  40 år (vissa fattar långsamt) , att jag inte ska ägna mig åt att ha kurser.

     

Jag har helt fel läggning för det tror jag. Och visst är det väl bättre att man sent omsider kommer till insikt om sina brister än att man aldrig gör det??  Det är ju bara synd att jag är så trögfattad att jag inte har förstått det lite tidigare.    

     

Nej då, jag ironiserar inte, och jag slänger inte skit på nån heller…. jag har klurat  och klurat och kommit fram till det här alldeles av mig själv.

     

Jag är helt fel typ av människa för att ha kurser av något slag, inte bara hundkurser förstås.    

      

Och jag ska inte trötta ut er med att rabbla upp anledningarna till det heller….  ni som känner mig vet ju hurdan jag är, och ni som inte känner mig ni bryr er väl egentligen inte…. så jag nöjer mig med att konstatera att det var synd att det tog så lång tid innan jag kom till insikt.   

         

    

Men stackars Salza får nog finna sig i att jag fortsätter att leka kurs med henne. Och nu ska jag verkligen ta mig i kragen och föra lite bok över vad vi gör… och inte gör.

     

Fast det har jag faktiskt gjort stundtals tidigare också.    

     

Jag har Salzas träningsdagböcker sparade… för flera år faktiskt. De där som fanns på hemsidan tidigare. Det är minst sagt roligt att läsa om vår väg upp mot stjärnorna (för visst är hon väl en stjärna, lilla Salza?). Så många problem det fanns på vägen, och så många gånger jag klantade mig.   Men kul att läsa i efterhand är det i alla fall.    

  

    

I dag regnar det här… eller i alla fall just nu. I morse när jag var ute med hundarna var det uppehållsväder, men nu regnar det som sagt. Det är grått och disigt och en sån där riktigt, riktigt tråkig höstdag.  Men det är fel att klaga… det har varit många, många härliga höstdagar med solsken, så man kan väl inte förvänta sig annat än lite rusk då och då också.    

     

Hoppas att ni alla har en härlig fredag……    

    

       


 


 


 


 


 


Ovido - Quiz & Flashcards