Tedsams blogg

Alla inlägg den 9 november 2011

Av tedsams - 9 november 2011 10:30

Ja nu för tiden är det rivstart när jag lämnar huset redan halv åtta på morgonen, så snacka om att vara bortskämd.    

   

Men så blev det i morse i alla fall… jag skulle vara sällskap vid ett sjukhusbesök. Och sedan blev det en rask promenad hem i kylan (för idag är det minusgrader ute) med hundarna som väntat i bilen.

    

Och nu har jag käkat frukost och alldeles strax ska jag ut och agera chaufför igen.    

       

    

Och igår när jag kom hem från kursen i Timrå (är nu ännu mer övertygad om att om att jag har gjort mitt när det gäller kurser) så slängde jag mig på min bok (efter det att jag sett House förstås   ) och läste färdigt den   . Den var bra den där boken…. ända tills jag hade läst ut den. Så himla tråkigt det är när man läser en bra bok och sedan blir besviken på slutet.   

    

Den heter Hämnden, den där boken, och det passar mig bra det. Jag är en Skorpion och därmed en hämndlysten människa som aldrig glömmer en oförrätt (jodå, det är väldigt sant, jag är lite dålig på hämndaktioner, men glömmer aldrig en förorätt   ) och jag hade förväntat mig ett bättre (ur en Skorpions synpunkt då) slut…. men det blir ju sällan som man tror här i livet. Inte ens i böckernas värld tydligen.   

  

   

Men nu över till nåt helt annat….

   

På våra pyttesmå uteplatser finns det inga träd eller buskar av något slag. Och på vintern är det lite kul att mata fåglarna tycker vi… så nu har jag gjort i ordning en matplats till dom små liven.

    

   

 Vi får väl se om den faller fåglarna i smaken… Det vimlar ju av katter i omgivningen så de stackars fåglarna tror kanske att det är en fälla så att katterna lättare ska kunna käka upp dom….    

   

    

Och för att byta samtalsämne en gång till nu då så förstår jag nu varför det alltid är blött och geggigt överallt här i området.    

   

Vi bor på en sjöbotten! Det var inte alls längesedan hela det här området, och mer därtill, var sjöbotten i den sjö som fortfarande finns här och heter Sticksjön.

    

Jag har lånat en bok på bibblan som handlar om området här, och där står det en massa roligheter. Sticksjön hette från början Stigs sjö…. och var som sagt väldigt mycket större än vad den är numera.   

     

Och det är inte konstigt att det luktar lite misstänkt av det där vattnet… för det tycker jag att det gör. Och så finns det ju massor av fåglar där…. 

   

Men sjöbottnen består idag av 5-6 meter dy och avlagringar, och vattendjupet är bara mellan 1 - 1½ meter.  Inte konstigt att jag inte en enda gång (inte ens i somras när det var som varmast) behövt stoppa hundarna från att tassa ner i vattnet… i deras nosar stinker det säkert ännu mer än i min.     

   

Så det är klart att det aldrig torkar upp helt i markerna här…. det är geggigt och blött, även mitt i sommaren, på en hel massa ställen om man lämnar gångvägarna och ger sig ut på gärdena och in i skogsdungarna.

   

Men nu när jag vet hur stor sjön varit, och med lite fantasi kan se den utsträckningen  framför mig, så inser jag ju att det här varit ett kanonfint område en gång i tiden. Rena landsbygden förstås, men med vacker kuperad natur.


Fast det är fint nu också, men på ett lite annat sätt förstås….   

   

  

Näe, nu är det dags för mig att ge mig ut igen….

     

Hoppas ni ha en fin dag framför er…. och att solen skiner på er, det gör den här idag!   

    

      


Ovido - Quiz & Flashcards