Tedsams blogg

Alla inlägg den 17 november 2011

Av tedsams - 17 november 2011 15:14

Japp, dom tre var upplagda bredvid varandra i affären häromdagen….    På nåt vis så kändes det som att t.o.m lussekatterna var lite tidiga… men så såg jag semlorna och då insåg jag att lussekatterna faktiskt var sena, dom borde väl funnits redan till midsommar då kanske…. 

  

Jag tycker inte om julen, som trogna läsare säkert kommer ihåg från tidigare år, och inte blir det roligare när man plötsligt blandar in semlor i det hela….. tiden är minst sagt ur led.  

    

  

Sedan i söndags har jag i alla fall ägnat ett antal timmar åt att plasta in rallylydnadsskyltar. Det är himla bra att man kan göra det så lätt och enkelt, men det tar en jäkla tid. Men nu är det gjort…. och all världens hemskheter och vidrigheter och farsoter kommer att drabba den som försöker norpa åt sig de där skyltarna från klubben. 

   

Det är ju tyvärr så att det inte är helt ovanligt att sker och ting får fötter och försvinner på nåt spårlöst sätt.  Men som sagt…  den som nallar de där skyltarna kommer att få ångra sig djupt och länge… så det så! 

   

  

Vet ni att häromdagen var jag på bibblan igen och lånade en hög böcker där jag tror att allihop är bra. Men det tror man kanske alltid när man lånar en bok, annars lånade man den väl inte… eller…?


Men jag fick också en bok som jag beställt… och den var alldeles ny och oläst.  Det känns alltid så lyxigt att få öppna en ny och oläst bok tycker jag…. lite andäktigt nästan.  Och det var första gången i mitt liv som jag är första läsare av en biblioteksbok…. 

  

Det är ofta skolbarn på det där biblioteket. Det ligger alldeles intill skolan och barnen får välja och låna en bok var har jag förstått. Och igår stod det en liten tös vid lånedisken som jag tyckte så synd om.


Barnen har ett lånekort var, och hon var så stolt när hon la fram kortet på disken och sa att "Idag har jag mitt kort med mig!"

  

Och bibblan-tanten tittade i sin dator och så sa hon att "du har två böcker hemma som du har haft jättelänge, dom måste du lämna tillbaka nu" och tösen blev alldeles vilsen.


Jag gissar att barnen gick i tvåan så dom var inte så gamla. Och när den här tösen pressades på var böckerna fanns och varför hon inte lämnat tillbaka dom, och hon dessutom fick hon veta att hon inte fick låna några fler böcker så länge de andra inte var tillrätta…. . då blev hon nästan alldeles gråtfärdig.  


Men nog är det väl föräldrarnas sak att hålla reda på såna saker som låneböcker när barnen inte är äldre än så?

  

Fast det kanske är jag som är pjåskig bara… men jag är nog egentligen ingen pjåskig människa…  ja, jag vet inte… just då tyckte jag i alla fall synd om tösabiten.

   

   

Idag har jag tvättat i tvättstugan. Och återigen hade jag sån tur att jag var alldeles ensam med tre tvättstugor till mitt förfogande.  Sex tvättmaskiner, tre torktumlare och tre manglar gjorde att det gick på nolltid att tvätta och få torrt och manglat, även om högen var hyfsat stor idag.   

   

Fast nu är det ju strykningen kvar förstås….  bläähh… Jag tvättade gardiner också, och det är inte så himla kul att stryka sånt… eller skjortor… dom är pest, dom. Filtar och överkast och hundfällar gillar jag att tvätta, dom behöver man aldrig stryka eller mangla.  


  

Och i morgon är det redan fredag igen… usch så fort tiden går… fast jag är så himla tacksam för varje dag som det inte snöar. Visserligen är det smutsigt och tråkigt ute nu, men det spelar ingen roll. Varje dag utan snö är en bra dag….   


Hoppas ni har haft en fin vecka….. och att avslutningen på veckan blir ännu bättre.   

  

    


 


 


 


 


 


Ovido - Quiz & Flashcards