Tedsams blogg

Alla inlägg den 21 november 2011

Av tedsams - 21 november 2011 09:52

…. att träna hund när det inte regnar.  Nu hade vi ju bestämt med andra och då blir det ju av oavsett väder, men när det är blött och lerigt på marken och regnet strilar ner… då är det inte så himla inbjudande.   

   

Regn på sommaren är trots allt lite mer acceptabelt än när det strilar ner i en strid ström en grå och mörk novemberdag.      

   

Men vi tränade lite i alla fall, och det behövs några gånger för att vi ska hitta formen för hur träningen ska läggas upp. Men nu tror vi att vi vet hur vi vill ha det i fortsättningen.    

   

   

Men allting tar längre tid än vad man tror….  Skyltar och skylthållare ska plockas fram och ställas i ordning, och eftersom det regnade så var allting blött och smutsigt när det skulle ställas undan, så då var det bara att sätta sig ner och torka och fixa och dona innan vi kunde plocka undan allt.


Och sen när vi kom hem så skulle Ibsen rastas…..  och sedan tog det en stund att försöka få Salza ren och hyfsat torr.    

  

Det är väl tur att jag har hund, för såna där mörka, regniga, dystra höstdagar skulle jag med all säkerhet INTE gå ut annars.  Det finns mycket trevligare saker att göra en regnig dag....  

       

Fast Salza är som sin matte även här (och inte bara när det gäller att vara o-social, jag tog väl till liiite i överkant igår när jag påstod att jag var asocial… det lutar väl mer åt o-social kanske)…. hon tycker inte att det är nödvändigt att träna i dåligt väder.  Men hon gör det hon ska i alla fall.   Vattnet skvätte om henne när hon slängde sig ner på ligg-kommandot….     

   

     

Idag ska jag köpa mat åt Salza   . Jo då, det är anmärkningsvärt…. senaste gången jag gjorde det var i mars månad. Det här året blir hon inte dyr i matkostnader inte….  men det kan jag ju tacka Eukanubas uppfödarrabatter för förstås.   


   

Jag för ju kassabok vad det gäller Salzas kostnader. Och det har jag gjort sedan jag köpte henne… lite kul det där.


År 2009 var svindyrt….   Då tog vi lydnadschampionatet, och då betalade jag dessutom dyra pengar för både jaktträning och andra träningshelger, och då blev det många resor också…. och så hade hon en kostsam urinvägsinfektion, och diverse provtagningar, och dessutom kastrerades hon i slutet av året. 


Men sedan har ju år 2010 och år 2011 varit desto billigare, hon kostar inte många hundralappar i månaden, lilla Salza   .  Och tack och lov för det, med tanke på min magra börs….

    

   

Nej, nu ska jag nog dra iväg till köpcentrat. Jag har en beställning från mannen i huset också, och när man ska in på såna där "manliga" ställen, då tar det tid.  På ett byggvaruhus  hinner man gå i ett par kilometer innan man ens hittar rätt avdelning tror jag…  


Ha en fin måndag idag….  

    

Förresten... glömde ju att jag tog några mörka, disiga kort när vi var på promenad i söndags. Ni kan ju se hur mörkt och trist det var.....

    

 

    

Och vart man än går här i området så är det vatten, och vatten och vatten...     

   

    

  

Jodå, Salza var lika sur som hon ser ut.... hon ville av någon anledning INTE sitta där.....    

     

  

  

  

   

Förklaringen ligger väl i att det en gång varit sjöbotten här förstås.... men nu går det inte att vika av från gångvägarna, i alla fall inte utan att ha storstövlarna på.   

     

       

   


Ovido - Quiz & Flashcards