Tedsams blogg

Alla inlägg den 11 november 2011

Av tedsams - 11 november 2011 11:45

Inte ännu i alla fall. Det brukar dyka upp nåt medan jag skriver om ingenting, så jag fortsätter väl att babbla om inget en stund, så får vi se.   

  

Idag har vi lämnat in min cykel på reparation. Kedjan hoppade av i morse och eftersom det är en cykel med växlar så kändes det bäst att lämna in den.


För det är också så att cykeln ska få vinterdäck. Det har jag aldrig haft på nån cykel tidigare, men eftersom Kurt kan cykla med hundarna, men inte orkar gå med dom, så kan det kanske vara en bra idé nu när det är halt ute.


Det vore ju inte så kul om han hamnade på sjukhuset för att operera en bruten lårbenshals istället för att få den ryggoperation som han så väl behöver.


  

Och så har jag varit och köpt lite grejor för att göra i ordning rallylydnadsskyltar till klubben.  Dom ska bara skrivas ut och plastas in, finfina skylthållare har klubben redan skaffat, så nu är det bara att köra på.  

  

Och för att fortsätta med rallylydnadstankar då…..


Idag finns det två (2) rallylydnadstävlingar inlagda på SBK Tävling inför nästa år när jag tittar på distrikten Dalarna, Gävleborg, Mellannorrland och Övre Norrland.


Det är väl bara att hoppas att det finns några fler om några månader, annars lär det inte vara nån idé att träna. Inte om man är en människa som gillar att tävla i alla fall, och det gör ju jag.

  

Hade jag bott kvar i Alingsås hade jag haft nära till tävlingar mitt i vintern till och med… både rallylydnadstävlingar och lydnadsprov.


Jodå, det finns massor av tävlingar längre söder ut, men då är det ju det där med kostnader också. Känns kanske som att det i alla fall vid dags dato inte är värt att lägga ner alltför mycket pengar på den här sporten.


Men den kommer att bli prestigefylld den också så småningom. Alla barn i början ni vet…. glöm inte med vilket förakt folk pratade om lydnadsproven de första åren den grenen fanns.


Och jag har sett att det finns en hel del springrar som redan tävlar rallylydnad, och det är ju kul.  Det jag har sett av Salza och hennes släkting när dom tränar det här, så verkar dom tycka att det är kanonroligt.


Mattes fulla uppmärksamhet, bara beröm och lovord och dessutom en massa roliga konster att utföra… vad mer kan man önska sig om man är en hund?    

  

  

Men det är ju med det här som med så mycket annat… var och en har sitt sätt att tänka.  Jag har ju alltid förordat att man ska träna lite allt möjligt med sin hund. Om man vill träna/tävla lydnad så ska man inte enbart inrikta sig på klass 1-momenten för att sedan, när man har sina 1:a pris där, börja träna på klass 2-momenten.


Nej, lär in även en del moment från de högre klasserna från början. Det blir kul omväxling för hunden och gör ingen skada så länge man håller sig till moment som inte kan blandas ihop och förvirra hunden.

  

  

Och häromdagen pratade jag med en bekant som har tävlat och tränat rallylydnad en hel del.  När jag pratade om att Salza har så svårt för att göra vissa saker på min högra sida så säger han förskräckt: "Men varför tränar du det? Så långt har ni ju inte kommit! Det är ju inte förrän i de högre klasserna det är såna moment."

  

Nu är det ju så att momenten i nybörjarklass och fortsättningsklass inte är så himla svåra om man har en hund man har tränat med tidigare, så dom kan Salza redan. Och varför ska man då traggla enbart på dom, när det finns moment som hon tycker är jättesvåra. Då ska man väl börja tidigt med dom så att man hinner få ordning på dom i god tid… eller?


Jaja… vi tänker alla olika när det gäller sånt där, och det är väl bra det… så tråkigt det vore om alla gjorde och tänkte likadant.    

  

Men jag hoppas att alla ni som bor här i närheten har sett Timrå BK:s inbjudan till rallylydnadsträning nu på söndag…. 


  

Jisses…. för att vara en som inte har nåt att skriva om så har jag varit riktigt flitig nu tycker jag….  men så är det med mig. Skriva är aldrig svårt, det svåra är att sluta skriva.   

  

Hoppas ni har en fin fredag och att ni har en trevlig helg framför er!!   

    

    


 


 


 


Ovido - Quiz & Flashcards