Tedsams blogg

Alla inlägg den 22 november 2011

Av tedsams - 22 november 2011 14:11

Jag har ju alltid mobilen med när vi är ute, och jag tar då och då kort… men oftast glömmer jag sedan bort dom.


Men nu har jag röjt på skrivbordet, och lite i datorn, och så var det då mobilens tur att bli städad… och då dök det upp några hyfsat färska kort.

    

I går när jag skulle åka och handla, då var det tjockt med dimma och dis här. Och trots att man sedan åker "neråt" när man ska shoppa, så var det "där nere" klarblå himmel och solsken. Men här, i vårt område, där var det tjock dimma hela långa dan.

    

   

          

Och i morse var det glashalt ute, då hade den där fukten frusit och lagt sig i ett tunt, tunt, glashalt skikt ovanpå allting.

   

Dagens promenad blev lite sen och det mesta hade börjat smälta då, men det droppade stora droppar från träden när frosten smälte. Och det såg ut som att alla träd och buskar var klädda med prydnader av något slag. Det var ganska så fint…. trots att det inte var vit frost utan bara fukt....

   

  

Men vi gick en promenad runt sjukhusområdet idag, och där fick Salza för sig att det låg en katt och kurade vid en papperskorg. Jag såg på henne att hon på långt håll registrerade den där "katten", och när jag gav henne lov så rusade hon dit….


Och sen är det ganska så kul att se hur hon beter sig när hon är nästan framme och inser att det inte var nån katt   … utan bara foten till en papperskorg.

   

  

Men nu har husse varit ute på en snabb cykeltur med doggsen, och för deras del händer det sen inte så mycket mer idag. Men Salza brukar gotta ner sig ganska så bra bland kuddarna i min säng när det blir stiltje....

    


Den där kudden som ligger under bröstet, den är viktig den. Där jobbar hon länge och intensivt för att få till den precis så som hon vill....   

   

    

     

      


Av tedsams - 22 november 2011 08:27

..… det där med att hur man än vänder sig så blir det fel??    Och jag blir så jäkla trött på det….  gör man något så är inte det bra, gör man inget så är inte det bra, tycker man något om något så är inte det bra, tycker man inte något alls så är inte det heller bra. 


Men det är väl antagligen så här: Man ska bara göra det man blir tillsagd och aldrig ha några synpunkter eller åsikter…. men ajajaj…. det är svårt det….


Att man inte kan vara hela världen till lags det förstår jag, men, men…. det vore ju trevligt att i alla fall nån gång kunna göra något som är bra.


Ja, skit samma…. livet är som det är…. 

   

   

Och igår hade vi budgetmöte i bostadsföreningens styrelse.  Och jag som tycker att det är intressant med människor och att iaktta hur människor fungerar i grupp, är alltid så fascinerad av det där med styrelsedynamik.


OBS! Nu pratar jag inte specifikt om styrelsen här i området, utan om styrelsearbete i allmänhet.  Jag har ju hunnit sitta med i ett antal styrelser under årens lopp, och det är som sagt alltid lika intressant.

   

Det är ju nästan aldrig så att det är ordförande som är den dominerande i en styrelse, utan saker och ting styrs ofta av någon annan. I hur hög grad beror förstås på hur "stark" ordförande är, men det är bland annat det som är så fascinerande att iaktta….


Vem är det som styr och ställer, och vem är det som är den dominerande, och vem är det som de andra lyssnar mest på?

  

Och… vem är det som de andra INTE lyssnar på? Vem är det som aldrig får gehör för sina åsikter och idéer? För en sån finns det också alltid i en styrelse….

  

Och så förstås… smitarna… vem eller vilka är det som är accepterat att ta på sig sin del av styrelsearbetet och sedan aldrig är närvarande? Och i en bostadsrättsförening har man ju ett arvode när man är vald att ingå i styrelsen. Och det arvodet lyfter man förstås även om man inte speciellt ofta är närvarande….  mycket lättförtjänta pengar för den som bara lånar ut sitt namn och sen inte gör något mer.

   

Men det intressanta är som sagt att se hur var och en intar sin roll på mötena. När man väl fått koll på "vem som är vem" i gänget så är det ganska så kul att sedan se hur var och en axlar sin roll och driver igenom sina frågor… eller kör huvudet i väggen och inte får gehör för någonting.   

  

   

Idag händer det förhoppningsvis inget sensationellt här. Jag ska agera chaufför ett tag på förmiddan, och ev ska jag handla det där som jag glömde igår när jag var till stora köpcentrat, men antagligen blir det inte av. För övrigt så hade jag tänkt få lite gjort här hemma, men så blir det säkert inte. På nåt konstigt vis så blir saker och ting sällan som jag planerar…

  

Men det är i alla fall ett jäkla pysslande med förlängningssladdar och timers och sånt när det är dags för adventsgrejorna.  En gång i tiden så byggde jag och min dåvarande man ett hus tillsammans. Han var byggmästare och vi byggde huset själva från grunden, i lösvirke… det var jobbigt men mycket lärorikt (i alla fall för mig)…. och en av de saker som jag propsade på var många, fiffigt placerade, eluttag i de olika rummen.  Och det var ingen dum idé…..  men såna fiffiga idéer hade inte dom som byggde de här husen.

    

Näe, nu ska jag ge hundarna mat, sedan ska dom rastas, och sedan är det limousinservice som kallar på uppmärksamheten.  Så stolt Fabian skulle bli om han visste att jag kallar honom för en limousine….

    

Ha en trevlig tisdag allihop….    

     

    

 


 


 


Ovido - Quiz & Flashcards