Tedsams blogg

Alla inlägg den 12 november 2011

Av tedsams - 12 november 2011 09:21

Hon gillar att gräva efter sork, sorkhunden Salza.  Och hon gräver mycket målmedvetet… och kollar med jämna mellanrum så att hon verkligen är på rätt spår.  Står man och tittar på henne så tror man nästan att hon fastnat med sitt lilla huvud i det där djupa hålet när hon undersöker om hon verkligen gräver åt rätt håll.


Och Ibsen som ha noll jaktlust, till och med på sork, han fattar nada han…. han ser nästan ut som att han sitter och håller vakt medan Salza gräver upp nån gömd skattkista eller så....    och jag har ännu inte kommit på hur jag ska hålla telefonen när jag filmar    

   

   

Men jag avbröt henne strax efter det att jag tagit filmstumpen. Vi vill inte ha några sorkar till mellanmål… eller vi och vi… jag vill inte att hon ska käka levande sork, ja inte döda heller för den delen,  till mellanmål.   

   

  

Och apropå mat....

   

Här i området finns det ju mängder av katter. Och dom flesta är säkert välskötta och så där. Men en av våra grannar har en katthållning som jag inte gillar.   

   

Katten släpps ut och in i lägenheten om den råkar vara vid dörren när någon i familjen går ut eller in, är den inte det så kommer den inte in.   

   

Nu är det ganska så många minusgrader på natten och knappt över nollstrecket på dagen, och igår såg jag katten när den låg hoprullad utanför deras dörr tidigt på morgonen. Den är alltså ute på nätterna…..

    

Och strax innan husfolket öppnade dörren för att gå till  skola och arbete så slank katten iväg runt husknuten i några minuter. Och just då gick familjen ut… och stängde dörren efter sig. Bara nån halvminut därefter kom katten springande i full fart, och möttes av en stängd dörr igen. Sedan låg den på trappan utanför dörren i stort sett hela dagen…. Jag såg den sista gången där den låg i mörkret på trappan strax före kl 6 på eftermiddagen, sen blev det för mörkt att jag skulle kunna se den….  

   

Men katten hade varit ute hela natten (jo jag vet att det är så för det har kattens ägare sagt, den är alltid ute på nätterna) och ingen släpper in den till mat och värme förrän tidigast sent på eftermiddagen….  sånt gillar inte jag.    

     

Det är massor av katter ute på nätterna här, det såg jag när Salza var magsjuk och vi sprang ut och in hela nätterna.  Och katter är väl kanske nattdjur så det är väl inget att säga om det. Men nu när det är kallt och fruset ute så behöver dom väl få komma in i värmen sedan då… och inte tillbringa ett helt dygn ute i kylan. Har dom inte heller tillgång till mat på hela den tiden så fryser dom väl antar jag… eller?    

    

Ja inte vet jag, men har man djur så ska man ta hand om dom ordentligt, oavsett vilken sorts djur det är… så det så!   

  

   

Jag fick en liten föreläsning av en annan granne igår. En liten pojke som inte har hund själv men som hade sett två hundar i en bil på parkeringen och var mycket upprörd över att dom satt där ensamma. "Dom skällde hela tiden jag tittade på dom", sa han… "dom ska inte sitta där när det är så kallt ute. Mamma ville ringa polisen men det fick hon inte för mig."

   

Och det var kanske lite väl ambitiöst att reagera så starkt om det inte var så att hundarna suttit där i många timmar, men det visste grannarna inget om, dom hade bara passerat bilen på väg från sitt garage.

     

Ja, det kan bli fel både att bry sig för lite och att bry sig för mycket.  Den där linjen att blunda och inte bry sig alls är kanske den allra bästa…  eller också inte… ja, inte vet jag….    

   

    

Jag hade egentligen an annan sak på hjärtat idag som jag ville skriva om, men det får bli senare kanske.  Jag såg grannens katt som låg och väntade på deras trappa nu igen och då blev det som det blev med skrivandet…. idag är det lördag, då har den säkert bättre chanser att bli insläppt.   

       

Men nästa inlägg kommer att handla om hundtränare, den proffsiga typen alltså, dom som "hjälper" andra att träna sina hundar.  Men det kommer att bli ett långt inlägg så det ryms inte här och nu.

   

Nu är det frukost som hägrar för min del….    


Ha en riktigt fin lördag…   

     


 


 


Ovido - Quiz & Flashcards