Tedsams blogg

Alla inlägg den 14 november 2011

Av tedsams - 14 november 2011 09:41

Igår hade vi samlat ihop ett litet gäng som var intresserade av att prova på det här med rallylydnad.  Vi träffades i Timrå och där höll vi på att både blåsa bort och frysa ihjäl… men mot alla odds så överlevde vi allihop.

  

Tanken med träffen var att få ihop ett litet gäng som kan träffas och träna ihop och peppa varandra och turas om att bygga banor och så….  Det blir ju roligare när man är flera, och man kan hjälpas åt att se fel och brister, och inte minst så blir ju banbyggandet mer spännande om nån annan gör det, och inte alltid man själv.   

  

Och vi var 13 människor och ännu fler hundar, så det blev lyckat. Nu är det bara att hoppas att i alla fall några blev tillräckligt sugna för att fortsätta träna….    

   

Det är ju ingen särskilt välkomnande årstid nu, men å andra sidan så måste ju alla hundar ut året runt, och dom måste aktiveras även på vintern… so why not?    

      

    

Men det är fascinerande att se hur hundarna beter sig vid första kontakten med rallylydnaden. Det fanns många hundar med som är både duktiga lydnadshundar, brukshundar och freestylehundar… och ändå såg man att dom tyckte att det här var märkligt.    

   

Nåt helt annorlunda än vad dom är vana…. Vilket i en del fall gjorde att hundarna var lite tveksamma, men det var ju bara ovanan förstås. När dom väl kommer på att här vankas det massor av peppning och beröm hela tiden, då kommer den lilla osäkerheten snabbt att försvinna.

    

Ibsen var med och fick prova på, och han fattade nada han. Jag tror inte att han ens insåg att han gjorde olika saker… han betedde sig som att han hela tiden väntade på "nåt mer"….   när ska vi börja då, matte??

    

Men jag funderade på det där när jag sent omsider åkte hemåt. Att "tvinga" Ibsen att fokusera och koncentrera sig på varje moment borde vara nyttigt för honom. Det där med att fokusera och lugna ner sig.... det är okända begrepp för Ibsen det.

     

Och i rallylydnaden är det tätt mellan momenten och där får man inte tappa fokus, eller stressa upp sig, många sekunder…  men hur nån ska ha tålamod nog för att få Ibsen att inse det, det vete sjuttan.    

    

   

Nu får vi se vart det bär hän med det här då. Nu är initiativet taget och nu behövs det bara att några är entusiastiska nog att hålla igång det hela också. Men det kommer säkert… om inte nu, så såsmåningom i alla fall.

  

Som jag sagt förut… rallylydnaden kommer att bli lika poppis här som söderöver…. även om vi är lite sena i starten här uppe.    

   

   

Men när jag förberedde gårdagen så kom jag att tänka på att jag en gång i tiden faktiskt var den som genomdrev att min dåvarande klubb skulle ta upp agilityn på sitt program. Och det var inte helt lätt att övertyga dom om det inte…


Jag utbildade mig till agiltyinstruktör (jodå, jag är utbildad sådan också) och jag var med och snickrade och målade hinder, och jag höll klubbens allra första agilitykurser…  och inte var det nån som då trodde att agilityn skulle bli så poppis som den nu är. 

   

Jisses… så gammal jag måste vara…..     

       

  

Idag kommer en massa tid att gå åt till att plasta in fler rallylydnadsskyltar. Den är bra den där grejen som plastar in papper, men den tar en liten stund på sig.  Fast tid har jag i och för sig oftast ganska så gott om förstås….

   

   

Och så kanske jag kommer igång med det där inlägget om hundtränare (borde väl heta hundförartränare kanske?)  som jag pratade om häromdagen.    Fast det blir långt, och där behöver jag tänka lite, så det blir nog inte idag heller…. men jag har många åsikter som vill ut när det gäller just det ämnet.

    

Hoppas ni har en fin vecka framför er…. och att det blir en himla bra måndag idag!    

      

Skapa flashcards