Tedsams blogg

Alla inlägg den 30 november 2011

Av tedsams - 30 november 2011 09:48

…. när det kommer nya regler inom hunderiet. Regelrevideringar sker ju med flera års mellanrum, och då hoppas och tror man ju att de ändringar som görs skall vara ordentligt genomtänkta och bra.  Och det är dom ju också alltid, eller…???    

    

De nya reglerna ligger ute på SBK:s sida nu, i färdigt skick, så nu behöver det inte diskuteras och gissas mer, nu är det bara att läsa innantill.    

         

Vet ni att vid varje regelrevidering så görs alltid vissa moment lättare, utom i elitlydnaden förstås, där lägger man ner massor av tid på att krångla till sker och ting.   

    

  

Men viltspårsreglerna skärps nu vid årsskiftet. Det har varit busenkelt att få ett 1:a pris på ett viltspårprov och det är 93% eller 96%  (minns inte exakt och orkar inte leta reda på det heller) av alla startande som får ett 1:a pris så som det är nu. Helt åt skogen…. och det har man insett nu då och försöker ändra på det.

   

Inom SBK har man ett annat tänk….  Där gör man allting lättare och enklare, då blir statistiken snyggare, det blir fler tävlanden och bättre resultat, eftersom det blir mycket enklare att nå ett 1:a pris.   

  

Vet ni att jag tycker inte att det är varken rätt eller bra.  Lydnadsklass 1 och 2 är inte så svåra att man ska behöva göra dom enklare.  Är man tävlingsintresserad och inte kan lära in momenten i klass 1 och 2 så som reglerna säger nu, då har man inga strålande framtidsutsikter som tävlingsekipage.    

  

Men skit samma… regelrevideringen är klar, och nu är det som det är framöver.

      

Och visst… man kan nöja sig med att tävla i klass 1, och eventuellt klass 2… visst kan man det. Och det är ju så de flesta gör…. få av dem som startar i klass 1 eller klass 2 kommer någonsin upp i klass 3….  och det är ju synd.

   

   

Ett utdrag ur de nya elitlydnadsreglerna, röd text är mina kommentarer:


Speciella anvisningar för Elitklass

Domaren i samråd med tävlingsledaren kan välja i vilken ordning momenten skall utföras, men skall vara lika för alla tävlande. Kul tycker jag, tänk på alla dom som kämpar och kämpar för att lära hunden i vilken ordning momenten ska göras. Hoppas det kommer att användas ofta, men det är jag övertygad om att det tyvärr inte kommer att göra.


Det är inte tillåtet att peka ut platser eller riktningar för hunden före eller under ett moment (om detta inte är relaterat till momentet och är tillåtet). Sådant uppträdande ger diskvalificering. BRA!!!


Föraren skall lämna hundens koppel utanför tävlingsplanen. Tja..?


Vid inkallnings- och apporteringsmomenten behöver inte domaren i förväg känna till hundens ingång (framför föraren eller direkt till utgångsställning). Bra


Kommando "Stanna" är tillåtet i moment där föraren lämnar hunden eller vänder sig ifrån den (Ex 1, 2, 5, 9, 10).

Bra att det klargörs


Kommando "Fot" är tillåtet då hunden skall följa med föraren. Självklart, eller???


En generell regel är att för ett extrakommando dras 2 poäng. Ett tredje kommando leder till underkännande av momentet (eller del av det). I moment 6 (dirigeringskommandon) och moment 10 (fjärrdirigeringskommandon) dras 1-2 poäng för ett extra kommando. Se även bedömningsanvisningarna för dessa moment. Tufft, men det är ju elitklass


Hund som skäller under ett moment, om än tillfälligt, skall ges poängavdrag. Ett kort skall (ex. startskall) skall ge åtminstone 1 poängs avdrag. Högre betyg än 7 kan ej ges till hund som skäller tillfälligt. Hund som skäller intensivt eller kontinuerligt underkänns. Samma bedömning gäller för gnäll. Bra!


Om föraren tar steg vid kommendering underkänns momentet. Bra


För hund som är orolig vid ett moments början (ej korrekt utgångsställning) är maxbetyg 8. Bra


Hund som inte intar utgångsställning vid momentets slut kan inte ges högre betyg än 7. Tufft


Förare som mellan momenten tar i hundens halsband ges varning (gult kort). Kanonbra!


För högsta betyg gäller att hunden ej får nudda föraren vid ingång framifrån i inkallnings- eller apporteringsmomenten. Om hunden stöter emot (kolliderar med) föraren är maxbetyg 7. Tufft


Vid bedömning av hastighet skall rasen tas i beaktande. Idealet är inte detsamma för alla raser. Om en hund reagerar ögonblickligen och villigt, rör sig typiskt för rasen, behåller farten och visar intresse för arbetet, skall den belönas med full poäng såvida det inte finns andra misstag. SÅ HIMLA BRA!! Tänk nu om domarna läste och tog till sig det här också då…

   

Slut på utdraget.


Ja, jag vet inte om det blir nån mer elitlydnad för vår del, vi får se vad nästa år har i sitt sköte. När jag tänker på det så är det lockande, men när det sedan väl kommer till kritan så är det inte lika kul. Och tycker inte jag att det är kul, då tycker inte Salza att det är kul, och då blir det inget bra….    

   

Det är väl det där att jag behöver en utmaning för att känna mig motiverad att träna och tävla. Och jag ser ingen ytterligare utmaning i elitlydnaden. Jag kan inte tycka att målet att t.ex nå 300p eller att få SM-poäng är speciellt intressant.    

  

Jag har tävlat i så himla många år, på så himla många olika platser, för så himla många olika domare, och har för länge sedan insett att det inte alltid är så att poängen säger så väldigt mycket om hur duktigt ekipaget är. Med "rätt" domare på "rätt" plats så är höga poäng ingen större sensation, och för mig är sånt inget kul.   

   

Men må var och en bli lycklig på sin fason….

    

Ja, det var det om det det…. Egentligen skulle jag skriva om nåt helt annat idag, men så såg jag att de nya reglerna var publicerade, och då blev det så här.

   

Idag ska jag agera chaufför igen, vilket jag gjorde igår också, det är ett jäkla springande fram och tillbaka till garaget vissa dagar. Men jag ska handla lite mat också, fast det ska bli lite sånt idag tror jag. Vi får nog börja äta upp sånt som finns i frysen nu tror jag.    

   

Jag stoppar in både det ena och det andra där, och så blir det liggande… kan vara bra att ha. Det som är färdiglagat och stoppas in där är ju kanonbra att ha vissa dagar,  men det som ska lagas till är det lite annorlunda med. Det måste man ta fram och tina i god tid och sånt glömmer alltid jag, så det bara stoppas in och inget kommer ut därifrån.


Men nu ska jag börja plocka ut lite därifrån tror jag…  vem vet… jag kanske hittar nåt riktigt smaskigt där nånstans.   

  

   

Snön som kom har i alla fall regnat bort nu. Igår regnade det rejält på eftermiddan och kvällen, och nu är det sånt där äckligt västkustväder här. Mörkt, disigt, skitigt på marken och några få, smutsiga snöhögar här och där…

   

Ja, det är väl en himla tur att det alltid finns nåt att klaga på…..    

   

Hoppas ni har en bra dag idag också…..     

   

    

Skapa flashcards