Tedsams blogg

Alla inlägg den 18 december 2011

Av tedsams - 18 december 2011 14:24

…. finns i den här kommunen vid sjukhuset tror jag.  Jag har ju sprungit ut och in där (på sjukhuset alltså) ett antal gånger de senaste dagarna nu, och igår fick hundarna dessutom en rastningsrunda runt det kvarter där sjukhuset ligger… och där finns flera ljusklädda granar runt sjukhuset… och alla är dom kanonfina.  Och det beror väl mest på att det finns en stor fin ljusstjärna i toppen och sedan är ljusslingorna så fint uppsatta…..   


Till skillnad från den gran som finns här där vi bor. Där var det några riktiga tomtar som satte upp belysningen… det mesta hamnade i en stor klump i toppen, och sen var det inte så mycket ljusslinga kvar till resten. Fast den är i och för sig väldigt originell… kan säkert ta pris som kommunens fulast klädda gran.    

   

   

Men apropå sjukhuset…. Jag slank in där i förmiddags, flera timmar före besökstiden. Jag skulle bara lämna en sak som Kurt behövde, men jag hade kunnat göra vad sjuttan som helst på den avdelningen… absolut ingen brydde sig om att jag kom och gick på icke-besökstid.  Ingen frågade vem jag var eller vart jag skulle….  det var nån av personalen som kikade ut genom en dörr till sköterskeexpeditionen och såg mig i korridoren, men hon sa inte ett knäpp… bara drog igen dörren igen.   


Inte konstigt att så många deckare utspelar sig i sjukhusmiljö, där kan man tassa omkring lite som man vill tydligen.    

   

    

I går förtvivlade tydligen hundarna och trodde att dom aldrig skulle få komma hem igen. Först fick dom sitta i bilen medan jag var och hälsade på Kurt på sjukhuset, och det tog ju en stund. Sedan gick vi en entimmas promenad i sjukhusets omgivningar, och därefter åkte vi till en bekant som skulle bjuda på middag.   

  

Jag hade mat med till hundarna så dom fick också sin middag där, och sedan satt vi där och babblade till sena kvällen.

   

Och när vi kom hem senare på kvällen, då bröt stora vansinnet ut här….    hundarna drog järnet, hämtade leksaker som dom morrande och skällande kampade om,  dom brottades som galningar…. dom lekte jaga runt, runt, runt i lägenheten,  mattorna flög både högt och lågt….. och framför allt Salza var helt totalt galen.   

   

Dom hade ju fått minst lika mycket motion som dom brukar få varje dag… så jag tolkade det hela som att… "Äntligen hemma igen! Åh, vad skönt!!"

   

Men så blir det när det inte går att lämna dom ensamma hemma nån stund… och efter fredagens konsert vågar jag ju inte det.     

  

   

Idag har jag som sagt smugit omkring på sjukhuset en stund, och sedan var jag till stora köpcentrat och köpte nya hallmattor. Och tänk… det var inte alls speciellt mycket folk där idag…. men folk kanske har stora bak- och pysseldagen idag förstås…. eller också hade dom sovmorgon.    

   

   

Lite kul att ha hundarna med när jag är ute och handlar. Dom sitter ju bak i bilen och när vi startar och kör iväg så sitter dom upp och kikar sig omkring. Och när jag parkerat vid den första butiken och går ifrån bilen så sitter dom och kikar efter mig…. sen ser jag dom inte igen förrän vi är hemma på parkeringen.


Dom lägger sig ner när jag försvunnit, och sedan ligger dom där och sover.  När jag kom ut från den tredje affären idag (var lite svårt att hitta just såna mattor jag skulle ha) så var jag tvungen att gå och kika in genom bakrutan för att förvissa mig om att dom verkligen fanns kvar i bilen.    

  

Men det är skönt att dom kan koppla av så att dom inte sitter och gapar och skäller på allt och alla som vissa hundar gör.    


Nu väntar jag på att ett par mjuka kakor ska bli färdiga i ugnen, sedan ska jag gå ut i snöovädret igen.

  

Hundarna ska promeneras… och snön som vräker ner idag är sån där kramsnö som fastnar i stora klumpar i hundarnas päls.  Så när vi väl är hemma igen efter att ha klampat omkring i snömodden så blir det duschen för båda doggsen…. inte kul alls.    


Sen ska jag väl iväg till sjukhuset igen, den här gången nån gång under den vanliga besökstiden. På nåt konstigt sätt känns det som att jag bara ränner ut och in hela dagarna. Det blir inte så mycket annat gjort, framför allt inte när hundarna måste duschas så fort dom varit ute.

   

Men även i morse gick vi en rejäl runda, så jag behöver inte gå jättejättelångt nu mitt på dan. Det är lite skönt att ha den längsta promenaden gjord redan på morgonen när det är sånt här väder.


Men nu har det snöat rejält hela långa dan så det har kommit en hel del, och mer lär det bli om man får tro väderrapporterna….   Jaja, inget att göra nåt åt.    

   

Nu blir det att krångla på kängor och en massa kläder igen då….undrar om jag ska passa på att lära hundarna att gå på toa nu när husse är borta…?    

   

    


 


Av tedsams - 18 december 2011 14:24

…. finns i den här kommunen vid sjukhuset tror jag.  Jag har ju sprungit ut och in där (på sjukhuset alltså) ett antal gånger de senaste dagarna nu, och igår fick hundarna dessutom en rastningsrunda runt det kvarter där sjukhuset ligger… och där finns flera ljusklädda granar runt sjukhuset… och alla är dom kanonfina.  Och det beror väl mest på att det finns en stor fin ljusstjärna i toppen och sedan är ljusslingorna så fint uppsatta…..   


Till skillnad från den gran som finns här där vi bor. Där var det några riktiga tomtar som satte upp belysningen… det mesta hamnade i en stor klump i toppen, och sen var det inte så mycket ljusslinga kvar till resten. Fast den är i och för sig väldigt originell… kan säkert ta pris som kommunens fulast klädda gran.    

   

   

Men apropå sjukhuset…. Jag slank in där i förmiddags, flera timmar före besökstiden. Jag skulle bara lämna en sak som Kurt behövde, men jag hade kunnat göra vad sjuttan som helst på den avdelningen… absolut ingen brydde sig om att jag kom och gick på icke-besökstid.  Ingen frågade vem jag var eller vart jag skulle….  det var nån av personalen som kikade ut genom en dörr till sköterskeexpeditionen och såg mig i korridoren, men hon sa inte ett knäpp… bara drog igen dörren igen.   


Inte konstigt att så många deckare utspelar sig i sjukhusmiljö, där kan man tassa omkring lite som man vill tydligen.    

   

    

I går förtvivlade tydligen hundarna och trodde att dom aldrig skulle få komma hem igen. Först fick dom sitta i bilen medan jag var och hälsade på Kurt på sjukhuset, och det tog ju en stund. Sedan gick vi en entimmas promenad i sjukhusets omgivningar, och därefter åkte vi till en bekant som skulle bjuda på middag.   

  

Jag hade mat med till hundarna så dom fick också sin middag där, och sedan satt vi där och babblade till sena kvällen.

   

Och när vi kom hem senare på kvällen, då bröt stora vansinnet ut här….    hundarna drog järnet, hämtade leksaker som dom morrande och skällande kampade om,  dom brottades som galningar…. dom lekte jaga runt, runt, runt i lägenheten,  mattorna flög både högt och lågt….. och framför allt Salza var helt totalt galen.   

   

Dom hade ju fått minst lika mycket motion som dom brukar få varje dag… så jag tolkade det hela som att… "Äntligen hemma igen! Åh, vad skönt!!"

   

Men så blir det när det inte går att lämna dom ensamma hemma nån stund… och efter fredagens konsert vågar jag ju inte det.     

  

   

Idag har jag som sagt smugit omkring på sjukhuset en stund, och sedan var jag till stora köpcentrat och köpte nya hallmattor. Och tänk… det var inte alls speciellt mycket folk där idag…. men folk kanske har stora bak- och pysseldagen idag förstås…. eller också hade dom sovmorgon.    

   

   

Lite kul att ha hundarna med när jag är ute och handlar. Dom sitter ju bak i bilen och när vi startar och kör iväg så sitter dom upp och kikar sig omkring. Och när jag parkerat vid den första butiken och går ifrån bilen så sitter dom och kikar efter mig…. sen ser jag dom inte igen förrän vi är hemma på parkeringen.


Dom lägger sig ner när jag försvunnit, och sedan ligger dom där och sover.  När jag kom ut från den tredje affären idag (var lite svårt att hitta just såna mattor jag skulle ha) så var jag tvungen att gå och kika in genom bakrutan för att förvissa mig om att dom verkligen fanns kvar i bilen.    

  

Men det är skönt att dom kan koppla av så att dom inte sitter och gapar och skäller på allt och alla som vissa hundar gör.    


Nu väntar jag på att ett par mjuka kakor ska bli färdiga i ugnen, sedan ska jag gå ut i snöovädret igen.

  

Hundarna ska promeneras… och snön som vräker ner idag är sån där kramsnö som fastnar i stora klumpar i hundarnas päls.  Så när vi väl är hemma igen efter att ha klampat omkring i snömodden så blir det duschen för båda doggsen…. inte kul alls.    


Sen ska jag väl iväg till sjukhuset igen, den här gången nån gång under den vanliga besökstiden. På nåt konstigt sätt känns det som att jag bara ränner ut och in hela dagarna. Det blir inte så mycket annat gjort, framför allt inte när hundarna måste duschas så fort dom varit ute.

   

Men även i morse gick vi en rejäl runda, så jag behöver inte gå jättejättelångt nu mitt på dan. Det är lite skönt att ha den längsta promenaden gjord redan på morgonen när det är sånt här väder.


Men nu har det snöat rejält hela långa dan så det har kommit en hel del, och mer lär det bli om man får tro väderrapporterna….   Jaja, inget att göra nåt åt.    

   

Nu blir det att krångla på kängor och en massa kläder igen då….undrar om jag ska passa på att lära hundarna att gå på toa nu när husse är borta…?    

   

    


 


Ovido - Quiz & Flashcards