Tedsams blogg

Alla inlägg den 5 december 2011

Av tedsams - 5 december 2011 10:50

Ja, för en gångs skull hade vi det när vi tränade igår.  Och det var minusgrader ute så marken var frusen och hård, inget geggande alls, kanonbra!    


Vet ni att för min del så får det vara så här hela vintern om det vill. Barmark, någon minusgrad och så uppehållsväder. Solen behöver inte skina varje dag, men lite då och då vore härligt.

  

Fast väderrapporten säger att det ska bli snö här idag redan, så det är väl ingen risk utan att det blir snö denna vintern också.   

   

    

Men vet ni att det där med rallylydnad, det är jobbigt det. Inte för oss förare, men för hundarna. Efter en stund kunde Salza inte ens kommandot Fot…  och det har hon behärskat sedan hon var 6 månader.    

  

Men det beror förstås på att vi inte kunde nöja oss med nybörjarmomenten, utan var och nosade på de lite svårare sakerna i avancerad klass och mästarklass.   

   

Det är ju lite tidigt, vi har lååång väg dit, men det är roligare än det allra enklaste.

     

Och så kom jag på att man nog ska tänka till lite när man tränar rallylydnadsmoment också kanske.  Många moment kan ju till stor del likna cirkuskonster eller nåt sånt, och då är det förstås lätt gjort att man bara flummar omkring lite när man tränar de olika sakerna.

   

Men flera av de där momenten är svåra, och då måste man förstås göra som vid all annan träning…. dela upp momenten i olika bitar och träna varje bit för sig.  Men slarviga Barbro har inte tänkt så långt förut… nu får hon skräpa sig och försöka göra på rätt sätt, tycker jag.    

   

   

Idag har vi en sjukling (ja, en fyrbent alltså, tvåbenta sjuklingar har vi varje dag  ) i huset igen, Ibsen har haft ont i magen både i går och i natt. Vidrig diarré som inte bara ser (och antagligen känns) vidrig ut, utan också luktar vidrigt.  Vi höll på att bli alldeles gasförgiftade här i går… nu är den biten lite bättre….  men diarrén består. Fyra gånger väckte han mig i natt när han behövde ut….    

   

Hoppas verkligen att han inte smittar Salza nu då, jag vill INTE att hon ska bli dålig igen.

    

   

Men jag undrar vad det är för skit som florerar bland hundarna. För nån vecka sedan hade grannens hund nåt liknande.  Men det är ju ordentlig frost ute då och då, även om det inte är det alla dagar, så det kan knappast vara det där att det är för varmt ute så att bakterier frodas där alla hundar rastas.

   

Och varför skulle det vara så just nu? Under hela sommaren är det ju varmt ute, men då pratar man aldrig om att vädret kan vara orsaken till såna här magsjuke-epidemier hos hundarna.


Och Ibsen äter aldrig något han hittar utomhus, till skillnad från matfinnarexperten Salza som ALLTID hittar något ätbart varje gång vi är ute.

   

Ja, inte vet jag…  jag vet bara att jag är jäkligt trött dagen efter när jag blivit väckt gång på gång under natten.  Hoppas han blir bättre under dagen idag.

   

     

Igår var det invigning av SKK Västernorrlands inomhushall i Timrå…  ja, i Söråker närmare bestämt. Jag hade nog tänkt gå dit, men det blev inte riktigt tid till det…. lite synd.   Men idag kan man läsa på deras hemsida om hallen i alla fall, och där finns priser om man vill hyra lokalen och allt man kan behöva veta.. kanonbra. 


Jättefin hall verkar det vara, och billigt är det att hyra in sig där…. är man några stycken som slår sig ihop så blir det ingen stor slant per person direkt.   

   

   

Men  då måste jag återigen passa på och sticka ut hakan och säga att jag är liiite skeptisk till inomhusträning.  Inte för att det gör nån skada på nåt vis, och visst kan det vara kanonbra under inlärning…. men, men….


Fast det är ju bekvämt för föraren förstås… och det är ju nödvändigt att träna inomhus om man ska tävla i sån miljö…..  men, men…..

  

Och som sagt, det gör ju ingen skada, men frågan är om det gör den nytta man vill…?  Som ett komplement till "vanlig" träning utomhus kanske, men definitivt inte "i stället för"…. 

   

Men det beror förstås på vad man tränar… jag kan se vissa saker som det säkert är en fördel att träna inomhus (nu bortser jag från agilityn som ju inte kan träna ute på vintern) men det är ju bara vissa saker det.

  

Fast jag ska naturligtvis också prova den där inomhushallen som ser så fin ut så småningom. Prova måste man ju…. oavsett vad man tycker och tror.    


   

Ja, jag ska inte vidareutveckla det ämnet mer här och nu, men jag kanske återkommer till det så småningom.  Men jag vet ju att de allra flesta inte tycker som jag när det gäller det här, så det är väl egentligen ingen idé att tjafsa om det alls.

  

Den dagen det är vanligare med inomhustävlingar än med utomhustävlingar (och den dagen kanske inte är sååå långt borta),  då ska jag ändra åsikt i den här frågan. 

    

   

Näe, dags att sluta babbla… men det är precis lagom ansträngande att sitta här och tycka ditten och datten. I bakvattnet av Ibsens diarré-natt blir det nog inte så mycket nyttigheter gjort här idag.


Hoppas att ni i alla fall har en fin början på veckan!    

    

     


Ovido - Quiz & Flashcards