Tedsams blogg

Alla inlägg den 15 december 2011

Av tedsams - 15 december 2011 11:01

Ja, man kan ju fundera på vad som rör sig i ett litet Salza-huvud…. jag ska beskriva hennes morgonritualer för er.


Hon sover i min säng, och då nere vid fotänden på vänster sida av sängen, längst bort från dörren in till sovrummet.


Där ligger hon hela natten, hon reser sig ibland och sträcker på sig, men återgår till samma plats sedan.


Klockan 5 på morgonen, och det skiljer inte mer än högst 5 minuter från morgon till morgon, så kryper hon upp till huvudänden av sängen, borrar ner sin nos under min kudde… jag vaknar naturligtvis då, det är därför jag vet exakt vad klockan är varje gång…. och sedan somnar både hon och jag igen.  


Vid den här tiden är husse och Ibsen uppe och igång, men det bryr sig inte Salza om, hon snusar och sover med nosen under min kudde…..


Men när klockan är 6, då vaknar hon till… och jag också förstås…. då sträcker hon omständligt på sig, och så går hon ner från sängen, tassar ut till husse i köket och blir utsläppt för att kissa. 


Därefter kommer hon tillbaka till min säng, där jag fortfarande ligger och försöker sova…. Och då hoppar hon alltid upp på andra sidan av sängen, den som är närmast sovrumsdörren. Där lägger hon sig vid magen på mig och håller koll, hon ligger där och bevakar (fast hon ser inte ut dit, hon bara hör) vad som händer i köket och hallen där husse och Ibsen finns. 


Eftersom hon lutar sig tungt mot min mage så känner jag sedan hur hon, vid 7-tiden eller lite senare, blir spänd och sträcker upp sig lite. Då har husse rest sig från köksbordet och förbereder sig för morgonrundan med doggsen.


Salza ligger på helspänn medan husse tar på sig kängor och jacka, och först när hon hör hur han kopplar Ibsen, då drar hon iväg ner från min säng och ut i hallen.


Detta upprepas på EXAKT samma sätt morgon efter morgon…. och jag frågar mig varje morgon hur hon kommit fram till den här rutinen. Ingen har påverkat henne till varken det ena eller det andra, jag säger inte ett ljud till henne under den här proceduren… det är helt själv-påhittat….    

   

  

Och de mornar då husse sover länge så gör hon ändå likadant, men istället för att hon kl 6 springer ut i köket till husse som släpper ut henne för morgonkissen, så hoppar hon ner från sängen, puttar med nosen på mig så att jag går upp och släpper ut henne, sedan går hon tillbaka till min säng och lägger sig på den vanliga platsen på andra sidan av sängen.


Det som är så fascinerande är att det kvittar vad husse och Ibsen (eller jag) gör, hon följer den här rutinen oavsett vad som händer.


Om jag till exempel går upp klockan 6, då när hon ska ut och kissa, och sedan inte går och lägger mig igen, då ligger hon ändå på sin plats i min säng, ända tills hon hör att nån gör sig redo för att gå ut.


Visserligen är ju hundar vanedjur, men att hon skapat den här rutinen och sedan följer den så slaviskt varje morgon är lite fascinerande.  Just det där med att hon varje morgon kl 5 kryper upp till min kudde och sedan somnar där med nosen instucken under kudden… där är väl det mest förbryllande.  Och sedan, efter i stort sett exakt en timma, då vaknar hon och ska ut och kissa.…


Jaja… de är fascinerande de små liven….   

   

  

Och så över till nåt helt annat då…..


Jag brukar läsa Fredrik Steens blogg, mest bara för att jag är så fascinerad (och lite skrämd) över den energi han uppvisar. Hur i all världens dar hinner och orkar människan????


Men det är klart…han är just nu inne i sitt livs flyt och han har jättekul och gör det han allra helst vill… och då orkar man med mycket.


Fast det var inte det jag ville säga…. Jag läser som sagt det han skriver, och för mig representerar han "den gamla skolan". Den som jag också anser att Barbro Börjesson tillhör… och observera nu att jag skriver det här som något positivt, nåt som jag tycker är bra.   


Även om åldern skiljer dom åt, så är dom gamla "SBK:are" som inte fastnat i enbart gamla metoder utan tagit till sig nytt tänkande och nya rön.


Och tänk…!    Nästan allt jag läser som han skriver i sin blogg (han besvarar mail där) stämmer väldigt väl överens med mitt tänkande. Jag fick ju min grundutbildning inom SBK redan i början av 70-talet och säga vad man vill om en del av de metoder som användes då….  hund kunde man i alla fall.  Och då tänker jag kanske mest på det där med att "läsa hund", att tolka hundar beteende och kroppsspråk.

    

Nu tar jag mig friheten att citera direkt från ett inlägg i hans blogg. Hoppas att han inte blir arg om han på något konstigt sätt får veta det…    


Så här skriver han i ett inlägg igår. Det är ett utdrag ur hans svar på ett mail…. ni kan ju läsa hela inlägget här om ni är intresserade.


"Det jag menar med att alla hundar är hundar, är att jag gör större skillnad på hur jag hanterar mina olika schäfrar än vad jag gör skillnad på hur jag ex vis hanterar min Chihuahua Amber och Schäfern Denver.


Alla hundar är hundar, men trots allt måste det finnas en individanpassning. Men detta helt oavsett ras / Fredrik Steen"

    

Tänk att det är exakt det som jag alltid har predikat   … till stor förtret för så många. 


Det spelar inte så stor roll vad det är för ras, det är individen som räknas.

  

  

"Ja men det här är ju en malle.. en schäfer… en rottis… en dobermann… en aussie… en BC…. en galen springer…. dom är såna dom."     

  

Känner ni igen det??  Hur ofta hör man inte den kommentaren som förklaring till ett viss beteende?

   

Och visst förstår jag att alla ni som tycker att jag har fel inte ändrar åsikt bara för att jag säger att även Fredrik Steen påstår samma sak som jag alltid gjort… men för min del känns det bra.    Han är trots allt mycket erfaren och har träffat många hundar och hundägare i sitt liv… så hans erfarenheter och kunskaper tycker i alla fall inte jag att man ska fnysa åt.

   

Och detta för mina tankar vidare till det där inlägget jag ska skriva om hundtränare… eller hundägartränare… eller vad man ska kalla det. Jag måste se till att få det där gjort, det pockar på och vill ut, men jag har liksom inte haft tid.. eller ro att sätta mig ner och tänka till… eller hur man ska säga.  Det är mycket jag har på hjärtat när det gäller den biten….    

    

  

Men usch så långt det här blev nu då…..  förmodligen är det ingen som orkat läsa allt dravel jag skriver.    


Men finns det nån uthållig stackare kvar, så önskar jag en bra dag åt vem det än månde vara!!    

    

    


Ovido - Quiz & Flashcards