Tedsams blogg

Alla inlägg den 9 december 2011

Av tedsams - 9 december 2011 08:48

Ett par grader varmt och så snöblandat regnblask, precis som det brukade vara när jag bodde i Alingsås. Ska det snöa så kan det väl för sjuttan vara nån grad kallt också så att det inte bara blir blask av det. Med minsta lilla otur så fryser det på sedan, och så blir det glashalt….   

  

Men allt det där känner ni väl redan till, ni har väl samma väder som jag antar jag…. regnblask med lite snö i och halv storm….. fast för vissa av er har det väl redan passerat kanske.    

   

Ja, skit samma….. i år kommer snön i alla fall en månad senare än förra vintern, alltid något att glädjas åt. Om det nu blir nån snö, det kanske regnar bort alltihop.

    

Men ska man tänka lite optimistiskt så kanske snön kommer en månad senare och så försvinner den en månad tidigare sedan, då blir det "bara" 4 månader vinter denna gången. Men det är låååångt till våren kommer…..

   

    

I går när vi var ute så såg vi nåt som antagligen skulle föreställa solen… men när det är molnigt dag efter dag så är solen sällsynt. Och solen går upp strax efter nio och går ned redan strax efter två, så det är nästan så där nu att det inte blir ljust på hela dan även om solen lyser lite blekt bakom molnen.

   

      

Det är så här mörkt och tråkigt redan klockan 2 på dan....

   

  

Näe, nog vill jag ha liiite snö när det är vinter, hellre än bara blask, men jag lär väl få snö så jag blir mer än nöjd innan vintern är över förstår jag.


Nog tjafsat om vädret…  det är väl egentligen det mest meningslösa man kan prata om. Det är som det är , och inget kan man göra åt det…. men det är väl det, att det påverkar alla så mycket kanske… jaja, slut för idag med väderprat i alla fall.

  

   

Idag ska jag åka och handla lite. Några fler julfrimärken, ett par julklappar, lite  (mycket! säger Salza  ) hundgodis och så en sopkvast. Vi har bara en, sopkvast alltså, och det är löjligt att bära den genom lägenheten varje gång det behöver sopas rent på nån av uteplatserna. En på varje uteplats måste vara mycket bättre…. 


Och så ska jag köpa mer fågelfrö. Birdisarna käkar vid vårt lilla fågelhus och då gäller det att fylla på med mat, annars flyttar dom nån annanstans.

   

   

Och så grubblar (funderar kanske det heter?) på hur jag ska göra min tomtemor. Alla tomtemasker som finns har ju skägg och buskiga ögonbryn, det ska inte min tomtemor ha…  och jag har inte råd att köpa nåt dyrt och lyxigt om det nu mot förmodan skulle finnas nåt annat. Näe, det får inte kosta nåt direkt….


Men jag har redan räknat ut vilka kläder hon ska ha… och så har jag klurat ut lite till som får bli en överraskning…. men det där med själva ansiktet… det är ett litet problem. 

  

Nån som har nån bra idé….????

  

    

Förra året när jag höll på och "tillverkade" tomtefar inne hallen så fick ju Salza ett spel på honom. Hon trodde det var nån farlig figur som satt där i stolen, och nedrans så arg hon var på tomten…. Ända till hon sansade sig och nosade på honom, då lugnade hon ner sig. Fast hon blängde fult på stackars tomten i flera dagar sedan…

   

Häromdagen var vi ute i mörkret och en bit framför oss såg jag plötsligt nån annan som också var ute i mörkret.  Personen ifråga vek in på en liten stig in i skogen och jag tog för givet att hon/han hade en hund med sig eftersom hon/han gick in där… det är liksom ingen vanligt promenadväg.  Mina hundar gick lösa och jag höll noga koll på dom så att dom inte skulle tassa efter in på den där stigen.

   

Salza var närmast stigen, och rätt som det var så stannade hon till och jag hörde en hund som skällde… en stor hund tydligen för det var rejäla skall. 

  

Jaha, tänkte jag, dom finns där inne i buskagen, människan med sin hund…. så jag ropade på Salza och hon kom pinnande.

   

När vi passerade stigen in i skogen såg jag att människan stod där… ca 25 m in på stigen…. utan hund.


Hej… sa jag…. men… hade du inte en hund med dig??


Nej, sa hon (för det var en hon)… jag har ingen hund. 


Men… vem var det som skällde så då? frågade jag.


Hihi… fnissade hon… det var din hund som skällde när hon fick syn på mig här i mörkret.

   

    

Och så var det säkert… ser Salza nåt överraskande som verkar "farligt" så att hon tycker att hon behöver larma, då ger hon skall. Men på skallet lät det som att hon vore minst dubbelt så stor som hon är.    

   

Men det är kul att höra hennes olika skall. Hon är ju väldigt duktig på att "prata" med ögonen och med kroppsspråket, och hennes skall är lika tydliga dom.

   

Nu skäller hon ju inte så ofta precis, men när hon gör det så behöver man inte tveka om vad hon menar. Ett sånt där skall ute i mörka skogen låter helt annorlunda än ett skall här hemma om hon hör nåt som hon vill varna för…. 


Situationen är ju på sätt och vis den samma, men ändå annorlunda. Ute i skogen låter hon väldigt mycket "allvarligare" och hela hennes kroppsspråk säger "kom inte hit för då tar jag dig!!" 


Hon är duktig på att kommunicera, lilla Flygmyran….    Och så länge hon lyder direkt när jag kallar in henne, då får hon gärna vara den som håller koll.

   

   

Men det är skönt att hundarna inte är speciellt ljudkänsliga. När vi flyttade hit så var det ju massor av ljud som dom inte är vana vid. Och det hörs ofta hundar som skäller och låter utanför, men våra hundar reagerar inte alls. Det är himla skönt….


Och i våras/somras när vi ofta satt utanför på uteplatsen så var ju hundarna med, och trots att det ofta passerar hundar bara nån meter från vår uteplats så är dom tysta. Våra hundar alltså… en del av dom som passerar låter lite ibland. 


Fast med tanke på hur många hundar det bor här så är det förvånansvärt tyst…. det är inte så ofta man hör nån som skäller och det är ju skönt det.

  

  

Hoppas ni får en fin fredag idag….     Nu ska jag snart ge mig ut i regnet och blåsten… bläähhh….

     

     


 


Ovido - Quiz & Flashcards