Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 29 oktober 2013

Fotkommandot

Av tedsams - 29 oktober 2013 11:30

Jag klurar vidare på det här med hundträning.... 


Fotkommandot är för mig ett kommando som betyder att hunden ska gå vid min sida oavsett hur eller var jag går eller springer. Svängar hit och dit gör ingen skillnad, hunden ska finnas i sin position vid min sida. Och likadant vid stegförflyttningar eller vändningar på stället... det ska inte behövas nåt nytt kommando alls egentligen, rör jag på mig utan att ha sagt "stanna kvar" så ska hunden hänga på och följa mig. 


Fast jag lever inte riktigt upp till det. Jag säger Fot vid stegförflyttningar och vändningar på stället, men egentligen tycker jag inte att det ska behövas. 


Men jag har kommit att tänka på det här i samband med att jag tränar Backa med hundarna. Kommandot Backa betyder enbart "backa rakt bakåt bort från mig" och inte "backa vid sidan av mig". Jag har ju lärt Jippie att backa bakåt stående nos mot nos med mig, men jag håller på och tragglar Backa med Salza också. Fast där är det i första hand backa vid min högra sida i takt med att jag också går bakåt, och då ska hon inte behöva något kommando. Det ingår ju i fot-gåendet när hon är på min vänstra sida så det får det göra på den högra också. Fast när hon ska gå på min högra sida så använder jag inte Fot-kommandot, där använder jag Höger som kommando....  


Fast hon vet att hon ska följa mig vid sidan även när hon går på högra sidan, problemet är bara att hon är så jäkla lydig. Råkar jag säga fel... säga de magiska orden Här eller Kom istället för Höger, då hinner jag inte blinka förrän hon finns på min vänstra sida igen.  Jaja, vintern är lång...     



Det finns en sak, eller ett moment eller hur jag ska säga, som är absolut totalt icke-förhandlingsbart för mig, men det är inte inkallningen som antaglingen många skulle gissa på. Nej, det är stadgan när jag sagt "Stanna kvar" eller "Sitt kvar". 


Det finns inget som är så irriterande som när jag satt en hund ner och sagt till den att sitta kvar där, och så reser den på sig efter en liten stund och börjar kliva omkring.  Salza är ju bombsäker på det där.... jag har ju berättat flera gånger att henne kan man glömma nånstans om man inte löser upp kommandot för henne, hon sitter där hon sitter tills man ger henne lov att röra på sig igen. 


Ibsen är det lite si och så med... hans husse har inte lagt nåt krut på att lära in det där, så han reser sig när han tycker att han suttit tillräckligt länge.


Jippie är jätteduktig trots att han är så ung, men han har också jättekrav på sig när det gäller den biten. I alla fall från mig...   


Men jag kan inte inse varför man ska tillåta en massa slarv när hunden är liten/ung för att sedan helt plötsligt inte tillåta det längre.  Och nu pratar jag enbart om det där med att sitta kvar när man säger till... 


Om jag tillåter att hunden reser sig på eget initiativ när den tröttnat på att sitta stilla, bara för att den är ung.... hur blir det då när jag helt plötsligt en dag bestämmer mig för att nu är hunden tillräckligt gammal... och då är det inte längre tillåtet att göra något som den tidigare fått göra i flera månaders tid.


Ojust mot hunden tycker jag.... lika bra att visa hur det ska vara redan från början. Sen så är det naturligtvis så att en valp med massor av spring i benen inte ska behöva sitta i evigheter utan att den får tillåtelse att resa på sig, man måste ju anpassa det man gör till hundens ålder, men nog tycker jag att den ska lära sig redan från början att sitta stilla tills jag säger nåt annat. 


Sen så är det också så att det där ordet "stanna", det ger vissa signaler till hunden som är bra i många olika sammanhang. Hunden vet att när jag säger så, då händer det inget mer på en stund. och händer det trots allt nåt så är det i alla fall inget som den ska bry sig om...  eftersom hundens enda uppgift just då är att sitta stilla. 



Jaja, vi har väl alla våra käpphästar kan jag tro, och våra egna idéer om hur saker och ting ska göras. Och det är väl bra... må var och en bli salig på sin tro.  


   


    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards