Tedsams blogg

Alla inlägg den 4 oktober 2013

Av tedsams - 4 oktober 2013 12:55

I går kväll fick Jippie var hemma när Salza och jag åkte och tränade rally en liten stund, och i morse fick han stanna hemma när husse gick ut med de andra doggsen, och i morgon får han stanna hemma när jag ska iväg och ha kurs hela långa dagen.... så idag fick han följa med mig när jag skulle handla. 


Inte så våldsamt upphetsande kan man tycka, men vi började med en liten skogspromenad i helt okända skogen, och det tyckte Jippie var väldigt spännande.   

   

   


Det har varit ordentlig frost här i natt så det knäppte och droppade och frasade i skogen när frosten släppte.... många märkliga ljud blev det, tyckte Jippie. Inte så lätt att helt plötsligt vara ute på egen hand i farliga storskogen när man annars är van att alltid luta sig mot husets två gamlingar  (ja, de gamla hundarna då förstås, inte husse o matte).   Fast på andra olika ställen är han hyfsat van att vara på egen hand nu, det är främmande skogar som vi varit lite dåliga med att besöka utan sällskap av de andra fyrfotningarna.   


Det här var också ett spännande ställe, det luktade väldigt konstigt, sa Jippie... tur att dom sov... innevånarna.   

 


Sen fick han sitta i bilen medan jag handlade, och sedan åkte vi och köpte två nya koppel. Ett till Jippie och ett till Salza. Fast vi har huset fullt av koppel egentligen, men jag ville ha två retrieverkoppel som är lika långa, det är enklare att ha två kopplade hundar i samma hand då. 


Jag har förstås haft ett antal retrieverkoppel också, flera stycken likadana... kanonbra... men jag har under åren tappat/slarvat bort ett då och då   så nu har jag bara två kvar och dom är väldigt olika långa.  Men nu har jag köpt två lika långa igen, och Jippie fick följa med in i affären och prova ett regntäcke som jag köpte åt Salza. Så lika stora som dom är nu, så kan han fungera som provdocka åt henne...  och han fick en ny leksak för besväret. 


Salza fick ett regntäcke förra året eller så, men det är för tjockt, hon trivs inte alls när hon har det. Nu köpte jag ett tunt och lätt, hoppas att hon trivs bättre med det. Hon har numera så tjock päls så det tar evigheter innan hon torkar om hon blir genomvåt, bra om hon kan ha ett täcke då så att det bara är tassar och ben som blir genomvåta. 


Fast det gäller ju att vi kommer ihåg att ta på henne det när det regnar också... jag är inte van att använda täcken på hundarna så jag glömmer oftast bort det.   


  

I morgon ska vi som sagt iväg och ha kurs hela dan, Salza och jag. Väderprognosen ser tyvärr inte så himla bra ut just där, just i morgon (typiskt   ), så kanske det blir läge att inviga hennes regntäcke redan då. 


Jippie får bli hemma med husse och Ibsen, det kanske inte blir så populärt men jag har ju inte så mycket tid för egna hundar när jag har kurs. Salza fixar utan vidare att ligga och vänta, det är nog lite svårare för Jippie misstänker jag, och Salza ska dessutom vara förevisningshund tänkte jag, så lite nytta ska hon få göra. 


Tror jag ska ägna i alla fall kvällen åt att hålla tummarna för att det inte blir nåt regn i morgon.... allt blir så mycket trevligare om man slipper sånt när man ska vara ute nästan hela dagen. 

    

    




Ovido - Quiz & Flashcards