Tedsams blogg

Alla inlägg den 8 oktober 2013

Av tedsams - 8 oktober 2013 09:35

Ja jag vet..  jag tjatar om det här gång på gång på gång.... men det är så suveränt med tvättmaskiner och torktumlare och torkskåp så jag kan inte låta bli. Klockan 9 i morse hade jag tvättat 4 maskiner tvätt och dessutom fått alltihop torrt....  visst är det väl lyxigt?

Jaja... jag har inte så jättestora krav på lyx som ni ser, lätt att tillfredsställa när det gäller såna saker.    


  

Däremot har jag ganska så stora krav på det här med hundhållning... eller stora och stora.... självklara skulle jag vilja säga. 


Läste ett inlägg på FB där någon skrev att han/hon inte kunde ha sin hund lös på andra ställen än i skogen för han/hon hade ingen inkallning på hunden. 


Man får faktiskt inte ha sin hund lös över huvudtaget om man inte har inkallning på den. Jag kan förstå att denna människan tänkte på säkerheten för sin egen hund, den blir inte ihjälkörd ute i skogen... men längre än så tänkte ju inte vederbörande. 


Tänk om dom möter mig och mina tre lösa hundar ute i skogen då? Behövs det ingen inkallning på hans/hennes hund då??  Att jag har inkallning på mina hjälper ju inte i den situationen....


Eller när dom stöter upp ett rådjur, behövs det ingen inkallning då heller?? 


Eller när dom möter gamla tant Ada och gamla farbror Kalle som är ute i skogen och plockar svamp, då kvittar det tydligen om hunden går att kalla in??


Eller när dagiset har utflykt och små barn skuttar omkring i varenda buske, då kan hunden också få springa som den vill??  

Fy så arg jag blir när jag läser sånt. Och tyvärr så är det ju inte helt ovanligt att folk tänker så där.    



Det är varje hunds rättighet att med hyfsat jämna mellanrum få röra sig fritt och bli av med en massa spring i benen och få nosa i lugn och ro på alla intressanta doftfläckar den kan hitta, och det är banne mig varje hundägares skyldighet att lära sin hund inkallning så att hunden kan få den lilla friheten.


Det finns ingen som helst ursäkt för att inte ha inkallning på sin hund. Det är ren förbannad lathet hos hundägaren, för kom inte och påstå att det finns hundar som inte kan lära sig komma på inkallning... då lever ni i en fantasivärld i så fall. 


Bara för att man kopplar loss sin hund så betyder inte det att den kan rusa iväg och härja som den vill. Har man den inställningen så förstår jag att man inte bryr sig om att lära hunden inkallning heller.


Herregud... jag gick ut med våra tre hundar igår eftermiddag, och mötte en människa utanför gården som hade två mellanstora hundar av olika ras. När dom hundarna fick syn på oss så satte dom igång och vrålskällde och slängde sig i kopplet, vilket förstås gav matte en del problem, för naturligtvis så kunde ju inte matte lugna ner dom. 


Men hon svängde av och gick en annan väg, vilket var hennes sätt att lösa det problemet. Men en stund senare när jag precis kopplat lös mina hundar och var på väg ut på ett stort gärde, då syntes dom igen.... ca 50 m bort. Och hennes hundar satte igång och stormskällde igen.... mina hundar stannade till, slängde en blick på dom som skällde och sedan drog dom iväg åt andra hållet, ut på gärdet där friheten (under ansvar!!) hägrade. 


Och märkligt nog så möttes vi igen, när vi båda två var på hemväg en stund senare. Samma sak upprepades, hennes hundar vrålskällde och slängde sig i kopplen, mina var fortfarande lösa men kom direkt när jag kallade på dom och lät sig kopplas. När vi sedan kom lite närmare varandara så skrek hon (för att överrösta sina gapande hundar):  "Ja, dom blir så uppjagade när hundar springer lösa, dom vill ha ordning i flocken."


Vaddå????? Ordning i flocken??? Vilken jäkla flock??? Vi tillhör ju definitivt inte deras flock.... jäkla skitprat vill jag påstå.  Det är ju bara något som matte intalar sig själv för att rättfärdiga att hon har oerhört ouppfostrade hundar som inte ens kan se andra hundar utan att gå i taket...  när vi sågs första gången hade jag inga lösa hundar, då gick dom snyggt och prydligt i sina koppel, men hennes hundar bar sig lika illa åt ändå.



Ibland kan jag faktiskt förstå att folk som inte ens gillar hundar är irriterade på alla hundar som finns överallt. Jag tycker om hundar men jag kan bli irriterad ändå, fast jag vet ju förstås att det inte är hundarnas fel. Tyvärr så får ju alla vi hundägare en släng av sleven när det finns så många som inte har någon ordning på sina hundar...  


Det händer inte ofta, men det händer nog i alla fall en gång/år att någon lite surt säger att "vet du inte att man inte får ha hundar lösa?"  och nu för tiden svarar jag inte på den kommentaren för det är ingen idé. Men jag får ha mina hundar lösa om jag har samma kontroll på dom lösa som i koppel, och i de allra flesta lägen har jag faktiskt det. I de fall där jag känner mig lite osäker på om det verkligen funkar, då kopplar jag  dom, och jag har dom alltid, alltid vid sidan då vi möter folk eller hundar.  


Men jag, liksom många andra, för förstås sota för alla ouppfostrade hundar som finns överallt.... och det är som sagt inte hundarnas fel, utan helt och hållet deras ägares ansvar.   


Puuhh... nu har jag fått öst ur mig det då i alla fall...  inga nytt direkt, men ibland så liksom pyser det över.  


Jag kan ibland bli så jäkla trött på alla märkliga ursäkter som folk babblar ur sig när dom ska försvara varför deras hund inte lyder. Så enkelt som det är att påverka och lära en hund så borde det inte finnas nån enda ursäkt, förutom förarens egen lathet, till att hunden inte kan det vi vill att den ska kunna. 


Det finns kurser och instruktörer överallt nu för tiden, för att inte tala om Internet där det kryllar av filmer och bloggar som ingående visar och instruerar om hur man ska göra för att nå dit man vill. 

  

Och nej då... mina hundar kan inte heller allting, men när det gäller vardagslydnad som gör att dom funkar bra i vårt samhälle, då tycker jag nog att dom kan det som behövs. Övrigt "kunnande" hänvisar jag till kategorin "cirkuskonster" och där lär vi aldrig bli fullärda....    

   

Nog om det... igår friserade jag tre hundar, gissa hur ont jag hade i händer och armar sedan då? Men nu är det gjort för ett tag framöver i alla fall... det tar några dagar för händerna att återhämta sig så jag ska försöka undvika sånt som är ansträngande i alla fall idag. Men det går ju alltid dåligt att försöka vara aktsam om händerna, man använder ju alltid dom till allting.... skriva i bloggen till exempel    


Hoppas ni har en bra dag framför er... här regnar det idag... 

   

         




   


Ovido - Quiz & Flashcards