Tedsams blogg

Alla inlägg den 25 oktober 2013

Av tedsams - 25 oktober 2013 09:39

Träning på klubben igår kväll....


Gissa vem som var fullkomligt totalt galen och studsade fram jämfota istället för att gå? Vem var det som inte snurrade runt vid "snurr under gång" utan istället flög runt i ett enda språng utan att nudda marken? Och vem var det som från sittande framför gjorde ett enda skutt, fortfarande sittande, in till sidan? Och vem var det som nästan klättrade på sin matte vid fotgåendet, i sin iver att vara till lags? 

Ja, inte var det den galna 8-månadershunden inte, nej då, det var den stabila, lugna, sansade 7½-åringa Salza  

Men så småningom så hade hon i alla fall alla fyra tassarna i marken nån enda gång, och då provade vi på lite högerhandling också, och det verkar som att det faktiskt börjar ramla ner en polett där nu. Fast vi har ju inte provat alla skyltar i högerhandling förstås, bara de allra enklaste som att gå vid sidan, sitta och ligga rakt vid sidan, och gå in i sittande framför.... men nånstans måste man ju börja.  


Så här i efterhand kan jag ju gräma mig lite över att vi inte var flitigare förra vintern och i början av det här året så att vi kunde varit ut och tävlat i år, men strunt samma.... förhoppningsvis lever vi nästa vår också och då borde hon ju vara färdig för både ditten och datten.  Om inte hennes matte tappar motiviationen igen förstås... hon gör lätt det nu för tiden har jag märkt.   



Den andra galningen jag har satt bunden vid ett staket och underhöll hela församlingen med sin sång medan Salza och jag tränade.  Inte visste jag att han hade sån mäktig sångröst...     Men han får ju vänja sig vid att vänta på sin tur han också, likaväl som att Salza får göra det.  Fast vi hade tränat en stund innan, Jippie och jag, just för att han skulle vara lite trött i huvudet och ha lättare att finna sig i att stå bunden och vänta... men tji fick matte där....    


Men han är numera en hejare på att backa, stående framför matte, och igår lärde han sig att snurra också. Rallylydnadssnurra alltså... gå vid sidan och sedan snurra ut ifrån matte och sedan in till sidan snabbt igen.  Ja, det är inte helt klart som moment ännu förstås, men själva snurren lärde han sig blixtsnabbt.... och tänk.... jag var så förutseende så jag har tränat det både på vänster och på höger sida... till och med en gammal matte kan kanske lära sig nåt på gamla dar.  


Men gårdagskvällen på klubben var alltför rörig för Jippie. Han kan inte fokusera och koncentrera sig på det han ska göra när det finns folk och hundar överallt runt omkring. Det går naturligtvis att få honom att göra det jag vill ändå, men han gör det utan att veta vad han gör, och då är det ju ingen nytta med det. Nästa torsdag får han nog stanna hemma tror jag... 


Det där är ju alls inget konstigt för en 8 månaders hund som är mitt uppe i könsmognaden, det bevisar ju bara för matte att det är träning i lugn miljö som gäller tills vidare. Det är väldig skillnad på honom om man jämför när vi går kurs på klubben eller när vi är där på den öppna träningen. På kurskvällen är det bara vår kurs där och dom hundarna är han ju van vid nu. I går på den öppna träningen var det mycket folk och hundar där och då blev han alldeles snurrig i lilla skallen.   


Han blev 8 månader igår, Jippie, och han är som sagt mitt uppe i könsmognaden med allt vad det innebär. Och han har verkligen en maskulin könsprägel... ingen kan någonsin tvivla på att det är en hanhund dom ser när dom ser Jippie.  Men han kommer att bli en "tung" hund..... om ni förstår vad jag menar.  Han kommer att bli grov och lite satt tror jag, så det gäller att hålla koll på vikten så att han inte blir en fyrkantig låda. Han är ju oerhört matglad, och dessutom går det åt en hel del godis vid träningen.... men han är ju van att röra sig i skog och mark så han är trots sin tyngd smidig och snabb, och lär nog så förbli, han tränar ju hårt på det varje dag.   












Skapa flashcards