Tedsams blogg

Alla inlägg den 17 oktober 2013

Av tedsams - 17 oktober 2013 09:14

På kursen igår så tog verkligen Jippie ett stort steg framåt. Ni vet...  man försöker och försöker och försöker och det går inte, men så plötsligt så bara funkar det och så sitter det där.   

Så nu är han en hejare på att fånga godisar som jag slänger till honom, det har han inte fixat förut.     Ok då, det ingår inte i kursen, och det var inte det trixet han skulle lära sig, men det är praktiskt när dom kan fånga upp godiset i luften. 


Men det allra roligaste var hans min när han gjorde det... han öppnade munnen och slukade godiset i ett nafs, men tittade sig samtidigt omkring och såg ut som att "men vart tog det vägen????" 


När vi tränar på att han ska backa är det himla praktiskt om han kan fånga godiset i luften, då behöver han inte tappa fokus när han ska leta upp det på golvet/marken.    Och han är riktigt duktig på att backa nu, det är nog dags att sätta ett kommando på det nu tror jag. Men han har kommit till det där stadiet när han nästan samtidigt backar, sätter sig, lägger sig, räcker vacker tass osv för att få sin lilla godis.


Det är den biten jag inte är så förtjust i när det gäller klickerträning... att hunden självmant hinner göra så mycket medan den väntar på att få reda på vad den ska göra. Eller hur jag nu ska uttrycka det....


Men det kan ju bero på orutin från min sida, ovana vid att hantera sånt helt enkelt. Jag vill ha en hund som förstår vad den ska göra, men jag vill inte ha en hund med alltför mycket eget initiativ när det gäller den biten. Jag vill inte att hunden självmant gör det den tror att den ska göra.... 


Jag är väldigt förtjust i ordförståelse, att hunden lyssnar och förstår vad jag säger.... och sedan gör det jag säger.    Men det ena utesluter ju inte det andra förstås....  det finns ju olika sätt att nå dit man vill. 


I alla fall så hade Jippie en av sina vilda dagar igår, och när vi kom hem från kursen i går kväll så var han inte precis trött. Jisses vilken energi han har den killen....     Och jisses så mycket godis det går åt när man klickertränar, det gäller verkligen att ha små bitar och att dra ner på maten såna dagar då man tränar mycket. 


Men i övrigt så är det väl nästan så att Jippie inte kan betecknas som valp längre. till veckan är han 8 månader, han hanhundsmarkerar våldsamt ute, och han lyfter på benet när han kissar, inte alltid men ofta. Han har väl gått vidare från valpstadiet till unghundsstadiet nu kan jag tro.... 


Och då kan man ju sammanfatta hans valpperiod med att han har varit en väldigt behändig valp. Lyhörd och lättlärd, inga problem med rumsrenheten och inga sönderbitna saker här hemma. Inga problem med aptiten, om man inte räknar hans matgladhet som ett problem  , och han har hunnit skaffa sig en fantastiskt bra vardagslydnad trots sin ringa ålder. 


Och han har blivit både stor och stark....  minst lika stor som Salza och stark som en oxe. Hans vilda brottningsmatcher och springa-ikapp-lekar med Ibsen har nog gett honom både muskler och styrka, för att inte tala om kondition.  Så valptiden är nog som sagt förbi nu.... och det är ju på både gott och ont. 


Nu börjar det ju ställas krav på matte också...  en vild unghund mitt i könsmognaden är inte lika lätt att hantera som en vild valp   men han är som sagt både lyhörd och förig så vi ska nog fixa till det också. 

     

      

   





Skapa flashcards