Tedsams blogg

Alla inlägg den 6 oktober 2013

Av tedsams - 6 oktober 2013 20:35

Åkte hemifrån i förmiddags i strålande sol, och efter 45 minuters hundträning med Springerklubben så började det regna. Och jag som babblade så glatt om solsken och fint väder innan vi åkte... tänk att man aldrig kan lära sig hålla truten...      Men vi tränade en liten stund till i alla fall, sedan kändes det som att det räckte för Jippies del.



Då hade han skött sig finfint när det gällde kontakten. Den har förbättras märkvart i takt med att jag har jobbat med just den biten. Märkligt det där... ju mer man tränar desto bättre går det...   


Han fixade att sitta kvar när jag lämnade honom, trots att det satt lite oroliga hundar vid sidan av honom. Och han fixade att sitta kvar när jag lämnade honom för inkallning. Och på inkallningen sprang han mellan 4 andra hundar för att komma till mig.... han är duktig den där Jippie.   


Han apporterade en dummy i rasande fart, och han lämnade av den i min hand. Jag satte Jippie vid sidan av mig och kastade dummyn, och första gången tänkte han springa efter direkt, men jag hindrade honom från det och redan andra gången så hade han fattat vad som gällde. Då satt han okopplad vid min sida medan jag kastade dummyn, och han rusade iväg för att hämta den först när han tittat på mig och fått höra ett Varsågod.


Som sagt, han är duktig den där killen...    


Sen åkte vi ut i bushen, alla hundarna och jag. Regnet gav sig så småningom, men då var vi redan blöta....  men vem bryr sig? Inte hundarna i alla fall.....    

  


"Yiiipppiiieee!"  utbrast Jippie... "här kan man bada!"  och så rusade han iväg och slängde sig i vattnet... knäppskalle. 


Skutta omkring i högt gräs är lycka.... 

 

För övrigt är det ett ständigt sjå att springa mellan den saktagående matten och de snabbfotade kompisarna, men matte måste man hålla reda på... 


 

Slutligen kan vi ju konstatera att killar inte har den rätta känslan för det här med att posera....     



Förutom här då....  här har dom för en gångs skull hamnat på topp.... killarna.   

   

     

  

Av tedsams - 6 oktober 2013 10:53

I förrgår sken solen, och idag skiner solen, och igår regnade det.... och då var jag i Hudiksvall och hade kurs. Fast vi klarade oss utan regn ändå till efter lunch förstås, alltid något att vara tacksam för. 


Det var en rallylydnadskurs för medlemmar i Springerklubbens lokalavdelning så det var bara springrar med, lyxigt att få ha en kurs med enbart "sin" egen ras som deltagare.   


Salza fick följa med, det är så bra att ha en hund som man kan visa med om det skulle behövas... och det gör det ju nästan alltid när man har kurs. I all synnerhet i rallylydnaden  är det ibland svårt att få folk att förstå hur man ska göra om dom inte kan få se det utföras.


Och Salza är ju som hon är hon.... vet hon att det är hundgrejor på gång, då är det en ständig jämmer och klagolåt på henne så länge hon får sitta i bilen och vänta. Och när hon får komma ut då är hon helt slut i skallen efter allt oväsen så då flippar hon ut för det..


Fast... Salza flippar förstås aldrig ut helt och hållet, men hon blir lite ofokuserad och det är ju inte så konstigt. Först sitta i bilen och jämra sig och beklaga sig i ett par timmar, sedan ut ur bilen och där ska hon då, trots främmande hundar och spännande dofter,  prestera något med god kontakt och fullt fokus dessutom. Inga dåliga krav på en hund...  men hon skötte sig helt OK. Ska man ha topprestationer så kräver det förberedelser, och några såna har man inte tid med när det är kurs på gång.


Men det var som sagt kul... och en heldag blev det. Hemifrån kvart över sju på morgonen och tillbaka strax före klockan sex på  kvällen, men som sagt.... hundaktiviteter är alltid himla roligt.   


Nu har husse haft tassvård på alla doggsen och jag har borstat tänderna på dom, så nu är dom redo för nya utmaningar... tror att Salza o Ibsen få följa med när Jippie och jag ska åka på Springerklubbens öppna träning idag. Sen drar vi ut i skogen allihop, det gäller att passa på medan vädret är fint.   



Tassvården försiggår under avspända former här i huset... även för Jippie. 

   


  



Ovido - Quiz & Flashcards