Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 20 oktober 2013

Apportering till vardag och fest

Av tedsams - 20 oktober 2013 09:45

Ni vet, den där boken som "alla" pratar om och som "alla" tycker är så bra.....  jag håller på och läser den nu. Jag hittade den som e-bok, men jag har inte läst ut hela ännu. Jag måste erkänna att den är så grundlig, och går in på en massa detaljer, så den är svår att sträckläsa, och det kanske är meningen också.... att man ska läsa vissa utvalda delar utifrån vad man tänker träna.   


Men det är nog det som är bra med den boken tror jag, att den är så grundlig och går in i minsta detalj när det gäller hur man tränar olika saker. Jag tror knappast att det finns någon som läser boken som inte förstår exakt hur dom ska träna och vad författarna menar med olika saker, och det är ju bra. Det är ju bortkastat att läsa en bok om hundträning om det bara uppstår fler frågor efteråt än vad man hade innan... det finns ju faktiskt såna böcker också. 


Innehållet i sig är det inget fel på, inte av det jag läst hittills i alla fall, men det är å andra sidan inget nytt heller. Men nu är det ju så att det sällan finns nåt som är "nytt" inom hunderiet, det mesta är redan provat i något sammanhang, någon gång.


Men som sagt.... boken är väldigt instruktiv och grundligt skriven och enbart det gör väl att den är värd att läsa.... även om man inte hittar nåt direkt nytt så blir man ju påmind om en massa saker som kanske fallit i glömska.    



Igår hade jag planerat att träna här hemma med Jippie. Mycket klickerträning vilket innebär många godisbelöningar, men så hade den stackarn diarré igår och då kan man ju inte proppa i honom godis.   


Vi skulle ha tränat på "läxan" backa bort från matte, och vi skulle tränat på att ligga kvar, och vi skulle tränat på att ställa sig från liggande utan att kliva omkring hit och dit, och vi skulle tränat på att hålla en  apport stilla i munnen. 


Så såg gårdagens plan ut, och av den blev det absolut inget alls. Så typiskt när det nu för en gångs skull fanns en plan...   



Och idag på förmiddagen skulle vi åkt ut och tränat med Springerklubben på deras fria träning, men vi får avstå det eftersom jag inte vet varför han hade diarré. Han är bättre i magen idag, men vem vet om det kanske är nåt som smittar? Fast det tror jag inte, då hade väl de andra två fått det också kan jag tro... men man vet aldrig, de är kanske mer motståndskraftiga än Jippie är. Och det är ju inte så kul att i efterhand få höra att vi smittat ner någon annan....   


Men vi ska åka ut och träna själva idag i alla fall. Solen skiner här dag efter dag, och det är hög, kall, klar höstluft ute.... härligt höstväder. Det gäller att passa på för en morgon när vi vaknar är det väl snö utanför fönstren och sen blir det snabbt bara mer och mer av det där vita eländet. Då blir det svårare att träna ute i markerna.  Usch, bara tanken på en lång, snörik vinter är vidrig.   



Vi har en del att träna på när det gäller hanteringen av apporteringsföremål. Jag har struntat i att det har varit så himlans roligt, vilket har resulterat i att det har blivit alldeles för roligt. Ni vet hur det är med sånt där, först är det bara liiiite fel, sen står man plötsligt där med ett jättestort "problem" som man måste ta tag i. Tänk om man ändå var lite mer vaken för de där smådetaljerna som sedan plötsligt bara exploderar och måste åtgärdas.... 


Fast vissa saker ser jag faktiskt i tid, men tyvärr inte alla, och det kanske är mänskligt, inte vet jag. 


Fast Jippie är duktig när det gäller att apportera. Han har ett STORT föremålsintresse och han gillar att bära saker, så där har vi mycket serverat. Men han är precis som Salza var i den åldern, vill gärna hålla grejerna lite för sig själv en stund. Fast Salza var faktiskt värre, jisses så jag fick jobba med det när hon var ung. Den som idag ser henne spontanapportera allt hon kan hitta tror mig oftast inte, men så var det. 


Och det gör också att jag inte gör mig några som helst bekymmer för Jippies del. Fick jag ordning på Salza så ska vi nog fixa till det lilla "bekymret" med Jippie ganska så lätt.   



Men det finns en sak till som jag måste ta tag i.... idag. Ibland när dom får leta saker ute i buskarna så släpper jag iväg båda två samtidigt. Jag ska snart sluta med det, men det är lite bra för Jippies del att han får ta del av den mer erfarna Salzas sätt att jobba när det gäller sånt här. Han springer ju med henne när hon letar och lär sig förhoppningsvis något på det...   men...


Om Salza är den som först hittar en grej, då tar Jippie ifrån henne den. Hon tillåter tyvärr det, och det måste jag ta tag i nu. Han kommer visserligen till mig med den, men så får han ju ändå inte göra....    Det är jag som varit för slö för att ta tag i det där, men idag måste det ske. Jag lär inte behöva ingripa så värst många gånger, han är lättlärd killen, men det måste ju ändå göras. 


Hoppas solen skiner på er också idag!   





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards