Tedsams blogg

Alla inlägg den 29 december 2010

Av tedsams - 29 december 2010 17:00

    

Och då tänker jag på sonens besök här hos oss. Det är lite knalt att bara ses en gång per år, men det är 75 mil emellan oss. Och sonen antingen pluggar eller jobbar, så det finns inte så många tillfällen, förutom jul, då han är ledig.


Och den stackarn fick jobba här också.... han borde kanske sluppit undan det när han för en enda gångs skull var här, men vi behövde hjälp med snöskottning och tog tacksamt emot hans hjälp när han erbjöd sig.   


Taket över uteplatsen var i stort behov av skottning, och sonen klättrar bättre på stegar och tak än vad vi själva gör.





Mopsen DeeDee var förstås med husse och matte hit, men hon gillar definitivt inte snö och kyla och vinter. Fast bor man på västkusten så är man väl antagligen lite bortskämd med milda vintrar...


Här leker hon farlig kamphund...    fast i verkligheten är det bara så att hon försöker tugga sönder en av mina superhårda godbitar.


Vi fick hjälp med att skotta fram en av våra bilar också. Den har stått parkerad utomhus ända sedan vintern började, och gissa hur mycket snö det låg på den nu då??    


Jag glömde ta med kameran när sonen och jag gick dit för att skotta fram den, men det var med all säkerhet 50-60 cm snö över hela bilen, och runt hela bilen också förstås.    


Fast det är ju inte det som är problemet, att få bort snön från bilen alltså. Problemet uppstår sedan... när man ska försöka hitta nånstans att lägga all den där snön. Man kan ju inte direkt lägga det på grannens parkeringsplats...     


Jaja... efter en timmas hårt arbete var all snön borta, och den låg inte på grannens plats heller.      Men fy farao så jobbigt sånt där är....   

   

Ja, nu är dom i alla fall på väg härifrån, ungdomarna. Tåget hit anlände exakt på minuten, och det var ju märkligt.


Och hemvägen började också bra, men vid bytet i Gävle så fanns det inget tåg att byta till... inställt.    


Med lite tur så är dom ändå hemma efter ca två timmars försening, men det vet man ju inte säkert förrän dom är framme. Och det är ju inte lätt att klämma in passagerare från ett helt tåg på ett annat tåg som redan är fullbokat, och har man då dessutom med sig hund så blir det ännu lite till komplicerat.   


Men det ligger alltihop långt bortom min möjlighet att påverka, så det är ju inget att grubbla över.    

  

  

Nu är i alla fall detta året snart slut, och egentligen är det dax  att sammanfatta året och vad det inneburit för vår del.


På hundfronten intet nytt kan vi väl enklast säga. Vi har inte gjort ett skapandes grand... vi har tränat lite lydnad till husbehov, och tränat sök med lite större ambition, men träna är ändå det enda vi gjort.


Inga prov och inga tävlingar så långt ögat når.... nada helt enkelt.  

  

  

På "människofronten" har det däremot hänt lite mer.  Kurt sålde sitt hus i höstas och vi flyttade hit till den här lägenheten i Sundsvall.  En ganska så stor omställning, inte minst för Kurt som inte bott i lägenhet på många, många år.


För mig är det lite dubbla känslor... lägenheten är ju exakt densamma som den jag lämnade för att flytta norrut för 8 år sedan. Och ju längre jag bor här, desto mindre positivt är det....  det är min lägenhet, trots att det inte alls är min lägenhet.


Det lät knöligt det där kanske, men det är inte enbart av godo att flytta till "samma" lägenhet som, trots att planlösningen är identisk med den förra, ändå ser helt annorlunda ut och dessutom ligger 75 mil norrut.    


Och flytten i sig var jobbig.... indirekt var den ju faktiskt orsaken till att jag hamnade på sjukhus i 4 dagar mitt uppe i alltihop....   


Men nu är vi på plats, hundarna har anpassat sig, och jag är ju en sån där maskros som rotar mig var jag än hamnar, så vi överlever nog det här också.


Det var väl en snabb summering av ett helt år??    


Förhoppningsvis blir nästa år tvärtom.... stiltje på hemmafronten och ett aktivt hundliv... men det får jag återkomma till nästa år.


Hoppas ni haft en bra julhelg, och hoppas också att ni inte har köpt en massa fyrverkerier och liknande elände inför nyåret.    

   


Skapa flashcards