Tedsams blogg

Alla inlägg den 13 december 2010

Av tedsams - 13 december 2010 09:54

Och naturligtvis så gäller det hunderiet... ni vet... jag har ju bara hundar i huvudet   


Fast den här gången gäller det mer det där med instruktörer, eller coacher, eller tränare... eller vad man nu väljer att kalla dom.


Vilka egenskaper är det som får en instruktör/tränare/coach att bli populär?


Är det den som har nått många framgångar med sin egen hund?

Är det den som har förmågan att lära ut, men som inte har så många "stora" framgångar själv?

Är det möjligtvis den som är trevligast och skrattar och ler mest?

Är det kanske den som oftast tycker precis som jag?

Är det kanske istället den som har en massa nya trix och knep för sig?

Är det månne den som låter som att allt han/hon säger är det absolut rätta?

Är det den som har störst social förmåga kanske, som får folk att känna sig väl till mods och trivas?

  

Ja, det finns ju lika många varianter av instruktörer (kallar dom det för enkelhetens skull) som det finns av allt annat i samhället.


Men det är megaintressant det där tycker jag. Man hör folk lovorda en viss instruktör, och sedan när man äntligen träffar vederbörande så förstår man inte alls vad som är så himla fantastiskt.... ??   


Jodå, det där med personkemi spelar en stor roll förstås, och det är väl inget som är så hopplöst som när man träffar en människa som man känner omdelbar antipati mot... sånt händer mig då och då, och det är inte kul kan jag tala om.


Ja, om det nu eventuellt är nån som läser det här som alltid gillar alla människor dom möter...     så ska ni veta att det är inte alltid så kul att inte alltid kunna älska alla   


Men frånsett personkemin då... vad söker ni när ni letar efter en bra instruktör? 


Jag befarar att många alltför lätt låter sig imponeras av fina titlar och stora framgångar på tävlingsplanen,, men vad är det som säger att den som är duktig på att lära sin egen hund, också är duktig på att lära ut till andra hur dom ska hantera sin hund?


Och är den som aldrig når sina mål med sin egen hund nån bra instruktör? Kan man lita på att metoderna är bra och funkar när hans/hennes egna resultat inte är så himla bra?


Ja, det finns många aspekter på det där, och antagligen så är det väl olika för alla människor kanske, men jag är lite fascinerad av den där företeelsen att den och den är så otrooooligt duktig som instruktör.


För tänk så otroooligt många duktiga ekipage den instruktören borde ha i sin omgivning då.... och så är det ju sällan när man tittar lite närmare på det hela.

  

Fast det är ju upp till var och en vad man lägger sin tid och sina pengar på förstås, men det är nästan omöjligt att låta bli att fundera på sånt när man träffar andra hundmänniskor och diskuterar saker och ting.

   

Och ofta i såna sammanhang så slås jag av den där tanken.... "du har gjort ditt nu, Barbro... du tillhör relikerna och har varit med alltför länge i den här "branschen"."


Det är ofta så när jag sammanstrålar med folk ur olika "läger" och med olika erfarenheter och kunskaper....  jag tillhör helt klart stenåldern och har som sagt varit med alltför länge inom hunderiet.


Ibland (men det är inte sååå ofta     ) så blir jag nästan stum av häpnad över sånt jag hör... och ännu mer förvånad över att det verkar vara nån form av "nyhet"...  


Men det är ju så det är... vi är alla olika och har olika referenser och olika krav och olika målsättningar.... och jag borde nog lära mig att bara lyssna och lära och inte fundera och reflektera så mycket.

  

Nog om det nu.....


Idag har jag varit lite flitig igen... -20 grader var det i morse, men när klockan var halv tio hade jag tvättat färdigt i tvättstugan och gått en rejäl promenad med hundarna... det var väl en helt ok början på dan, eller??   


Men det är jäkligt kallt ute... det är ju egentligen bara de första 15-20 minuterna som är njutbara när man är ute, sedan börjar det bli lite väl kallt om kinderna.


Men hundarna är skitpigga och skuttar som galna getter i snön, så det är lätt att "offra sig" så att dom får gå ut och springa av sig lite.


Hoppas ni får en trevlig Lucia-dag!  



Ovido - Quiz & Flashcards