Tedsams blogg

Alla inlägg den 16 december 2010

Av tedsams - 16 december 2010 08:43

  

Det är ju en av dom saker man kan läsa sig till i den litteratur vi har till vår lilla "studiecirkel... att tankens makt är stor, och att om man tillräckligt ofta intalar sig en sak, så blir det också så.      Ok då, liiite förenklat, men ungefär så....


Och att det stämmer fick jag bevis på igår. Jag har länge gått och retat mig på en sak varje gång jag varit ute med hundarna.   


Alla dessa överfulla hundlatriner där bajspåsarna svämmar över och ligger i drivor ovanpå behållaren och på marken under.


Det är glest mellan dom där hundlatriner här, och det trots att det finns så jäkligt många hundar i området. Och det verkar som att i alla fall de flesta plockar upp efter sina hundar, i alla fall om man ser på mängden bajspåsar som samlas vid dom där behållarna.


Men sedan vi flyttade hit i september har man i alla fall inte tömt några...  och varje gång jag går förbi en sån där bajamaja så retar det mig. Och ska man försöka bli av med en bajspåse så är det ett himla knep och knåp var man ska lägga den....


Vet inte hur många gånger jag tänkt: Dom här borde tömmas!!!


Men igår morse när jag var ute med doggsen och återigen försökte få ner en bajspåse i en överfull behållare, då kommer det en liten lastbil i full racerfart efter mig på gångvägen.   


Och tro det eller ej... han som körde var ute för att tömma dom där behållarna och han plockade dessutom upp allt som låg på marken nedanför....    


Där se man vad tankens makt kan göra... men kan till och med påverka renhållningsgubbarna i kommunen bara man tänker riktigt, riktigt intensivt på något...     

   

Idag är det sommar här... äntligen.... visserligen så snöar det lite... och mer ska det tydligen komma... men det är bara -8 grader och efter de senaste dagarnas kyla kan man väl kalla det sommarvärme...    

  

Idag gick husse ut på morgonrundan med hundarna, och hans runda är lite kortare än min, så idag ska vi träna rejält på det där med att lära Salza namnet på ett antal grejor. Nu har hon förhoppningsvis inte tröttat ut lilla huvudet med att analyser miljoners dofter ute....


Det är ganska så kul att se skillnaden på Salza och Ibsen när vi är ute och går.  Dom tillhör ju två helt olika typer av hundar, och det märks....


Salza har alltid fullt upp med att undersöka miljoners dofter. Hon far hit och dit mellan träd och buskar och snusar och luktar överallt. Igår såg jag henne till och med stå på bakbenen med frambenen högt uppe på en trädstam när hon försökte utforska nån doft högt där uppe i trädet.


Ibsen han travar framåt han... framåt och framåt och framåt... och så ropar matte med jämna mellanrum: VÄNTA på oss, Ibsen!... då väntar han tills vi (eller i alla fall jag)  är ikapp, sedan travar han, och travar, och travar, och travar... framåt, framåt, framåt, framåt...


Ibsen skulle behöva bli lite mer "luktig" av sig. Det ger lite mer hjärnjympa, och sånt skadar ju aldrig. När Salza har varit ute på en av våra promenader så sover hon en lång stund sedan, och det beror nog inte på att hon är fysiskt trött....


Men idag var morgonpromenaden inte så himla lång, så idag ska hon få lite hjärnjympa på annat sätt....     

  




  

  


Ovido - Quiz & Flashcards