Tedsams blogg

Alla inlägg den 15 december 2010

Av tedsams - 15 december 2010 17:01

  

Medlemstidningarna från diverse hundklubbar ramlar nästan dagligen ner i brevlådan nu, och jag blir så trött......    


Det är sånt jäkla hyckleri alltihop. Det tjatas ideligen om att vi medlemmar ska vara så jäkla tacksamma för att det finns folk som offrar sig och jobbar ideellt i klubbarna.


Det är ta mig sjuttan ingen som "offrar" sig i dom sammanhangen inte. Den som sitter på en förtroendepost gör det för att han/hon sagt ja till att göra det. Och om nu någon av dom inte förstod att det var förknippat med en hel del arbete så kan man bara beklaga, men då går det att hoppa av det man åtagit sig.


Bättre det än att missköta det man har ansvar för, eller att ständigt beklaga sig, och dessutom kräva att alla ständigt bugar av tacksamhet.


Vet ni att jag vägrar att tro att alla dom som sitter på olika poster inom klubbverksamheterna sitter där bara för att dom är så otroligt ansvarsfulla och plikttrogna.


Nej, dom sitter där för att dom tycker att det är roligt. Så enkelt är det...


Roligt och intressant....  kanske ses det till och med en utmaning... men inte sjuttan sitter dom där för att dom är tvungna att "offra sig".


Och dessvärre så finns det också ett antal människor som sitter där för att få del av den "makt" som det automatiskt för med sig att vara förtroendevald.


Makt som tyvärr ofta missbrukas, eftersom den som sitter på sin post pga "maktbehovet" automatiskt är våldsamt olämplig, oavsett post. Maktbegär är ingen bra grund för ideellt arbete...

  

  

Jodå, jag vet vad jag pratar om.... har själv jobbat ideellt i många, många år på olika poster, och det har jag gjort enbart för att det varit kul.... skitkul till och med. Mycket jobb? Javissst... men roligt jobb.


Och jag har också upplevt många olämpliga "kollegor" under årens lopp, och det är oftast dom som tjatar mest om att dom får för lite uppskattning och att dom minsann offrar sin dyrbara tid för andras skull.


Jisses... hoppa av då, och gör nåt annat med den där dyrbara tiden....   eller ännu hellre... tacka nej från allra första början.

  

För det är nämligen så att jag också är övertygad om att det finns många, många fler människor som skulle vilja jobba ideellt (utan att beklaga sig) ... om dom bara blev tillfrågade.


Alla har dessvärre inte självförtroende nog att ställa sig upp och skrika: Jag vill, och jag kan!


Tänk om valberedningarna kunde sluta att enbart tillfråga kompisen eller kompisens kompisar...  eller ännu värre.... tänk på alla de valberedningarna som skiter i medlemmarnas åsikter och tillsätter enbart de personer som dom själva vill ha där.


Vilket önsketänkande att valberedningen skulle ta sitt uppdrag på allvar och verkligen försökte få rätt person på rätt plats...  istället för att bara "hålla det inom familjen" så att säga.

   

Och visst... nu har jag säkert retat upp mängder av folk igen, men just nu skiter jag i det.


Jag är som sagt skittrött på att läsa överallt om alla som offrar sin dyrbara tid och att dom minsann vill ha uppskattning för det. Ingen kritik är tillåten, dom jobbar ju för jisse namn ideellt....


Jag ger gärna uppskattning till den som sköter sitt uppdrag på ett bra sätt... och bra blir det ofta när man gör något man tycker är kul och som man är intresserad av.


Så hatten av för alla er som inser att ni genom er arbetsinsats har förmånen att kunna påverka verksamheten inom ert intresseområde, som inser att ni har förmånen att få förstahandsinfo om allt som sker, och som får syssla med det som är ert stora intresse.


En knippa ris däremot till alla er som anser att ni "offrar er" och förväntar er tacksamhet varje stund, bara för att ni gör något som ni åtagit er att göra. Och Gud nåde den som vågar ha synpunkter på hur ni sköter ert uppdarg....  Lämna er plats till någon som tycker att det är roligt att göra allt det där som för er bara är en sån oerhörd börda...



Klart -Slut för idag...!      

   


Ovido - Quiz & Flashcards