Tedsams blogg

Alla inlägg den 12 december 2010

Av tedsams - 12 december 2010 08:34

  

.... gick jag och muttrade lite halvilsket hela tiden. Det kryllade av kärringar, gubbar, ungar, hundar, skotrar, skidåkare (både med och utan hundar) vart man än vände sig.


Det är inte alls kul att behöva gå i kö när man ska ut på promenad.... eller att nästan bli nermejad av en galen skidåkare som kommer som skjuten ur en kanon runt kröken.     Skotrarna hör man ju i alla fall... det kan man inte påstå när det gäller skidåkarna.

  

I morse när jag var ute med hundarna kan man väl säga att jag kompenserades fär folkvandringen igår. 


Inte en levande varelse så långt ögat nådde... och det var väl inte så konstigt kanske...  -20 grader ute och klockan kvart över sju en söndagsmorgon...    


Längre fram på dan blir det nog annorlunda.... det kommer att bli strålande sol idag.

  

  

Vet ni vad som är allra jobbigast när det är kallt ute? I alla fall när man har glasögon...  Jo det är att glasögonen immar igen, och så fryser det där tunna im-skiktet till is på bara nån sekund... och så ser jag ingenting alls sedan. Och tar jag av mig glasögongen så ser jag inte heller nåt, det är liiite jobbigt det där 


Jag blir varm när jag går, även om det är -20 grader ute. Efter 10 minuter så åker vantarna av och stoppas ner i fickan, och ungefär samtidigt börjar glasögonen imma igen...


Och det beror nog inte på att jag har så himlans mycket kläder på mig, för det har jag inte. Jag är en sån där som håller sig varm bara jag håller mig i rörelse.... och vantar har jag som sagt sällan på mig.


Inte ens när jag går och bär på hundarnas koppel fryser jag om händerna utan vantar. Enda gången jag måste ta på mig dom en liten stund, är när Ibsen har varit där och hämtat en godis... då har hans snöfyllda skägg blött ner min hand, och då blir det lite kallt en stund.

  

Och så köpte jag kanonbra (dyra!) kängor i höstas.... dom skulle vara varmfodrade sas det, och det är dom tydligen. Inte med sånt där luddigt foder, utan med foder som ser helt vanligt ut. Men jag går omkring med bara ett par tunna sockar i dom där kängorna, och inte en enda gång har jag varit kall om fötterna.


Och det händer ju inte så sällan att jag är ute i djupsnön och pulsar, men fryser om fötterna, det gör jag inte... kanonbra!!     


Och förvånansvärt nog så har inte hundarna fått köldkramp i sina tassar en enda gång denna vinter. Det har ju trots allt varit -20 grader vid många tillfällen, och vi går ganska så länge när vi är ute... men dom tassar glatt på utan att verka besvärade.


Det enda är att vi får plocka bort lite isklumpar mellan trampdynorna på dom när vi sedan kommer in, men dom verkar inte besvärade av det heller.    

   

  

Idag ska jag försöka lägga upp ett par fodrade byxor... jag är inte så himla bra på sånt     och så ska jag kika på skidåkningen på TV tänkte jag. Det är mycket trevligare när skidåkarna håller sig ini TV:n, än när dom vimsar runt där jag ska gå med hundarna...     


Och sedan, på sen eftermiddag, då ska jag iväg till våran "studiecirkel"...  ska bli spännande att se vad vi kommer fram till idag då.

    

Hoppas ni får en fin söndag.... !

   


  

  

Ovido - Quiz & Flashcards